Om elementändarnas inkoppling/proppar inte är gjorda med insmält glas som kontaktstiften på en kyl/frys-kompressor eller ledarna in i en glödlampa/radiorör - så får man in fukt i rören med tiden - tex plast/gummi/silikonproppar i ändarna är inte diffusionsmässigt fukttäta , och sedan när det strömsätts så drivs fukten i fyllningen i elementen av hettan mot de kallare ändarna och det bildas vattendroppar som får JFB att lösa ut.
har man möjlighet bör man köra sin spis med en koppling utan JFB tills man värmt ut all fukt igen och då bör man vara över 200 grader C en ganska lång tid så att ändarna av elementen också når över 100 grader så vattenångan ångar ur elementen
har man möjlighet bör man köra sin spis med en koppling utan JFB tills man värmt ut all fukt igen och då bör man vara över 200 grader C en ganska lång tid så att ändarna av elementen också når över 100 grader så vattenångan ångar ur elementen
Det kan nog vara svårt att koppla om så .X xxargs skrev:
Jag själv hade kopplat bort skyddsjorden från spisen och med försiktighet sett till att ingen kan röra spisen under uttorkningen men jag vågade inte föreslå det för TS eftersom jag misstänker att det kan bli för farligt med strömförande hölje.
Jag tror att du har rätt! Kommer det inte att torka ur av se själv med tiden (utan särskilt åtgärd)? Jag törs inte följa ditt råd.X xxargs skrev:Om elementändarnas inkoppling/proppar inte är gjorda med insmält glas som kontaktstiften på en kyl/frys-kompressor eller ledarna in i en glödlampa/radiorör - så får man in fukt i rören med tiden - tex plast/gummi/silikonproppar i ändarna är inte diffusionsmässigt fukttäta , och sedan när det strömsätts så drivs fukten i fyllningen i elementen av hettan mot de kallare ändarna och det bildas vattendroppar som får JFB att lösa ut.
Om grön ring betyder att det fungerar och att rött kryss betyder att JFBn löser ut så betyder det att värmeelementet för varmluftsdelen har jordfel/fukt.
Det kan fungera att låta ugnen stå på med över&undervärme samt eventuellt med fläkten igång.
Eller så kan det vara en ren tillfällighet att värmeelementet gick sönder i samma veva som frukttorkningen.
Värmeelement finns som reservdel.
Det kan fungera att låta ugnen stå på med över&undervärme samt eventuellt med fläkten igång.
Eller så kan det vara en ren tillfällighet att värmeelementet gick sönder i samma veva som frukttorkningen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ska testa tack. Men att orange lampan är alltid på och slocknar när jag öppnar luckan helt och tänds igen med luckan halvvägs up kan ha med värmeelement att göra?Demmpa skrev:
Om grön ring betyder att det fungerar och att rött kryss betyder att JFBn löser ut så betyder det att värmeelementet för varmluftsdelen har jordfel/fukt.
Vilken är det? Jag gissar den bakom propellernDemmpa skrev:
Att orangea lampan släcks när luckan är (helt) öppen beror troligen på att det sitter en brytare i luckan som bryter bort värmeelementen när luckan är öppen. Lampan lyser bara när värmeelementen värmer.
Ja, det är värmeelementet bakom fläkten.
Ja, det är värmeelementet bakom fläkten.
Hej och tack så mycket för hjälpen!😁Demmpa skrev:
En ny är på plats och ugnen fungerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden