235 404 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Grafen visar att korrelationen huspriser/KPI har varit svag de senaste 30 åren. Antagligen har den varit svag sett på de senaste 100 åren också, men vad vet vi om det?
Om korrelationen är svag, vad säger då en jämförelse?
Om korrelationen är svag, vad säger då en jämförelse?
???-MH- skrev:
Varför skulle det vara intressant med att kolla korrelation mellan kpi och huspriser? Förstår du vad som menas med KPI?
Det är vanskligt att försöka läsa ut korrelation från ett diagram, men (antar att du syftar på akutlumbagos diagram) under första halvan av diagrammet rör sig kpi och huspriserna på ungefär samma sätt. Inte för att det är särskilt förvånande. Man kan väl vänta sig att när inflationen är hög stiger huspriserna ungefär som andra priser. Vi skulle väl se samma sak om vi kollade på en längre tidsperiod.
Ja, jag menar Akulumbagis duagram. Du tycker at försa halva rör sig KPI och huspriser på samma sätt? De första fem åren stiger KPI ca 4-5 ggr mer än huspriserna. Svårt att se exakt från det diagramet. Ett lin-lin diagram ger ingen bra bild av procentuella förändringar.
En årlig ökning av KPI på 7% mot en årlig ökning av huspriserna på 1,5% är inte "ungefär samma sätt".
Om man väntar sig att KPI och huspriserna rör sig på samma sätt, men de inte har gjort det de senaste 30 åren, kanske man skall leta efter andra samband? Reallönerna har någon föreslagit som kraftigare samband.
En årlig ökning av KPI på 7% mot en årlig ökning av huspriserna på 1,5% är inte "ungefär samma sätt".
Om man väntar sig att KPI och huspriserna rör sig på samma sätt, men de inte har gjort det de senaste 30 åren, kanske man skall leta efter andra samband? Reallönerna har någon föreslagit som kraftigare samband.
Om du försöker säga att bostadspriserna har stigit realt, varför inte säga det? Det är väl för övrigt en sak som de flesta av oss redan har upptäckt.-MH- skrev:Ja, jag menar Akulumbagis duagram. Du tycker at försa halva rör sig KPI och huspriser på samma sätt? De första fem åren stiger KPI ca 4-5 ggr mer än huspriserna. Svårt att se exakt från det diagramet. Ett lin-lin diagram ger ingen bra bild av procentuella förändringar.
Och?-MH- skrev:
Jag håller iofs med om att det är intressantare att titta på den reala prisutvecklingen, som i diagrammet jag klippte in tidigare i tråden.
Det var mitt sätt att säga att jag tyckte att det hela var ganska poänglöst.-MH- skrev:
Jag tror att om du tittar på en längre tidsperiod med större förändringar av kpi skulle du se att en ändring i kpi oftast följs av motsvarande förändring i huspriserna. Tittar man på diagrammet ovan har vi en period (1981-1995) där de totala förändringarna i huspriser och kpi är ungefär lika. Sen har vi en andra period (1995-2008) där huspriserna ökar snabbt men kpi förändras långsamt. Nu kan man fråga sig: Vilken period var mer normal, och vilken innehöll anmärkningsvärda förändringar i prisnivån?
Ett tankeexperiment. Anta att vi har en 10-årsperiod med 7% inflation, så att priserna ungefär fördubblas. Vilken av följande förändringar i de (nominella) huspriserna är troligast, och vilka skulle vara anmärkningsvärda:
- Huspriserna ligger still.
- Huspriserna fördubblas, som priserna på varor och tjänster.
- Huspriserna halveras.
- Husproserna blir fyra gånger högre.
Jag försökte vara generös.-MH- skrev:
OK, jag hade fel. Du är inte ett dugg intresserad av den reala prisökningen.
Men som jag ser det är det ju den som avspeglar vad som egentligen händer på bostadsmarknaden. Om man tex hör om nån som som köpte en villa 1960 för en viss summa och nu är den värd x gånger mer är det (tycker jag) intressant att ställa det i relation till hur penningvärdet har förändrats sen den tiden.
Den gör inte det sedan 1981 i alla fall. Letar efter tidigare serier från Sverige.lurk12345 skrev:
Hur menar du att en årlig ökning på 7% resp 1,5% under fem år är "ungefär lika"? För det är vad som skiljer de första fem åren.
Jag tro du har lurats av procentuella förändringar i ett lin-lin diagram ser större ut i högerkanten. Kanske den som skapade diagrammet ville få denna effekt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Vi har redan diskuterat Herengracht en gång.klaskarlsson skrev:
http://www.byggahus.se/forum/priser...ann-2-miljoner-skulle-man-amortera-7.html#203
När man väl justerar för inflation återstår det inte mycket till långsiktig prisstegring.
Jag pratade om den totala förändringen 1981-1995. Det är lätt att se att kurvorna korsar varandra ungefär 1995.-MH- skrev:
Man kan väl vänta sig att vid en ekonomisk kris som vi hade i början av åttitalet faller huspriserna realt. Med den höga inflation vi hade då innebär det att de nominella priserna ökar betydligt långsammare än KPI. Senare under åttitalet har vi högkonjunktur och en växande bubbla och då gäller det motsatta förhållandet.
Intressant. Antar att den röda kurvan är småhuspriser. Nå, man kan väl inte säga att den stöder ditt påstående att det inte finns nåt samband mellan kpi och bostadspriser. Under de första åren verkar de två kurvorna löpa parallellt, och ser man på hela perioden är det tydligt att kurvorna följer varandra.-MH- skrev:
Det är lite knivigt att läsa ut från diagrammet men det ser ut som att index för småhuspriser år 1975 var ungefär 14. Så utslaget på hela perioden 2009-1975 har bostadspriserna ökat ungefär 40% realt. Det motsvarar en genomsnittlig ökning om ungefär 1 procent per år.