Jag tror att huspriserna toppade under augusti på 1.874'

Det blir 'bara' en nedgång med 6% från toppen.

Jag tror det är K/T de går efter, inte genomsnittliga köpesumman. OCh tittar man på grafen, så toppar det på K/T strax över 2, och nu nere på strax över 1,8.

Medelpriset riket var i förra mätninge 1744 kkr, nu är det 1763 kkr, och ändå säger man nedgång med 3%.

Vem vet säkert, med denna statistik. Nu hade det ju från och med november 2008 ändrat sättet att redovisa, så det inte är direkt jämförbart...

http://www.maklarstatistik.se/pm2008.pdf

Den 16:e kommer SCB:S statistik. :cool:

-MH- skrev:
[länk]
Tack -MH, du redde ut en del frågetecken.

Mäklarna använder ju sin statistik som fan läser bibeln. Det enda rätta vore ju om de publicerade sin databas i stället.

:rolleyes:

Läget i världsekonomin är fortfarande väldigt svårbedömt. Varslen fortsätter dugga relativt tätt och effekten av dessa varsel har inte kommit än. Så länge konjenkturen vändningen inte är inom sikte kommer villa priserna falla.

Statistik är alltid statistik och man kan aldrig täcka in allt i den. Det som jag tycker är intressant men som verkar saknas siffror över är antal osålda objekt och deras prissättning. Mäklarstatistiken visar att priserna på sålda objekt har gått ner. Men jag ser ingen tydlig siffra på hur många fastigheter som förblir osålda.

Jag har varit och tittat på ett par villor med renoveringsbehov. Man har ju ett visst behov att att fixa och dona, vad hade man annars gjort här? :) Flera av dessa fastigheter är ointressanta för mig på grund av läget, inte skicket. De förblir osålda och jag såg nu att en fastighet i Borås har sänkts från 1 250 000 till 650 000.

Om den säljs för låt oss säga 650 000, har den då gått ner 48% i pris eller var den galet övervärderad från början?

joflopp skrev:
Statistik är alltid statistik och man kan aldrig täcka in allt i den. Det som jag tycker är intressant men som verkar saknas siffror över är antal osålda objekt och deras prissättning. Mäklarstatistiken visar att priserna på sålda objekt har gått ner. Men jag ser ingen tydlig siffra på hur många fastigheter som förblir osålda.
Hur skulle en sådan statistik se ut eller göras, med någon som helst seriositet?

Om den säljs för låt oss säga 650 000, har den då gått ner 48% i pris eller var den galet övervärderad från början?
Och om säljaren ville ha 3 miljoner för fastigheten i sina drömmar klockan två på natten innan han pratade med mäklaren?

Vad folk begär eller vill betala är ointressant, det är när de är överens och det blir affär som man har en värdering.

Redigerat:
-MH- skrev:
Hur skulle en sådan statistik se ut eller göras, med någon som helst seriositet?
Det finns viss statistik på detta då man har konstaterat att det tar längre tid att få en fastighet såld. Vad jag ville få fram var att man bör koppla denna typ av statistik till försäljningsstatistiken för att få en bredare bild av hur marknaden ser ut.

-MH- skrev:
Och om säljaren ville ha 3 miljoner för fastigheten i sina drömmar klockan två på natten innan han pratade med mäklaren?

Vad folk begär eller vill betala är ointressant, det är när de är överens och det blir affär som man har en värdering.
Vad säljaren ville ha när han hade sina drömmar lär vi aldrig få veta. Klart är att han skulle ha försökt sälja i början av 2008 istället för i juli. Nuvarande utropspris ligger K/T på 1.16 (snitt idag för området är 1,83) medans det förra låg snäppet över index, 2,24 mot 2,0. Vad det blir om det väl blir affär återstår att se.

joflopp skrev:
Det finns viss statistik på detta då man har konstaterat att det tar längre tid att få en fastighet såld. Vad jag ville få fram var att man bör koppla denna typ av statistik till försäljningsstatistiken för att få en bredare bild av hur marknaden ser ut.
Hur långt tillbaka sträcker sig denna statistik, och vem ger ut den?

http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/245785

Redigerat:
Jag antog att det fanns samlad statistik då det valsats runt i media. Ser nu att Skandiamäklarna har sammanställt för sina mäklare (jämförelse 2007 och 2008) och att Booli presenterade siffor för 2008 i början av oktober.

http://www.scb.se/templates/pressinfo____256845.asp

Låt oss gå till källan direkt . :)

Från tabellen tycks det som om toppen var i juli (högst K/T), och det har gått ner 4% sedan dess. Dra ifrån i snitt 2 månader, så gäller det affärer som gjordes i september +/- 1 månad.

-MH- skrev:
[länk]

Låt oss gå till källan direkt . :)

Från tabellen tycks det som om toppen var i juli (högst K/T), och det har gått ner 4% sedan dess. Dra ifrån i snitt 2 månader, så gäller det affärer som gjordes i september +/- 1 månad.
Siffran för antalet omsatta hus under november 2008 i jämförelse med november 2007 sjönk med 70% (2321/7806). Säger inte så mycket mer än att köpare och säljare hade svårt att nå en överenskommelse och att köparna avvaktar.

Om du ser i noten längre ner står det att antalet omsatta hus kommer att öka, och att siffran är preliminär. Jämför gärna antalet för oktober som presenteras idag (5269) och vad som presenterades för en månad sedan (2835).

"Även omsättningen av småhus sjunker. Hittills i år har det sålts ca 10 procent färre småhusfastigheter än under motsvarande period i fjol."

Det ser ganska stabilt ut. Inga tokras vare sig i aktivitet eller priser, utan en hanterbar nedgång. Räntesänkningarna kommer att hjälpa till att hålla aktiviteten igång och vid årsskiftet ramlar det ned lite skattesänkningar i hushållens plånböcker som får dem att se lite ljus i mörkret.

Det stora problemet är arbetslöshet som kan slå väldigt hårt lokalt, men det är svårt att få fram tillförlitlig statistik på sådant. Det är ofta en stor smäll som gör att priserna rasar med tiotals procent på ett halvår, och sedan ligger det still igen.

-MH- skrev:
Om du ser i noten längre ner står det att antalet omsatta hus kommer att öka, och att siffran är preliminär. Jämför gärna antalet för oktober som presenteras idag (5269) och vad som presenterades för en månad sedan (2835).

"Även omsättningen av småhus sjunker. Hittills i år har det sålts ca 10 procent färre småhusfastigheter än under motsvarande period i fjol."
OK, missade den infon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.