P
Maskintok skrev:
De har ingen skyldighet om att visa upp beslutet.
Givetvis. De gjorde ju ingen husrannsakan.
Men i länken jag la hit så finns det tydliga regler som måste följas, samt rättigheter som TS har..
Vilken länk syftar du på?
Tycker du att TS har fått sina rättigheter kränkta?

P
P pmd skrev:
Givetvis. De gjorde ju ingen husrannsakan.

Vilken länk syftar du på?
Tycker du att TS har fått sina rättigheter kränkta?
Läs igen jag tänker inte jaga igenom tråden.
Ja det tycker jag och är övertygad om att advokat skulle hålla med...

P
Maskintok skrev:
Och kravet på att rannsakan som polis fattar själv är högt ställda?
Ja. Det är därför som det är tämligen osannolikt att en av poliserna på platsen fattade beslutet om husrannsakan.

Men vi kan spekulera tills korna kommer hem om det här eftersom vi inte vet.

P
P pmd skrev:
Ja. Det är därför som det är tämligen osannolikt att en av poliserna på platsen fattade beslutet om husrannsakan.

Men vi kan spekulera tills korna kommer hem om det här eftersom vi inte vet.
har du kossorna ute så dags på året? ;)

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
"Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits"

var TS skäligen misstänkt?
Om du tror att beslutet om husrannsakan togs på felaktiga grunder så är det troligen förundersökningsledaren du bör rikta in dig på, och inte någon av poliserna som var på plats.

Men först behöver du förstås ta reda på vem som fattade beslutet och på vilka grunder. Annars är det lite svårt att komma med relevant kritik.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Om du tror att beslutet om husrannsakan togs på felaktiga grunder så är det troligen förundersökningsledaren du bör rikta in dig på, och inte någon av poliserna som var på plats.

Men först behöver du förstås ta reda på vem som fattade beslutet och på vilka grunder. Annars är det lite svårt att komma med relevant kritik.
Den informationen skall finnas för TS..
dokumenterad..

P
Maskintok skrev:
Jo det gör det.
Jag hade aldrig accepterat detta.
polis ska inte åka ut med 6 polismän och sedan inte finna någonting och tro att det är okej.
De ska utreda.
Nu fanns inte ens telefonen hos TS ägo och ändå skulle de dit.. det ger en mycket konstigt bild av hur detta skulle ha gått till.
Men för all del delge mig din enorma kunskap så får vi se..
jag tvivlar stort på den insatsen..
Vi kan spekulera mera.

Om telefontapperskans mamma upprört hade berättat för polisen att hon var säker på att telefonen fanns hos TS men TS förnekade det och hotade henne med våldsamheter, så hade det varit tjänstefel av polisen att inte uppträda med överlägsen numerär.

Det är väl ganska liten sannolikhet för det scenariot, men det vore inte omöjligt.

Det viktigaste i den här tråden är att vi inte vet vad som låg till grund för beslutet om husrannsakan. Utan den kunskapen är det meningslöst att komma med kritik mot polisens agerande.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vi kan spekulera mera.

Om telefontapperskans mamma upprört hade berättat för polisen att hon var säker på att telefonen fanns hos TS och TS förnekade det samt hotade henne med våldsamheter, så hade det varit tjänstefel av polisen att inte uppträda med överlägsen numerär.

Det är väl ganska liten sannolikhet för det scenariot, men det vore inte omöjligt.

Det viktigaste i den här tråden är att vi inte vet vad som låg till grund för beslutet om husrannsakan. Utan den kunskapen är det meningslöst att komma med kritik mot polisens agerande.
din åsikt.

P
Maskintok skrev:
om polis säger sig haft rannsakans beslut och talar om detta så finns det något i bakgrunden som gett dem detta beslutet.

Detta har TS rätt att få veta.
Ja, det framgår av rättegångsbalken 28 kap. 9 § andra stycket.
Oavsett om rannsakan blivit utförd eller ej.
Det har jag däremot inte hittat något lagstöd för, men jag har förvisso inte direkt letat ihjäl mig. Har du hittat en lagreferens till det?

P
P pmd skrev:
Ja, det framgår av rättegångsbalken 28 kap. 9 § andra stycket.

Det har jag däremot inte hittat något lagstöd för, men jag har förvisso inte direkt letat ihjäl mig. Har du hittat en lagreferens till det?
Man vet aldrig..
frågade advokat.. Och fick till svar just detta.

P
Maskintok skrev:
Nä de hade redan rannsakan..
Och de hade säkert använt detta beslut..
vilket inte är att åka ut och utreda..
Det är att utföra en rannsakan..
Poliserna gjorde ingen husrannsakan. Det står i TS första inlägg.
polis fann det väl bara högst osannolikt att TS hade telefonen i sin ägo och dessutom delgav att kvinnan och TS haft kontakt..
Att polis vill känna till detta är inget konstigt..
Exektemente. Poliserna gjorde det rätta och tog reda på fakta innan de bestämde sig för att gå vidare.
Fakta pekade klart och tydligt på att husrannsakan var onödig så de använde sig inte av den.

Om det är något man kan kritisera poliserna på platsen för så är det att de lite i onödan skrämde upp TS genom att, innan de gick, berätta att de hade ett beslut om husrannsakan som de inte tänkte använde. Det hade nog varit bättre om TS hade sluppit få veta det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Poliserna gjorde ingen husrannsakan. Det står i TS första inlägg.

Exektemente. Poliserna gjorde det rätta och tog reda på fakta innan de bestämde sig för att gå vidare.
Fakta pekade klart och tydligt på att husrannsakan var onödig så de använde sig inte av den.

Om det är något man kan kritisera poliserna på platsen för så är det att de lite i onödan skrämde upp TS genom att, innan de gick, berätta att de hade ett beslut om husrannsakan som de inte tänkte använde. Det hade nog varit bättre om TS hade sluppit få veta det.
Nä det är ingen rättssäkerhet i att dokumentation ska finnas i ärendet men vederbörande det rör ska inte ha vetskap om dess existens...

P
Maskintok skrev:
Läs igen jag tänker inte jaga igenom tråden.
Ja det tycker jag och är övertygad om att advokat skulle hålla med...
De gjorde ju ingen husrannsakan. TS berättade det i sitt första inlägg så du kan knappast vara övertygad om motsatsen.
Vilka rättigheter tycker du har kränkts för TS?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Värna det privata - NWT
[länk]
Detta är ett ohållbart resonemang.
Att undergräva vår frihet bara för att man kan.
Har inget med trådens ämne att göra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Vad har TS med den saken att göra?

Detta är det som gäller för TS

Det ska föras protokoll över husrannsakan där bl.a. skälen för åtgärden och
syftet med den anges (se 28 kap. 9 § RB). Av protokollet ska det tydligt framgå
vilka brottsmisstankar som föranlett åtgärden och vilka omständigheter som
legat till grund för beslutet. Om en polis fattat beslutet på grund av fara i
dröjsmål ska det av protokollet också framgå varför det var fara i dröjsmål. (Se
JO 2020/21 s. 370.)

Och jo eftersom poliserna hade rannsakans beslut så ska detta protokoll finnas upprättat.
Eftersom ingen husrannsakan genomfördes så fanns det inget att skriva protokoll om.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.