P
A Andersbebe skrev:
Verkar vara grumlighetssensorn som läcker - och finner inte tätningen separat, så antar man får köpa hela sensorn?
[länk]
Helt rätt!
detta är ju den nya med vulkad packning, tänkte inte på det...

• Gilla
Andersbebe
  • Laddar…
Återupptar tråden till det ursprungliga; Läcker trots åtdragna skruvar till brunnen, bytt grumlighets-givare. Givaren hade en liten läcka men bara enstaka droppar. Kan inte svära på att det verkligen läckte kring brunnen, men skruvarna var rejält lösa.

Har nu kört en testrunda med sidoplåten på högersidan borttagen; Ser då att det läcker vid slangen mellan värmare och brunn.

Jag körde 30 min / 60 graders-program - Det verkar som det läcker först i slutet på resp omgång med vatten-cykel när vattnet är uppe i temperatur. Droppar relativt intensivt under gummislangen. Dock inte värre än att det går suga upp med trippelvikt hushållspapper. Gissar längre program kör pumpen längre på topptemperatur.

Har tänkt testa köra glasprogrammet också - Går ju bara upp till 45 grader.

Drar mig lite för att lägga tusenlappen värmaren kostar - har ju nämnts att maskinen nått bortre gränsen för sin livslängd... Men verkar värmaren med samma beställningsnummer (4055373726) verkar finnas till lägre pris på flera ställen i Europa.

Men tänkte lite ödmjukt höra (@electroluxaren som varit vänlig nog att kunnigt och tålmodigt svara tidigare) lite mer om hur man tar ut värmaren och om det finns anledning att misstänka något annat - typ o-ringen mellan circ-pump och värmare. Och hur gummislangen mellan värmare-brunn är fäst i värmaren - fastvulkad? Syns tydligt att slangen har en klämring vid brunnen.

Fick med dropparna lite suddigt på filmen - Skickar också med några bilder. Kanske kan någon i framtiden ha nytta av att se hur det ser ut i maskinen. Foto taget från högersidan med sidoplåten borttagen.

Länk till reservdels-sidan - Välj "Elutrustning" för bild med delar.
https://shop.electrolux.se/search?text=911444332/11

• Inre delar av en maskin, troligen ett vitvaruföremål, med synliga elektriska ledningar och plaströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en diskmaskinsvärmare från Electrolux, pris 1009 kronor, markerad del, produktinfo, köpknapp online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
A Andersbebe skrev:
Återupptar tråden till det ursprungliga; Läcker trots åtdragna skruvar till brunnen, bytt grumlighets-givare. Givaren hade en liten läcka men bara enstaka droppar. Kan inte svära på att det verkligen läckte kring brunnen, men skruvarna var rejält lösa.

Har nu kört en testrunda med sidoplåten på högersidan borttagen; Ser då att det läcker vid slangen mellan värmare och brunn.

Jag körde 30 min / 60 graders-program - Det verkar som det läcker först i slutet på resp omgång med vatten-cykel när vattnet är uppe i temperatur. Droppar relativt intensivt under gummislangen. Dock inte värre än att det går suga upp med trippelvikt hushållspapper. Gissar längre program kör pumpen längre på topptemperatur.

Har tänkt testa köra glasprogrammet också - Går ju bara upp till 45 grader.

Drar mig lite för att lägga tusenlappen värmaren kostar - har ju nämnts att maskinen nått bortre gränsen för sin livslängd... Men verkar värmaren med samma beställningsnummer (4055373726) verkar finnas till lägre pris på flera ställen i Europa.

Men tänkte lite ödmjukt höra (@electroluxaren som varit vänlig nog att kunnigt och tålmodigt svara tidigare) lite mer om hur man tar ut värmaren och om det finns anledning att misstänka något annat - typ o-ringen mellan circ-pump och värmare. Och hur gummislangen mellan värmare-brunn är fäst i värmaren - fastvulkad? Syns tydligt att slangen har en klämring vid brunnen.

Fick med dropparna lite suddigt på filmen - Skickar också med några bilder. Kanske kan någon i framtiden ha nytta av att se hur det ser ut i maskinen. Foto taget från högersidan med sidoplåten borttagen.

Länk till reservdels-sidan - Välj "Elutrustning" för bild med delar.
[länk]
Det är ju slangarna som läcker, så du lär ju åka på en ny värmare iom de är vulkade som du skriver

Någon ide om varför det bara verkar läcka mot slutet av cyklerna? Låter som motorn går på samma varv när den går - Temperaturskiftningen som mjukar uoo gummit?

Och hur sitter värmar/pumpenheten? Endast fast i gummislangarna? Tar man ut från sidan eller baksidan?

P
A Andersbebe skrev:
Någon ide om varför det bara verkar läcka mot slutet av cyklerna? Låter som motorn går på samma varv när den går - Temperaturskiftningen som mjukar uoo gummit?

Och hur sitter värmar/pumpenheten? Endast fast i gummislangarna? Tar man ut från sidan eller baksidan?
beror på mycket men det är vanligt att det läcker mot slutet
tas enklast ut underifrån

Underifrån som att vända upp och ner på maskinen och lossa botten? (inte kollat hur botten är monterad) Eller från sidan?

P
A Andersbebe skrev:
Underifrån som att vända upp och ner på maskinen och lossa botten? (inte kollat hur botten är monterad) Eller från sidan?
lägg den på sidan eller ryggen

• Gilla
Andersbebe
  • Laddar…
Stort tack för tålamod och alla svar!

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Blev att ta till experthjälp efter att ha kliat mig i huvidet efter att tippat maskinen på sidan och konstaterat att det fanns risk att jag skulle bryta sönder något.

Beställde värmare från Italien för AEG som var nära halva priset jmf E-lux - Exakt samma del.

Visade sig dessvärre inte vara värmaren utan bottenkoppen i plast som spruckit - vilket kan förklara varför skuvarna som höll den också var lösa (början av tråden).

Så min erfarenhet är att i tidigare skede skruva loss mer för att se lite bättre var det läcker. Och att för egen del kanske ge upp lite tidigare och ta in experter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.