6 876 läst ·
125 svar
7k läst
125 svar
Husqvarna eller Mammotion?
DU är oxå ointressant precis som Mammotion😳😳🫣🫣P Pligg85 skrev:Bästa med min 430X var att sälja den i komponentbristens högtid och fick mer betalt än vad den kostade ny. Lär aldrig hända igen.
Hade både 2, 3 och 4 serie. Äldsta bara gick och gick. Bytte batterier och nå sensorer.
Men som sagt så var det när husqvarna hade sina glansdagar.
Sen kom sling-fritt och varenda robotdammsugartillverkare bara bytte mopp mot klippdisk och körde över husqvarna i teknik.
Har köpt husqvarna för lätt 300.000kr i mitt liv och jag idag en åkgräsklippare, röjsågar, motorsågar, stångsågar, trimmer allt i både el och bensin. Både privat och i firman med möjlighet att kunna köpa robot till mycket bra priser och kompis med säljaren som skulle kunna skriva kvitto så klipparen blir under halva kostnaden av mammotion.
Ointressant. Husqvarna och robotklippare är död marknad för flera år sedan.
Jag var och är annars märket trogen.H hakfre skrev:
Herregud tänkt lite.
Jag sitter inte och nedvärderar husqvarna som märke för roligt utan köper gärna det på allt annat. Men robotklippare håller de inte standarden på.
Tur att jag, du o alla andra tycker annorlunda. Glad för din skull att det funkar hos dig.P Pligg85 skrev:
Men hos mina bekanta och på andra forum, inte bara här är det rena rama smörjan.....eller så är du smart och alla andra är "lite efter i utvecklingen"
Jösses vad du härjar på. Märks att du inte är mogen. Lägger in bilder på Xi 😆Baba_yaga skrev:
Om du frågar dina föräldrar när det är dags för dig att få egen telefon, så välj en som inte har något chip eller halvledare mm från Kina i sig och återkom med vilken det blev.
Men du har ju kunnat påvisa vad dom inte håller standarden på?P Pligg85 skrev:
Det du drabbats av, att de stannar, att de OCKSÅ sliter på gräset är inget som verkar drabba gemene man, vilket du däremot erkänner att din Mammotion gjort.
Lidar, visst, men känns som årets buzzword... HQ har nåt som de kallar för AI Vision, inga döda djur eller överkörda äpplen i min trädgård.
Och det var inte jag som sa, solklart HQ med självsäker röst, eller motiverade med hur många hundratusen jag köpt diverse HQ saker för..
Nej jag har som du säkert förstått inte köpt och mappat in fler klippare än den HQ 430V Nera som går går i vår trädgård, men ser inte heller kopplingen till varför HQs tid på topp10 skulle vara över..
Återigen, jag är glad att du är nöjd.. 🙂
Redigerat:
Det var mer som en rolig grej, inget annat, men om du tycker att jag är omogen så är du född i en kraftig uppförsbackeP Pligg85 skrev:
Taskig kapacitet och onödigt dyra per kvm.FredrikR skrev:
Men du har ju kunnat påvisa vad dom inte håller standarden på?
Det du drabbats av, att de stannar, att de OCKSÅ sliter på gräset är inget som verkar drabba gemene man, vilket du däremot erkänner att din Mammotion gjort.
Lidar, visst, men känns som årets buzzword... HQ har nåt som de kallar för AI Vision, inte döda djur eller överkörda äpplen i min trädgård.
Och det var inte jag som sa, solklart HQ med självsäker röst.
De jag känner med husqvarna och mammotion har husqvarna sämst upplevelser. Husqvarna blir stående eller stannar på väg in i laddning vilket jag själv fått erfara med husqvarna. Ologiska rutter, schemaläggning som inte hålls mm.
(Sling-maskiner funkar bra. Är bara emot slinglösa)
Enda stället min (den ena som river) är precis ca 40x40cm vid laddstationen och det är den som måste gå 24/7 i tre månader för att hålla när jag gödslar 300kg npk per hektar.
Nu klipper jag bara två fotbollsplaner med robot och utökar till totalt 3 hektar gräs nästa år och av dessa försöka täcka ca 1,7 hektar med 3st klippare när det troligen blir en till Mammotion i vår.
Lägger jag igen ett dike så kommer den ena få lägga 380meter långa slag i 15 meter bredd och den andra tar 15 meter till. Kör den tredje en del på 5500kvm utanför maskinhallen så kör jag 1,3 hektar med åkgräsklipparen och underhåller 1900 meter diken/kanter med röjsåg och trimmer mm.
Åkklipparen har snart 330 timmar och snart 3 säsonger. Då har jag inte räknat det jag kör med atv+slaghack och traktor med 3meters puts.
Sen finns det ju små tomter där man bara köper ett stycke av leksaker som klarar max 1000kvm eller dyligt. Det är väl klart man kan köra vad som helst då.
En klippare stor som en flipflop på 3 hjul ska inte riva en gräsmatta. En plätt till gräsmatta som man kan unna sig tid att gödsla flertalet gånger, vertikalskära, hållufta, dressa och stödså samt givetvis ha täckt varenda kvm med bevattning.
Normal villatomt här, knappa 2000m² här.P Pligg85 skrev:Taskig kapacitet och onödigt dyra per kvm.
De jag känner med husqvarna och mammotion har husqvarna sämst upplevelser. Husqvarna blir stående eller stannar på väg in i laddning vilket jag själv fått erfara med husqvarna. Ologiska rutter, schemaläggning som inte hålls mm.
Enda stället min (den ena som river) är precis ca 40x40cm vid laddstationen och det är den som måste gå 24/7 i tre månader för att hålla när jag gödslar 300kg npk per hektar.
Nu klipper jag bara två fotbollsplaner med robot och utökar till totalt 3 hektar gräs nästa år och av dessa försöka täcka ca 1,7 hektar med 3st klippare när det troligen blir en till Mammotion i vår.
Lägger jag igen ett dike så kommer den ena få lägga 380meter långa slag i 15 meter bredd och den andra tar 15 meter till. Kör den tredje en del på 5500kvm utanför maskinhallen så kör jag 1,3 hektar med åkgräsklipparen och underhåller 1900 meter diken/kanter med röjsåg och trimmer mm.
Åkklipparen har snart 330 timmar och snart 3 säsonger. Då har jag inte räknat det jag kör med atv+slaghack och traktor med 3meters puts.
Sen finns det ju små tomter där man bara köper ett stycke av leksaker som klarar max 1000kvm eller dyligt. Det är väl klart man kan köra vad som helst då.
En klippare stor som en flipflop på 3 hjul ska inte riva en gräsmatta. En plätt till gräsmatta som man kan unna sig tid att gödsla flertalet gånger, vertikalskära, hållufta, dressa och stödså samt givetvis ha täckt varenda kvm med bevattning.
Inga hektar, fotbollsplaner eller maskinhallar eller kg npk.
Men nuvarande slinglösa och tidigare slingstyrda klippare gör vad som förväntas av den, klipper gräset utan bekymmer.
Av din wall of text ovan så förstår vi att du är en riktigt storfräsare, och du känner folk som har bekymmer med HQ.
Citat :P Pligg85 skrev:Taskig kapacitet och onödigt dyra per kvm.
Husqvarna blir stående eller stannar på väg in i laddning vilket jag själv fått erfara med husqvarna. Ologiska rutter, schemaläggning som inte hålls mm.??
SKITSNACK i mina ögon!!!!
Jävla nonsens du snackar
Jag har aldrig upplevt dessa problem och jag känner oxå personer med hq (du är inte ensam) som har HQs och aldrig upplevt dessa så kallade problem som du påstår
Det har jag haft två HQ som kostade skjortan i sju års tid innan dom åkte till tippen!Baba_yaga skrev:
Husqvarna blir stående eller stannar på väg in i laddning vilket jag själv fått erfara med husqvarna. Ologiska rutter, schemaläggning som inte hålls mm.??
SKITSNACK i mina ögon!!!!
Jävla nonsens du snackar
Jag har aldrig upplevt dessa problem och jag känner oxå personer med hq (du är inte ensam) som har HQs och aldrig upplevt det så kallade problem
Jag orkade inte läsa allt, men det stod något om fotbollsplaner och du har tidigare visat bild på en stor och platt gräsyta. Att bygga (och programmera) en klippare som klarar att klippa stort och platt är nog betydligt enklare än att göra en som klarar villatomter med en massa stök på. Det är kanske därför vi har så olika erfarenheter. Jag har inte heller några problem där det är platt och brett.P Pligg85 skrev:Taskig kapacitet och onödigt dyra per kvm.