235 502 läst ·
2 000 svar
236k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
MH - jag bara spekulerar vilt och drämmer till med lite snobbiga kapitalistsvinfördommar :-D
Men, ja, jag tror att det tenderar att vara sämre hus som säljs i kristider - kanske också för att det blir mera det som efterfrågas - man är inte villig att betala premiumpriser för lyx ;-)
Men, ja, jag tror att det tenderar att vara sämre hus som säljs i kristider - kanske också för att det blir mera det som efterfrågas - man är inte villig att betala premiumpriser för lyx ;-)
Det var något sånt här jag var ute efter (Källa: SCB's utmärkta databas)

Och om man då zoomar in på åren 1995-1997 där det verkar hända något kul med priserna så ser man följande:

Dvs - att omsättning och snittpris överhuvudtaget inte hänger ihop i turbulenta tider.'
Det kan alltså säljas mycket bostäder till ett lågt pris eller mycket bostäder till ett högt pris.
Med andra ord, tror jag att jag lyckats övertyga mig själv om att jag är helt ute och cyklar :eek:
Och om man då zoomar in på åren 1995-1997 där det verkar hända något kul med priserna så ser man följande:
Dvs - att omsättning och snittpris överhuvudtaget inte hänger ihop i turbulenta tider.'
Det kan alltså säljas mycket bostäder till ett lågt pris eller mycket bostäder till ett högt pris.
Med andra ord, tror jag att jag lyckats övertyga mig själv om att jag är helt ute och cyklar :eek:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Läste ni den länkade rapporten i den låsta paralleltråden om villapriser upp eller ner? :
http://www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_dec08.pdf
Ganska intressant. SLutsatsen dom kommer fram till är att bostadspriserna generellt är ca 20% övervärderade denna gång. På 1990-talet var motsvarande "premie" 35%
/K
http://www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_dec08.pdf
Ganska intressant. SLutsatsen dom kommer fram till är att bostadspriserna generellt är ca 20% övervärderade denna gång. På 1990-talet var motsvarande "premie" 35%
/K
Finns det npgot fundamentalt pris på en bostad? På aktier och skog kan man räkna ut ett avkastningsvärde, men hur gör man med privatbostäder?klaskarlsson skrev:
Nja.. det som man brukar använda och som det nämns i rapporten är att man jämför med alternativkostnaden för att hyra sin bostad, mixat med disponibel real inkomst och även alternativ användning av marken som bostaden står på.
Varför mixar man in disponibel real inkomst? Är det bara för att inte få för höga siffror när byggkostnader för lägenheter skjuter i höjden?frjo7205 skrev:
"mixar" var avsett i betydelsen "ibland använder man också..". Finns väl inget teoretiskt bakom det vad jag vet. Mer empirisk dragna slutsatser att många verkar agera utifrån "målstyrning" mot en kvot av sin disponibla inkomst. Har man pengar över lägger man mer pengar på boendet = högre priser. Har inga referenser just nu annat än några föreläsningar med Bengt Turner för många år sedan...
Känns ju inte särskilt fundamentalt på något sätt och vis. Boendekostnaden som andel av disponibel inkomst varierar mellan 30 och 60 procent beroende på vilken kommun i Stochkolms län man bor i.
-MH- Du hittar modellen i den rapport till vilken klaskarlsson hänvisade.
Fundamentala kapitalvärdet på en bostad kan man bestämma till vad samma bostad skulle kosta att hyra. Denna alternativkostnad kapitaliseras och jämkas enligt en vedertagen formel med och minus för fastighetsskatt, marginalskatt, ränta, avskrivning, underhåll, genomsnittlig risk och förväntad kapitalvinst.
Fastighetsskatter (och taxeringsvärden) bestäms INTE efter samma modell. De grundas på historiska försäljningar.
Fundamentala kapitalvärdet på en bostad kan man bestämma till vad samma bostad skulle kosta att hyra. Denna alternativkostnad kapitaliseras och jämkas enligt en vedertagen formel med och minus för fastighetsskatt, marginalskatt, ränta, avskrivning, underhåll, genomsnittlig risk och förväntad kapitalvinst.
Fastighetsskatter (och taxeringsvärden) bestäms INTE efter samma modell. De grundas på historiska försäljningar.