lurk12345 skrev:
Vi har redan diskuterat Herengracht en gång. :) (Noterar att du gör ett inlägg i tråden lite senare.)
[länk]

När man väl justerar för inflation återstår det inte mycket till långsiktig prisstegring.
Du har ett hästminne du :)
Tänkte bara lägga in den som ytterligare en graf tillsammans med den från Usa...
Tycker båda indikerar rätt kraftigt att huspriserna nu ligger historiskt väldigt högt - vilket inte säger att det inte finns en chans till att dom kan gå ännu högre, men det gör ju troligt att dom torde gå ned inom en snar framtid.
Sen behöver det inte alls bli ngt ras för det - men en nedgång är ju onekligen troligare än ett race uppåt (iaf på ett par års sikt !?)
:)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Du har ett hästminne du :)
Tack? :)

klaskarlsson skrev:
Tänkte bara lägga in den som ytterligare en graf tillsammans med den från Usa...
Såg du diagrammet jag la in här: http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-43.html#1263 ?

klaskarlsson skrev:
Tycker båda indikerar rätt kraftigt att huspriserna nu ligger historiskt väldigt högt - vilket inte säger att det inte finns en chans till att dom kan gå ännu högre, men det gör ju troligt att dom torde gå ned inom en snar framtid.
Sen behöver det inte alls bli ngt ras för det - men en nedgång är ju onekligen troligare än ett race uppåt (iaf på ett par års sikt !?)
:)
Sure. Det är troligt att vi ser ett prisfall på 5-10 års sikt. Men om man behöver en ny bostad nu är det inte så enkelt att försöka vänta ut prisfallet.
 
lurk12345 skrev:
Jag pratade om den totala förändringen 1981-1995. Det är lätt att se att kurvorna korsar varandra ungefär 1995.
Ja, och det är lika lätt att se att det under åren 1981 -1995 kurvorna gick helt olika vägar.
 
lurk12345 skrev:
Intressant. Antar att den röda kurvan är småhuspriser. Nå, man kan väl inte säga att den stöder ditt påstående att det inte finns nåt samband mellan kpi och bostadspriser.
Jasså, det är ju trots allt samma data som du tyckte visade att huspriserna stuckit iväg de senaste 15 åren. Dock presenterade lite annorlunda. Men tyckler du nu att de följer varandra?

Vilka år tycks huspriser och KPI gå ifrån varandra mest?
 
Nanny Fine
Har ni hållt liv i en tråd i över två år så måtte ni väl ha fått svar på frågan? =D *asg* En lika aktuell fråga nu som då trots allt....sååå..tjöta på!!
 
klaskarlsson skrev:
Du har ett hästminne du :)
Tänkte bara lägga in den som ytterligare en graf tillsammans med den från Usa...
Tycker båda indikerar rätt kraftigt att huspriserna nu ligger historiskt väldigt högt - vilket inte säger att det inte finns en chans till att dom kan gå ännu högre, men det gör ju troligt att dom torde gå ned inom en snar framtid.
Sen behöver det inte alls bli ngt ras för det - men en nedgång är ju onekligen troligare än ett race uppåt (iaf på ett par års sikt !?)
:)

/K

Den här grafen och en annan graf för ett högt aktat område var med i en dokumentör för inte allt för länge sedan. Just den här gatan och den andra, som jag inte kommer ihåg vilken, var några av de få områdena som det fanns historisk fakta kring och som man vet varit högt aktade områden under hela tiden. Det de ville påvisa var väl den här myten om att det alltid är en bra investering med bostäder. Man behöver nog inte vara någon einstein för att räkna ut hur fallet är.
 
Hur stor tror ni räntehojningen är nästa månad? 0.25 eller 0.50 procent?
 
Byggarne skrev:
Hur stor tror ni räntehojningen är nästa månad? 0.25 eller 0.50 procent?
Jag tror på 0 - 0.25 %

/K
 
-MH- skrev:
Ja, och det är lika lätt att se att det under åren 1981 -1995 kurvorna gick helt olika vägar.
För den tredje gången. Jag pratar om den totala förändringen under perioden. Visst, kurvorna svänger ifrån varandra i början (föga förvånande hade lågkonjunkturen under början av åttitalet en negativ inverkan på priserna) men på nittitalet möts de igen.
 
-MH- skrev:
Jasså, det är ju trots allt samma data som du tyckte visade att huspriserna stuckit iväg de senaste 15 åren. Dock presenterade lite annorlunda. Men tyckler du nu att de följer varandra?

Vilka år tycks huspriser och KPI gå ifrån varandra mest?
Som jag sa i den del av min kommentar som du klippte bort: "Under de första åren verkar de två kurvorna löpa parallellt, och ser man på hela perioden är det tydligt att kurvorna följer varandra."

Tror du verkligen att inflationen inte påverkar bostadpriserna?
 
Locos skrev:
Den här grafen och en annan graf för ett högt aktat område var med i en dokumentör för inte allt för länge sedan. Just den här gatan och den andra, som jag inte kommer ihåg vilken, var några av de få områdena som det fanns historisk fakta kring och som man vet varit högt aktade områden under hela tiden. Det de ville påvisa var väl den här myten om att det alltid är en bra investering med bostäder. Man behöver nog inte vara någon einstein för att räkna ut hur fallet är.
Du kommer inte ihåg namnet på dokumentären?

Nå, själv skulle jag ha gissat att bostadspriserna skulle gå upp med tiden, med den ekonomiska tillväxten och befolkningsökningen. Men konstigt nog verkar det som att priserna (justerade för inflation) är ungefär desamma över tiden. Det skulle vara intressant att se hur de svenska priserna utvecklats under en längre period (sen 30- eller 50-talet.)
 
lurk12345 skrev:
För den tredje gången. Jag pratar om den totala förändringen under perioden. Visst, kurvorna svänger ifrån varandra i början (föga förvånande hade lågkonjunkturen under början av åttitalet en negativ inverkan på priserna) men på nittitalet möts de igen.
Att de råkar korsas två ggr på 15 år betyder inte att de samvarierar. Det är snarare tvärt om.
Hade de följt varandra hade de gått upp samtidigt och ner samtidigt. Men i själva verket gör de tvärtom under den perioden. Precis som de gör nu.

Jag tror inflationens påverkan på huspriserna är svag.

Som jag sa i den del av min kommentar som du klippte bort: "Under de första åren verkar de två kurvorna löpa parallellt, och ser man på hela perioden är det tydligt att kurvorna följer varandra."
Ursäkta, men om kuyrvorna gårr åt helt olika håll under femton år och sedan möts, innebär inte det att de har följt varandra.

Hade du valt ett annat indexår hade de inte ens korsat varandra, se tex mina grafer över samma data.
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Well en villa i järfälla ligger på mellan 28-35 kkr i nromala fall - så det är inte långt därifrån :)
Tyvärr måste du ju köpa ngt nytt för samma peng dock :(

/K
Tittade precis på maklarstatistik.se och hittade att i "Järfälla" är bosnittpriset 26 098Kr/kvm
och K/T 1,5 som medelvärde. 3 månaders glidande medelvärde för period maj - juli 2010.
Prisutvecklingen senaste: 3 mån -5%-::: 6 mån -2%::: 12 mån +7%
http://www.maklarstatistik.se/maekl...llor&Months=12&Ant=58&Extra1=8888&Extra2=8888
Om jag applicerar kvm priset och K/T talet så hamnar de ganska nära varandra, diffen
blir ca 5%. Summan är ca 14% högre än vad jag har i huvudet som ett ungefärligt pris, (på vårt hus). vilket är glädjande eftersom då skulle en omvärdering innebära en ett högre värde och
därmed skulle vi också få en lägre belåningsgrad. Någon försäljning är inte aktuell så
någon värdering är inte heller aktuell.
Däremot är det ju skönt att veta att det finns lite marginal, åt rätt håll...
Å jag skulle fortfarande flytta imorgon för 38 000kr/kvm ;-)

För "Stockholms län" är snittvärdet 29 747 Kr/kvm och ett K/T medelvärde ligger på 1,52.
Prisutvecklingen senaste: 3 mån -0%-::: 6 mån +2%::: 12 mån +9%

För "Hela riket" är snittvärdet 16 939 Kr/kvm och ett K/T medelvärde ligger på 1,61.
Prisutvecklingen senaste: 3 mån +1%-::: 6 mån +4%::: 12 mån +6%


Tycker att det är konstigt att "Hela rikets" K/T-tal är högre än "Stockholms län"?

Annars så verkar ju villa priserna fortsätta att stiga något oavsett räntor och regleringar,
nu har väl inte den senaste rekomendationen om 85% slagit igenom men frågan är
ju om det kommer visa sig på någon statistik och om det eventuella utslaget kan
statistiskt säkerhetsställas vad det beror på.

Valet är säkert också något som slår, speciellt utgången och om det blir ett regerings-
skifte så tror jag att priserna kommer gå ner (falla känns för starkt). Hur mycket
ett eventuellt regeringsskifte skulle påverka är ju svårt att gissa men några procent
kommer det nog att slå.

Nu har ju räntorna börjat krypa uppåt även om det inte har skett i den takt som man
tidigare trott och undrar om inte RB kommer justera ned räntebanan. SBAB som
ropar "Bind, Bind nu!" ska man kanske inte lyssna på, eller..?
 
loffes skrev:
Annars så verkar ju villa priserna fortsätta att stiga något oavsett räntor och regleringar, nu har väl inte den senaste rekomendationen om 85% slagit igenom men frågan är ju...
Taket beslutade i början på juli, (8:e?). Och med tanke på att de tillämpar 3 månaders medelvärde är det ju först i oktober (eller egentligen januari) vi kommer kunna läsa om priser baserat på tre månader med bolånetak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.