MH - jag bara spekulerar vilt och drämmer till med lite snobbiga kapitalistsvinfördommar :-D

Men, ja, jag tror att det tenderar att vara sämre hus som säljs i kristider - kanske också för att det blir mera det som efterfrågas - man är inte villig att betala premiumpriser för lyx ;-)

Det var något sånt här jag var ute efter (Källa: SCB's utmärkta databas)

Och om man då zoomar in på åren 1995-1997 där det verkar hända något kul med priserna så ser man följande:

Dvs - att omsättning och snittpris överhuvudtaget inte hänger ihop i turbulenta tider.'

Det kan alltså säljas mycket bostäder till ett lågt pris eller mycket bostäder till ett högt pris.

Med andra ord, tror jag att jag lyckats övertyga mig själv om att jag är helt ute och cyklar :eek:

Läste ni den länkade rapporten i den låsta paralleltråden om villapriser upp eller ner? :
http://www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_dec08.pdf

Ganska intressant. SLutsatsen dom kommer fram till är att bostadspriserna generellt är ca 20% övervärderade denna gång. På 1990-talet var motsvarande "premie" 35%

/K

klaskarlsson skrev:
Ganska intressant. SLutsatsen dom kommer fram till är att bostadspriserna generellt är ca 20% övervärderade denna gång. På 1990-talet var motsvarande "premie" 35%
Mmm. 2007-09-30 hade 1/5 av de svenska storbankernas bolånekunder en belåningsgrad på >80%

klaskarlsson skrev:
Finns det npgot fundamentalt pris på en bostad? På aktier och skog kan man räkna ut ett avkastningsvärde, men hur gör man med privatbostäder?

... staten har ju ett avkastningsvärde på bostaden - man kanske kan utgå från det ? :-D

Nja.. det som man brukar använda och som det nämns i rapporten är att man jämför med alternativkostnaden för att hyra sin bostad, mixat med disponibel real inkomst och även alternativ användning av marken som bostaden står på.

frjo7205 skrev:
Nja.. det som man brukar använda och som det nämns i rapporten är att man jämför med alternativkostnaden för att hyra sin bostad, mixat med disponibel real inkomst och även alternativ användning av marken som bostaden står på.
Varför mixar man in disponibel real inkomst? Är det bara för att inte få för höga siffror när byggkostnader för lägenheter skjuter i höjden? :-)

Angelven skrev:
... staten har ju ett avkastningsvärde på bostaden - man kanske kan utgå från det ? :-D
Vilket är det då?

"mixar" var avsett i betydelsen "ibland använder man också..". Finns väl inget teoretiskt bakom det vad jag vet. Mer empirisk dragna slutsatser att många verkar agera utifrån "målstyrning" mot en kvot av sin disponibla inkomst. Har man pengar över lägger man mer pengar på boendet = högre priser. Har inga referenser just nu annat än några föreläsningar med Bengt Turner för många år sedan...

Känns ju inte särskilt fundamentalt på något sätt och vis. Boendekostnaden som andel av disponibel inkomst varierar mellan 30 och 60 procent beroende på vilken kommun i Stochkolms län man bor i.

-MH- skrev:
Vilket är det då?
Fastighetskatten :rolleyes:

Angelven skrev:
Fastighetskatten :rolleyes:
Fast fastighetsskatten utgår/utgick från taxeringsvärdet som utgår från marknadsvärdet. Så det går jnte att beräkna ett fundamentalt värde efter.

-MH- Du hittar modellen i den rapport till vilken klaskarlsson hänvisade.

Fundamentala kapitalvärdet på en bostad kan man bestämma till vad samma bostad skulle kosta att hyra. Denna alternativkostnad kapitaliseras och jämkas enligt en vedertagen formel med och minus för fastighetsskatt, marginalskatt, ränta, avskrivning, underhåll, genomsnittlig risk och förväntad kapitalvinst.

Fastighetsskatter (och taxeringsvärden) bestäms INTE efter samma modell. De grundas på historiska försäljningar.

Så bruksvärdessystemet sätter det fundamentala värdet på våra hus.

Det skulle vara intressant med en historisk tillbakablick över bruksvärde kontra huspriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.