Fick ett samtal på morgonen för någon dag sedan, en kvinna som ringde och frågade om vi hade hennes dotters telefon då hon tappat den på bussen. Direkt tänkte jag scammervarning, då varken jag eller min sambo har suttit på en buss på månader.
Men vilket som, hon låg på att den är på våran tomt enligt hitta min iPhone. Igen sa jag att vi har ingen telefon men hon är välkommen att komma hit och leta i trädgården om någon kastat in den.
En timme senare står hon vid vår dörr, min sambo ska precis lämna för jobb och jag själv vabbar men hon visar att telefonen är vid vår tomt.
Jag och en granne hjälper till och letar men hittar ingen telefon. Hon stannar kvar ett tag till medans vi andra gett upp sen tänker inte jag mer på det under dagen.

När min sambo kommer hem från jobbet så står det tre polisbilar längre ner på gatan som följer henne till uppfarten. Då står jag och barnet och tittar i fönstret, direkt känner jag, what! Skickar dom tre polisbilar för en telefon.
Mycket riktigt så följer två poliser med min sambo och vi bjuder in dom, även fast vi reserverar oss att vi är sjuka här hemma.
Jättetrevlig poliser som förklarar läget och vi berättar den info vi har.
Så säger ena polisen, ja egentligen har vi en husrannsakan på fastigheten men vi tror inte ni har tagit någon telefon så det kommer vi inte göra. Vilket jag tackar för i mitt huvud, vem vill ha allt uppslitet i hemmet för en fucking telefon som vi inte ens har.

För att avsluta det hela så kom en annan granne ut efteråt och frågade vad som hänt och det visade sig då att han är den gode samariten som tog med telefonen då han hittade den på bussen för att lämna tillbaka till ägaren.

Men några saker jag tänker på, skicka tre polisbilar med sex poliser som ska göra en husrannsakan för en iPhone 11 värd kanske 7-8000 när det finns så jäkla mycket allvarliga brott att klara upp.
Eller är detta low hanging fruits som polisen går på för att fiska efter andra brott samtidigt?
Eller kan det vara för kvinnan i fråga jobbar på kommunen och har kontakter?

Vi har ältat detta någon dag nu, skönt att skriva av sig lite.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
K@tten och 27 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Fick ett samtal på morgonen för någon dag sedan, en kvinna som ringde och frågade om vi hade hennes dotters telefon då hon tappat den på bussen. Direkt tänkte jag scammervarning, då varken jag eller min sambo har suttit på en buss på månader.
Men vilket som, hon låg på att den är på våran tomt enligt hitta min iPhone. Igen sa jag att vi har ingen telefon men hon är välkommen att komma hit och leta i trädgården om någon kastat in den.
En timme senare står hon vid vår dörr, min sambo ska precis lämna för jobb och jag själv vabbar men hon visar att telefonen är vid vår tomt.
Jag och en granne hjälper till och letar men hittar ingen telefon. Hon stannar kvar ett tag till medans vi andra gett upp sen tänker inte jag mer på det under dagen.

När min sambo kommer hem från jobbet så står det tre polisbilar längre ner på gatan som följer henne till uppfarten. Då står jag och barnet och tittar i fönstret, direkt känner jag, what! Skickar dom tre polisbilar för en telefon.
Mycket riktigt så följer två poliser med min sambo och vi bjuder in dom, även fast vi reserverar oss att vi är sjuka här hemma.
Så säger ena polisen, ja egentligen har vi en husrannsakan på fastigheten men vi tror inte ni har tagit någon telefon så det kommer vi inte göra. Vilket jag tackar för i mitt huvud, vem vill ha allt uppslitet i hemmet för en fucking telefon som vi inte ens har.

För att avsluta det hela så kom en annan granne ut efteråt och frågade vad som hänt och det visade sig då att han är den gode samariten som tog med telefonen då han hittade den på bussen för att lämna tillbaka till ägaren.

Men några saker jag tänker på, skicka tre polisbilar med sex poliser som ska göra en husrannsakan för en iPhone 11 värd kanske 7-8000 när det finns så jäkla mycket allvarliga brott att klara upp.
Eller är detta low hanging fruits som polisen går på för att fiska efter andra brott samtidigt?

Skulle gissa på det senare alltså att de hoppas hitta en liga med massa stöldgods men efter att de ser att det är en barnfamilj som verkar helt reko så känner dom nog att de lär inte hitta något värt att leta efter o droppar det.

• Gilla
martin43 och 8 till
  • Laddar…
Jag fick i min ungdom (ok 19 år sedan i alla fall) min snowboard stulen i backen i österike när vi var inne och åt lunch. Jag gjorde en polisanmälan på plats men då dök polisen upp på på kvällen vid hotellet och ställde följdfrågor om var o när o hur och förklarade att de var skyldiga att kolla att jag inte försökte begå försäkringsbedrägeri så de sökte igenom vårt hotellrum bakom skåp o under madrasser och källaren på hotellet o till o med i bastun. Sedan krävde de att få gå igenom hela den bussen vi åkte med o var runt till och med i chaufförernas sov krypin o letade så jag inte ljugit o gömt den. Dom var aldrig otrevliga men att ta två poliser till att leta i 30min drygt kändes lite väl noggrant.

P
B BäverBerra skrev:

ni bör gå till stationsbefäl med era åsikter i detta..
Ingen tjänsteman varken polis eller åklagare får en husrannsakan på dessa grunder.

kvinnans uppgifter täcker inte till grund och har hon farit med osanning skall det upp till ytan. har hon sedan använt kontakter från arbete för att förpestat tillvaron för er över något som hon som förälder egentligen är och har ansvar över så är det anmälan som gäller...
såna här typer skall upp i dager och visas upp när de får sina straff...

• Gilla
drömmar1 och 11 till
  • Laddar…
T
Men vänta nu, alla klagar på att polisen inte gör något och just sånna här anmälningar läggs ner direkt utan utredning. Sen när dom gör något då ska det klagas för dom inte bara la ner det och gjorde något annat.

Blir glad att höra att sex poliser tog sig tid att åka på detta. All credd till dom!
Förstår att fler och fler poliser säger upp sig och söker andra jobb. Inte lätt att göra alla lättkränkta nöjda.

Dom var ju trevliga mot er och förstående eller hur, släpp det och var glad att dom brydde sig om en mobil för 7000kr istället. Det kanske är din nästa gång.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Uwe H och 31 till
  • Laddar…
P
om en patrull åkt så hade de gjort sitt jobb..
Detta är inte USA.. några skjutglada kollegor behövs inte som backup...

Hade de hoppats på ett gäng med snattare.. Och agerat så kan vilken försvarsadvokat som helst få hela åtalet ogillat pga en bagatell... sköt det snyggt och efter boken så kommer fler att sitta där de ska istället...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:

Hur tänkte din granne egentligen? Visste han inte att de flesta Iphone har hitta min Iphone aktiverat. Jag har hittat stöldgods på min tom (en bilstereo) ringde till polisen och anmälde vad jag hittat. Gick på några minuter. Hade din granne ringt polisen direkt så hade han förmodligen enkelt kunna bespara både tjejen som tappat telefonen och er familj en massa besvär. Låter som att din granne är en äldre person som inte riktigt fattar hur viktig en mobil idag är. Man kommer ju i princip ingen vart om man inte har mobilen,,

• Gilla
stefan57 och 4 till
  • Laddar…
Föräldrarna hade inbrott där de bland annat tog en ipad. Pappa kunde se var denna var. Men polisen la ner ärendet direkt. Tror iofs det var lägenheter, så det kunde vara ett par stycken.
Senare fick han erbjudandet att köpa tillbaka den från en som köpt den begagnad, men tyvärr var den låst.
Han antog inte det erbjudandet.

Vi har ingen intention att dra detta vidare.
Ville skriva av mig och samtidigt höra andras åsikter om situationen.
Jag är bara glad att de inte vände upp och ner på huset.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
B BäverBerra skrev:
Vi har ingen intention att dra detta vidare.
Ville skriva av mig och samtidigt höra andras åsikter om situationen.
Jag är bara glad att de inte vände upp och ner på huset.
Ja lägg detta bakom er.
Jag hade inte svalt detta...
Det hade blivit ett rejält liv kring detta om det hänt mig...

Maskintok skrev:
Ja lägg detta bakom er.
Jag hade inte svalt detta...
Det hade blivit ett rejält liv kring detta om det hänt mig...
Vad menar du egentligen här? :thinking:

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen här? :thinking:
att jag inte hade bara skrivit av mig på ett forum om detta hänt mig i verkligheten.
utan jag hade gått till polisen, anlitat en advokat samt kontaktat media om vad människan från kommunen haft för sig..
Om det funnits någon som helst sanning i att hon använt sina kontakter för att få 6 poliser att vända upp och ner på mitt liv för en telefon som inte går att knyta till mig eller min familj...

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Det är väl toppen att det dyker upp ett gäng poliser om de har lite att göra för tillfället.

Jag hade aldrig släppt in en vilt främmande människa på de här grunderna men en polis hade väl fått ta ett varv och kika runt om han vill.

Heder till grannen också som tog hand om telefonen så den inte hamnade i orätta händer.

Slutet gott, allting gott.

• Gilla
Timmertupp och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Om det funnits någon som helst sanning i att hon använt sina kontakter för att få 6 poliser att vända upp och ner på mitt liv för en telefon som inte går att knyta till mig eller min familj...
Nu formulerade jag mig lite klumpigt i första posten, har ingen aning om hon har kontakter och hur högt upp hon är eller ens om hon gjort det. Så noll procent fakta på den.
Jag är mer inne på fiske-expeditionen, det var min teori.

• Gilla
EliGum och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Nu formulerade jag mig lite klumpigt i första posten, har ingen aning om hon har kontakter och hur högt upp hon är eller ens om hon gjort det. Så noll procent fakta på den.
Jag är mer inne på fiske-expeditionen, det var min teori.
Jag gissar givetvis bara men om det har förekommit en stöldturné i området eller många rån mot ungdomar av andra ungdomar kan ju även en villa bli fog för intresse om man kan vaska fram en misstanke god nog för en påhälsning. Men tror väl alla som letat efter sin mobil från ipaden vet att precisionen är ganska godtycklig men visst det troligaste är väl att den är rätt nära där den visar i alla fall.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.