Ja, det är inte jättemärkvärdigt att ta upp ett hål i en betongvägg. Vi har tagit hål i vår vägg som är murad i två skift och satt in en fönsterdörr. Skillnaden mot att ta hål i en trävägg är att du behöver en annan typ av hantverkare - en håltagare - för att ta upp just hålet. Sedan gör snickaren resten. Jag minns inte vad det kostade att ta hål, men jag tror som hempularen på att merkostnaden för att ta hål i betongvägg jämfört med trävägg kan ligga på 10-15 000 kr.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
att det blivit en betongvägg hela vägen
måste vara för att dom har fel ritning. från grundritning.
då har dom jobbat efter fel ritning från början.

K Kyleman skrev:
Jag antar att du har en KA (Kontrollansvarig) i projektet som jag föreslår att du tar med dig på mötet med entreprenören. Han borde kunna det tekniska och göra en utvärdering av vilket som är möjligt att göra för att finna en lösning.
Det är helt rätt att ta in KA i diskussionen, men det som hänt är inte egentligen KA:s uppgift att lösa. KA ska inte ansvara för konflikthantering eller tekniska lösningar om det inte överenskommits separat ytanför det vanliga uppdraget.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det är helt rätt att ta in KA i diskussionen, men det som hänt är inte egentligen KA:s uppgift att lösa. KA ska inte ansvara för konflikthantering eller tekniska lösningar om det inte överenskommits separat ytanför det vanliga uppdraget.
KA kan ju bara gå på ritningar som tillhanda hållits.
Hade KA och byggaren haft två olika ritningar så skulle detta i frågesatts tidigare.

Om det i den "tekniska beskrivningen" finns motstridiga uppgifter (alltså att betong/träväggen istället står att den ska vara gjord helt i betong) kan detta mycket väl gälla framför hur det faktiskt ser ut på ritningen.

Därför tycker jag att först och främst bör handlingar och kontraktet läsas igenom vad som gäller.

Kanske du kan begära att de tar upp ett hål för fönster i betongväggen redan nu och sedan sätter igen det med tunna väggar på båda sidor. Då finns fönstret därunder när det behövs.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
S
Ersättning hit och dit, vardag numera. Om det är bekymmersamt för dig, kan du idag lägga fram att de tar upp ett hål för fönster men även installerar ett fönster åt dig. Det är ditt krav, annars kan du påpeka att de följer den ordinarie ritningen som överenskommet.

Varför inte bygga rätt på en gång, kan ju inte vara svårt att bestämma var fönster ska vara innan huset byggs.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T
B Bharat skrev:
Hej Alla,

Behöver era tips gällande mitt husbygge.
Har försökt att skriva ner så tydligt som möjligt.

Jag har köpt en totalentreprenad från en hustillverkare.

Huset är fortfarande under uppbyggnad och det har skett ett allvarligt fel och vi ska ha ett möte med tillverkaren för att komma fram till en lösning.

Vill förbereda mig inför möte.

På undervåningen ska ett rum ha 2 st väggar, där väggarnas totala längd är 3 m. Första metern ska det vara betong och resterande del ska det vara trävägg. Så står det i våran ritning och vi har skrivit på detta.

Här har hustillverkaren gjort fel. De har gjort hela längden på 3 meter i betong.

Jag har ringt till hustillverkarens huvudritare och frågat varför väggen har blivit fel. Jag fick det bekräftat att de har gjort fel och har även fått detta skriftligt.

Vilken ersättning kan jag kräva av hustillverkaren?

Tacksam för era kommentarer.

Har valt att inte namnge hustillverkaren eftersom vi inte har haft vårt möte ännu?..

Mvh/
Bharat

Kan vara bra att namnge hustillverkaren för andras skull!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Nån som hellre är nyfiken på vilken hustillverkare än ge tips och råd. Jag personligen skulle tacka så mycket för betong väggen till det priset med trä. Prisavdrag på 15.000 (motbud 10.000) så slutar det med 12.500 kr. Eller någon extra tillbehör å la 20.000 kr. Lös vägg problemet och fortsätt med 99% av huset.

Fast är det inte märkligt med ett rum utan fönster? Som sovrum är det åtminstone inte godkänt med tanke på utrymningsvägar så varför tar man inte upp fönstret på en gång?

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
R Rojo72 skrev:
Fast är det inte märkligt med ett rum utan fönster? Som sovrum är det åtminstone inte godkänt med tanke på utrymningsvägar så varför tar man inte upp fönstret på en gång?
Det är inte ett rum utan fönster idag. Det blir det först om TS sätter upp en ny innervägg vid ett senare tillfälle.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
R Rojo72 skrev:
Hur menar du då? Vi har inga öppningsbara fönster i sovrummen på kortidsboendet. Eller i hela huset. Tänker du att man kan slå sönder det vid behov eftersom de inte behöver vara öppningsbara?

john68 john68 skrev:
Hur menar du då? Vi har inga öppningsbara fönster i sovrummen på kortidsboendet. Eller i hela huset. Tänker du att man kan slå sönder det vid behov eftersom de inte behöver vara öppningsbara?
Hur det är på institutionsboenden låter jag vara osagt. Det är ju samma problematik som jag kan tänka mig det är för t.ex. fängelser. Men om du t.ex har en privatägd villa med fönster längs ena sidan och gör en korridor där och vill skapa 2 sovrum innanför (t.ex.) så lär du inte få bygglov på det.

R Rojo72 skrev:
Hur det är på institutionsboenden låter jag vara osagt. Det är ju samma problematik som jag kan tänka mig det är för t.ex. fängelser. Men om du t.ex har en privatägd villa med fönster längs ena sidan och gör en korridor där och vill skapa 2 sovrum innanför (t.ex.) så lär du inte få bygglov på det.
Nja. Vi har inga rymningsbenägna barn så det är inte därför. Fick till mig att det var ett krav för energiåtgången och för att ventilationen skulle funka. Tycker att det är lite konstigt att det är olika regler för sovrum bara beroende på var det är beläget men det är säkert rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.