Vi har köpt ett hus från 1800-talet med stort behov av omsorg (de flesta tycker att man borde riva och bygga nytt, men jag hoppas ändå att det kanske går att renovera). Inspektionsmöjligheterna av krypgrunden har varit dåliga. Det har funnits ett litet utrymme där man kunnat se in i krypgrunden, men det har de senaste åren varit blockerat av sand, jord, grus m.m. I helgen grävde vi ut så att vi kan ta sig in i utrymmet igen, och vi kunde för första gången ta oss en rejäl titt på krypgrunden. Över lag såg det ganska ok ut, men det fanns en liten dörr som stod rakt ner i en blandning av isolering och grus. Längst ner på karmen (mot isolering) hittades en svamp av något slag. Det är min stora fasa att detta skulle vara en hussvamp och att det finns fler. Vi har tagit ner dörr och karm (innan vi såg svampen), men vill nu ogärna röra mer i det innan vi vet vad det är (för att inte röra runt bland sporerna för mycket). Jag undrar om ni känner till någon eller några firmor i Göteborgstrakten som kan rekommenderas dels för provtagning och dels för ev. hjälp med sanering. Bifogar lite bilder om någon vill se. Goda råd mottages med tacksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Går inte att svara på utan provtagning. Det är som tur är sällan äkta hus svamp. Anticimex föreslår jag. Gör en komplett krypgrundinsinspektion om du ändå anlitar någon. Anticimex gör både provtagning och sanering om det skulle krävas. Kolla vad din husförsäkring täcker.
Klicka här för att svara