Hep Hep skrev:
Jag orkade inte läsa allt, men det stod något om fotbollsplaner och du har tidigare visat bild på en stor och platt gräsyta. Att bygga (och programmera) en klippare som klarar att klippa stort och platt är nog betydligt enklare än att göra en som klarar villatomter med en massa stök på. Det är kanske därför vi har så olika erfarenheter. Jag har inte heller några problem där det är platt och brett.
Ganska okomplicerat. Har bara 54st no-go och några passager samt 3 ungar som förgyller variationen i trädgården.

Stor och platt yta. Bilden var ca 2000 kvm där jag grävt vatten och avlopp så där är det bara slätt och vill inte sätta träd eller stöka till det.

Kan ansluta mig till skaran av nöjda mammotionägare så det inte blir så enkelsidigt här.

Jag gjorde dock min research och köpte en men Lidar istället för NetRTK/RTK.

En gång har den kört in i häcken och stannat där med ansiktet rakt in i häcken med meddelandet att den kört fast, roliga var att jag tryckte bara på Play-symbolen så återupptog den jobbet och inte satt den fast utan den backa ut och körde vidare. En gång är ingen gång som man brukar säga.

• Gilla
Annalog
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ganska okomplicerat. Har bara 54st no-go och några passager samt 3 ungar som förgyller variationen i trädgården.

Stor och platt yta. Bilden var ca 2000 kvm där jag grävt vatten och avlopp så där är det bara slätt och vill inte sätta träd eller stöka till det.
Du vinner. Du har svårast och störst. Säg till när du köpt senaste versionen, så du kan hjälpa oss som inte får det att funka. Du vet - vi odugliga som skulle krascha sportbilen första dagen, och som borde köpa en Fiat.

• Älska
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Verkar vara vanligt med att en gps klippare river runt precis efter laddstation
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan ansluta mig till skaran av nöjda mammotionägare så det inte blir så enkelsidigt här.

Jag gjorde dock min research och köpte en men Lidar istället för NetRTK/RTK.

En gång har den kört in i häcken och stannat där med ansiktet rakt in i häcken med meddelandet att den kört fast, roliga var att jag tryckte bara på Play-symbolen så återupptog den jobbet och inte satt den fast utan den backa ut och körde vidare. En gång är ingen gång som man brukar säga.
Har du bockat ur det i appen eller nåt då? Trodde det var tvunget att användas

M Myschli skrev:
Anders har yuka som inte har det problemet. Det är Luba som har det bekymret. Dessutom bara de som har Luban vid en vägg istället för mitt på gräsmattan som rekommenderas. Problemet uppkommer för att klipparen inte har tillräckligt bra GPS-fix precis när den kört ut ur laddstationen om det inte är helt öppet runtomkring den. Sedan tycker man ju iofs att den kunde vänta en minut innan den kör vidare när detta händer...

M Myschli skrev:

Har du bockat ur det i appen eller nåt då? Trodde det var tvunget att användas
Yuka har inte AWD utan enbart drift på bakhjulen och sedan kundvagnshjul fram.

Min har dessutom LIDAR så den har koll på var den är även vid usväggar

Ah då är jag med, tack för förklaringen

M Myschli skrev:
Ah då är jag med, tack för förklaringen
Såhär ser det ut vid min laddstation. Iof inte vackert men man kanske inte kan begära den ska kunna klipp precis vid station 🤣

IMG20260831090832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig sett den göra annat än köra rakt ut och backa in.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såhär ser det ut vid min laddstation. Iof inte vackert men man kanske inte kan begära den ska kunna klipp precis vid station 🤣

[bild]

Har aldrig sett den göra annat än köra rakt ut och backa in.
Men du är ju inte beroende av GPS heller.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men du är ju inte beroende av GPS heller.
Nej precis, vilket jag är mycket glad för :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Den är förövrigt ute och kör nu i lätt duggregn, regnsensorn kräver typ skyfall för att vattnet inte ska rinna ur koppen som mäter fukt.

Har inget kort men min lymow gjorde ganska fort sandlåda precis vid laddstation. Jag monterade då hybridgräs där och det var lite feppel att få till så att den inte klippte i det gräset. Eftersom den klipper den ytan där det gräset är.

Men nu har jag fått till det och det funkar faktiskt väldigt bra. Nu kan den snurra runt hur mycket som helst utan att det verkar göra något. Har behövt montera sånt fakegräs på ett ställe till där det är en liten slänt. Verkar funka bra där också.

En klippare med tvåhjulsdrift kan riva sönder marken till en viss nivå, men det är när den har fyra hjul som aktivt motarbetar varandra som det blir illa. Jag ser ju när min håller på att jordfräsa att de olika hjulen driver på ett sätt som gör att den antingen slirar eller river sönder. Helt obegripligt hur det är tänkt.

De främre hjulen har små rullar som gör att de kan glida i sidled utan att skada om bakhjulen försöker vända tvärt. Rätt smart lösning. Men problemet är att framhjulen inte frikopplas eller är stilla under en vändning, utan de jobbar aktivt med att motarbeta bakhjulen. Det känns som att de som jobbar med hårdvaran och de som jobbar med mjukvaran aldrig har träffats. Hade det inte varit så långt till Kina hade jag bjudit in båda teamen på en grillkväll här hemma och låtit dem se på gräsklipparen tillsammans.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Saken är ju den att man skulle kunna frirulla de hjul som skall flyttas i sidled och då blir det inte så illa.

De skulle behöva en sandlåda där de får testa sina svängar. De svängar som hållar sanden slät är de som inte river upp gräset heller.

pacman42 pacman42 skrev:
Saken är ju den att man skulle kunna frirulla de hjul som skall flyttas i sidled och då blir det inte så illa.

De skulle behöva en sandlåda där de får testa sina svängar. De svängar som hållar sanden slät är de som inte river upp gräset heller.
Ja lite mer testning innan de lanserar hade varit bra för alla känns det som. Vet inte om det var du som skrev det som många tänker. Att vi är de som testar produkten, inte de som har skapat den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.