Om elementändarnas inkoppling/proppar inte är gjorda med insmält glas som kontaktstiften på en kyl/frys-kompressor eller ledarna in i en glödlampa/radiorör - så får man in fukt i rören med tiden - tex plast/gummi/silikonproppar i ändarna är inte diffusionsmässigt fukttäta , och sedan när det strömsätts så drivs fukten i fyllningen i elementen av hettan mot de kallare ändarna och det bildas vattendroppar som får JFB att lösa ut.

har man möjlighet bör man köra sin spis med en koppling utan JFB tills man värmt ut all fukt igen och då bör man vara över 200 grader C en ganska lång tid så att ändarna av elementen också når över 100 grader så vattenångan ångar ur elementen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
har man möjlighet bör man köra sin spis med en koppling utan JFB tills man värmt ut all fukt igen och då bör man vara över 200 grader C en ganska lång tid så att ändarna av elementen också når över 100 grader så vattenångan ångar ur elementen
Det kan nog vara svårt att koppla om så .

Jag själv hade kopplat bort skyddsjorden från spisen och med försiktighet sett till att ingen kan röra spisen under uttorkningen men jag vågade inte föreslå det för TS eftersom jag misstänker att det kan bli för farligt med strömförande hölje.

P
X xxargs skrev:
Om elementändarnas inkoppling/proppar inte är gjorda med insmält glas som kontaktstiften på en kyl/frys-kompressor eller ledarna in i en glödlampa/radiorör - så får man in fukt i rören med tiden - tex plast/gummi/silikonproppar i ändarna är inte diffusionsmässigt fukttäta , och sedan när det strömsätts så drivs fukten i fyllningen i elementen av hettan mot de kallare ändarna och det bildas vattendroppar som får JFB att lösa ut.

Jag tror att du har rätt! Kommer det inte att torka ur av se själv med tiden (utan särskilt åtgärd)? Jag törs inte följa ditt råd.

rataxes skrev:
Ok! Nu har jag testat olika varianter. Ställde temperaturen på 50/100 grader och efter en minut eller så går av strömmen.
Har du provat med bara;
- varmluft,
- över/undervärme,
- torkläge,
- paj/pizzaläge

Vilken funktion användes när frun torkade frukt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Har du provat med bara;
- varmluft,
- över/undervärme,
- torkläge,
- paj/pizzaläge

Jag har bara provat under och det gick dåligt. Imorgon fortsätter jag :)
Frun hade varmluft och då var det vatten/kondens överallt.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Har du provat med bara;
- varmluft,
- över/undervärme,
- torkläge,
- paj/pizzaläge

• Ugnsvred med symboler och markeringar i grönt och rött för olika funktioner som avstängning, värme och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
rataxes skrev:
Jag har bara provat under och det gick dåligt. Imorgon fortsätter jag :)
Frun hade varmluft och då var det vatten/kondens överallt.
Jag har nu testat och du förstår resultatet med hjälp av min bild :)

Om grön ring betyder att det fungerar och att rött kryss betyder att JFBn löser ut så betyder det att värmeelementet för varmluftsdelen har jordfel/fukt.

Det kan fungera att låta ugnen stå på med över&undervärme samt eventuellt med fläkten igång.
Eller så kan det vara en ren tillfällighet att värmeelementet gick sönder i samma veva som frukttorkningen.
Värmeelement finns som reservdel.

• Gilla
Anonymiserad 53432
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Om grön ring betyder att det fungerar och att rött kryss betyder att JFBn löser ut så betyder det att värmeelementet för varmluftsdelen har jordfel/fukt.

Det kan fungera att låta ugnen stå på med över&undervärme samt eventuellt med fläkten igång.
Eller så kan det vara en ren tillfällighet att värmeelementet gick sönder i samma veva som frukttorkningen.
Jag ska testa tack. Men att orange lampan är alltid på och slocknar när jag öppnar luckan helt och tänds igen med luckan halvvägs up kan ha med värmeelement att göra?

P
Demmpa Demmpa skrev:

Vilken är det? Jag gissar den bakom propellern:)

• Ritning av maskindelar med propeller och andra komponenter markerade med röda cirklar.
    Skapa konto
Att orangea lampan släcks när luckan är (helt) öppen beror troligen på att det sitter en brytare i luckan som bryter bort värmeelementen när luckan är öppen. Lampan lyser bara när värmeelementen värmer.

Ja, det är värmeelementet bakom fläkten.

• Gilla
Anonymiserad 53432
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Att orangea lampan släcks när luckan är (helt) öppen beror troligen på att det sitter en brytare i luckan som bryter bort värmeelementen när luckan är öppen. Lampan lyser bara när värmeelementen värmer.

Ja, det är värmeelementet bakom fläkten.
Hej och tack så mycket för hjälpen!😁
En ny är på plats och ugnen fungerar.

• Gammalt trasigt ugnselement som har ersatts.
    Skapa konto
  • Gammalt ugnselement med två anslutningar liggandes på ett vitt underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.