Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jo,
men hur många gamla hantverkare har du sett arbeta, jämfört med gamla civilingenjörer?
 
Visst finns det förslitningsskador inom hantverksyrken, ganska mycket faktiskt.
Men många arbetar till pensionsåldern, inget snack om den saken.
Tror inte hantverkare är särskilt mer arbetskadade än de underbetalda vårdbiträdena eller vissa industriarbetare.
 
Mikael_L
Ja varuhuskassörskor lyfter t.ex minst ett ton varor per arbetsdag, i en mycket enformig rörelse.

http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=958
"- Jag har träffat unga kassörskor inom handeln med svåra belastningsskador. Många av dem kan lyfta ett ton varor per dag."

Kan det stämma då?
Jag tänkte så här, en dag när jag stod i kön på ICA Kvantum.
Här framför mig står det en sån där typisk storhandlare (typisk i dessa stora handelspalats), få se nu, 6 liter mjölk, 6 liter fil, 2kg mjöl, 1kg falu, ett 1kg köttstycke, 2 kg pasta (4pkt) ca 2 kg potatis och en massa annat småkrafs = 20kg + småkrafset (säkert 5-10 kg till).
Aha, hur lång tid tog det, ca 4-5 minuter.
OK 12 kunder i timmen. 12 * 8tim * 20kg = 1920 kg (+småkrafs).

Vi ska nog inte förvänta oss att förtidspensioneringarna kommer minska så värst mycket. :(
 
Redigerat:
Elektriker och rörkrökare är oerhört slitsamt. Jobba ovanför skallen suger oavsett yrke.
 
TOKE 1
Mikael_L skrev:
Ja varuhuskassörskor lyfter t.ex minst ett ton varor per arbetsdag, i en mycket enformig rörelse.

[länk]
"- Jag har träffat unga kassörskor inom handeln med svåra belastningsskador. Många av dem kan lyfta ett ton varor per dag."

Kan det stämma då?
Jag tänkte så här, en dag när jag stod i kön på ICA Kvantum.
Här framför mig står det en sån där typisk storhandlare (typisk i dessa stora handelspalats), få se nu, 6 liter mjölk, 6 liter fil, 2kg mjöl, 1kg falu, ett 1kg köttstycke, 2 kg pasta (4pkt) ca 2 kg potatis och en massa annat småkrafs = 20kg + småkrafset (säkert 5-10 kg till).
Aha, hur lång tid tog det, ca 4-5 minuter.
OK 12 kunder i timmen. 12 * 8tim * 20kg = 1920 kg (+småkrafs).

Vi ska nog inte förvänta oss att förtidspensioneringarna kommer minska så värst mycket. :(
Njaa, inte lyfter dom någon mjölk va:).
Då måste du varit på någon lanthandel långt inne i skogen.
 
TOKE 1
v-g skrev:
Elektriker och rörkrökare är oerhört slitsamt. Jobba ovanför skallen suger oavsett yrke.
Ja och det vore bra om dom jobbade med skallen någon gång oxå:D.

Nä det var inte roligt, det tar jag tillbaka omedelbart:blushing:
 
TOKE 1 skrev:
Njaa, inte lyfter dom någon mjölk va:).
Då måste du varit på någon lanthandel långt inne i skogen.
Regelrätta lyft är kanske inte så vanligt. Dock hyfsad belastning att hasa alla varor från rullbandet, över våg och rullar för inscanning och sedan skjuta bort till andra rullbandet.


Något helt annat. Det har gjorts jämförelser med bilmeckar och att de minsann tar 850 kr per timma och materialet är snordyrt. Har just hämtat bilen efter större service och annat småplock. Alla bytta delar låg prydligt uppradare för att visa skicket, priset på nya delar var detsamma som jag hade kunnat handla för och jobbet tog han runt 400 kr i timmen för.

Ja, jag fick kvitto ;)
 
Paul-Staffanstorp
joflopp skrev:
Ja, jag fick kvitto ;)
Skitbra, men om han betalar in skatt och moms har du ingen aning om... :D:D:rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Skitbra, men om han betalar in skatt och moms har du ingen aning om... :D:D:rolleyes:
Är nog ganska vanligt att man inte tar upp alla intäkter i sin bokföring, fast man får kvitto.

Som en pizzeria jag ivrigt besöker, kvitto fås endast vid kortköp, de nästan upplyser om det innan. Inte ofta man ser dom slå in på kassamaskinen vid kontantköp.

Samma sak gäller Donken, man måste ju nästan tvinga till sig kvittot!
 
Ehh.. VA? Nu har du riktigt trasslat in dig.. Blanda inte in momsen. Har du 15% påslag så har du 15% påslag..
25% moms innebär inte 25% rabatt. Så funkar inte svensk skattelagstiftning.
Det har ni rätt i, jag gömde bort att jag skall betala in momsen på grejorna som jag säljer till kunden också... Annars så hade det blivit som jag tänkt
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Skitbra, men om han betalar in skatt och moms har du ingen aning om... :D:D:rolleyes:
Det är en liten hål-i-väggen-verkstad som drivs av två medelålders mekargubbar. Garaget får precis plats med två bilar, har ingen smörjgrop eller dyr lyft. De har att göra hela tiden och behöver ingen markndsföring för att ha att göra. Till råga på allt är det den mest serviceinriktade människa jag har haft med att göra.

Kort sagt tror jag han klarar att driva företaget med vit vinst trots en modest timdebitering just för att omkostnaderna är små, kunderna många och kundvården god. :)
 
För några år sedan öppnade en ny pizzeria här i byn, första gången jag handlade så fick jag kvittot direkt utan att säga något, reagerade lite för man har ju hört om pizzabagare med plastpåsar med 20 & 50 lappar...
När han skulle hämta sallad så kikade jag lite extra på kassaapparaten, jag blev inte förvånad när jag såg att kontrollremsa saknades....

En annan pizzeri skaffade kortterminal, det här är säkert 10-15år sen, tog en vecka sen plockade dom bort den.... var väl svårt att plocka undan nått när alla betalde med kort :)
 
T
LAINE skrev:
Samma sak gäller Donken, man måste ju nästan tvinga till sig kvittot!
Jaså, det har aldrig hänt att jag inte har fått kvitto på Donken, dom lägger ju det på brickan!
 
Paul-Staffanstorp
joflopp skrev:
Det är en liten hål-i-väggen-verkstad som drivs av två medelålders mekargubbar. Garaget får precis plats med två bilar, har ingen smörjgrop eller dyr lyft. De har att göra hela tiden och behöver ingen markndsföring för att ha att göra. Till råga på allt är det den mest serviceinriktade människa jag har haft med att göra.

Kort sagt tror jag han klarar att driva företaget med vit vinst trots en modest timdebitering just för att omkostnaderna är små, kunderna många och kundvården god. :)
Misstror absolut inte att han klarar sig på de pengarna.

Ville nog mer få fram en tankeställare till hur alla de som ligger med väldigt låg timdebitering kanske hanterar situationen för att få ihop ekonomin. :rolleyes:
 
Sören med rören skrev:
Det är märkligt att vi inte har råd att ta ut lön vissa månader när vi tar så "hutlöst" betalt.

Debatten på den här sidan har fått mig att fullständigt avstå från kunder som önskar inhandla sina varor för att låta oss installera dem.

En bra sak med er kunder är dock att ni blir allt fler som inser värdet av yrkeskunnande.
Får man förklara hur det fungerar med garantier, säker vatten m.m. så åker många av mina kunder tillbaks med grejerna till Bauhaus m.fl.

Till er som inte gör det: RING INTE RÖRMOKAREN - INSTALLERA SJÄLVA men var beredd på en kalldusch den dag något händer.
Om ni inte har råd att ta ut löner trots branchens struktur och prisdsättning har ni kanske andra problem att ta i tu med.

Om du drar samma valser om garantier och säker vatten för dina kunder som du gjort i detta forum kan jag förstå att det går att skrämma upp en och annan. Det är väl känt att vattenskadorna inte i någon anmärkningsvärd omfattning orsakas av "hemmapularnas" tillkortakommanden. I så fall skulle försäkringskraven se annorlunda ut. Anstränger ni er i er branchorganisation kanske ni kan dupera försäkingsbolagen att ändra sina krav. Kylmyglarna lyckades visst få Naturvårdsverket att göra det olagligt att själv installera sin värmepump. Det berodde knappast på deras omsorger om miljön, och att det skulle ha någon effekt på utsläppen av växthusgaser är knappast sannolikt.

Artikeln från VVS-forum ger en bra bild av hur delar av vvs-branchen ser på företagande. Så såg det ut inom många många områden fram till 70- 80- 90-talen. Den öländske rörgubben är närmast tragisk genom att leva kvar i det gamla DDR-sverige. De flesta sunda brancher har dock insett eller tvingats inse att konkurrens är i grunden sunt och att den som inte anpassar sina kostnader får göra något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.