Och vad skulle storleken på utbudet ge för information om man inte samtidigt vet hur många köpare det finns?

Det saknar fullständigt betydelse hur många hus det omsätts (om man nu inte är mäklare ;)) marknadspriset är det samma antingen det säljs 1 eller 1000 hus. Det är tillgång och efterfrågan som bestämmer priset.

Det kan jag nog inte hålla helt med om.

Om vi antar att husen som bjuds ut har en viss variation i standard och bakgrund i varför de bjuds ut - då har det avgjort betydelse om det bara är ett utbud på säg, 1 hus.

Det kan då vara så att det inte blir sålt för att:

* Säljare och köpare inte kan mötas (marknadspriset stämmer inte med begärt)
* Det finns massviss med köpare - men de vill inte ha det huset ALLS.
* Det finns ett fåtal köpare - men säljaren har inte bråttom
* Det finns ett fåtal köpare - men säljaren vill inte sälja till dom.

Vad jag menar är, att om det OMSÄTTS en ett fåtal sunkbilar till väldigt låga priser, så säger det inget om hur värdet på porche ligger (utom att de inte går att sälja just nu).

mycke_nu frågade: Och vad skulle storleken på utbudet ge för information om man inte samtidigt vet hur många köpare det finns?

Svar: Om en stor andel av alla fastigheter tillsalu förblir osålda beror det på att säljare och/eller köpare inte varit tillräckligt motiverade. Om andelen osålda objekt förändras innebär detta att något avgörande har hänt.

Om utbudet ändras har någonting hänt? Ja, det är väl ungefär så mycket info man kan sluta sig till. :) En del teoriserar att det bara är de bra husen som säljs, och att de obra husen har ett mycket lågt marknadsvärde, och att därmed marknaden rasat mer än vad som syns.

Frågan är då, vad finns det för anledning att tro att det bara är de fina och relativt dyra husen som säljs, och inte de ofina men mycket billigare. Blir folk kräsnare i kris, eller blir de snålare?

Precis. Utbudet säger oss inte ett smack om vart priserna är på väg.

MH - det finns också en säljare - i kristider (tror jag) tenderar man att sitta kvar om man kan istället för att sälja till ett lägre pris - det talar för att de som kan sälja men inte behöver sitter kvar - och här kommer väl mina fördommar in, men sitter du i ett finare hus tenderar du att ha bättre inkomster (och försäkringar mot arbetslöshet) och behöver därför inte sälja.

Man kan väl anta att mängden hus som säljs pga skillsmässor/dödsfall tenderar att vara hyffsatt konstant - så i kristider skulle det i så fall bara vara hus som måste säljas som finns i utbudet.

Därför skulle utbudet kunna spela roll för priset (omvänt är det väl också så att om det bara finns 1 hus och massor av köpvilliga så går priset upp ;-) )

Men, jag inser att vad jag egentligen ville se nog var omsättningen, inte utbudet.

Typ, vad säger det om huspriset i stockholm om man säger att snittet är 10000 kr / kvm och att det baserar sig på 1 hus sålt ? 8-)

Kan bara tala för mig själv vi är ute och letar efter bostad. Det gör visserligen att jag hoppas att priserna går ner. Men det är flera faktorer som gör att jag tror priserna kommer gå ner, konjenktur, arbetslöshet osv.

Det tråkiga med konjenkturer är att de alltid blir värre än man tror. Just nu tror experterna att botten sker 2010, men det kan mycket väl bli värre än så. Kanske lite drastiskt att jämföra med 1930 men det finns vissa otäckt lika paralleler.

Vad bankerna var villiga att låna till mig själv för några år sedan är det jag och min sambo får låna tillsammans nu.

Nu när priserna viker (vilket vi upplever) så känner man att man lika gärna kan vänta och spara en slant. Vi har inget akut behov att köpa nu utan kan lika gärna vänta lite och se hur det utvecklar sig och kanske spara några hundra tusen, om inte mer.

Just nu känner jag att det är lite osäker hur konjenkturen kommer gå och priserna utvecklas och därför kommer vi avvakta en stund med boköpet.

Jag hoppas detta kan bidra till svar på Angelvens undran.
År 2007 inbringade stämpelskatten drygt 9.200 Mkr till statskassan.
Motsvarande statistik för en intressant tioårsperiod -

1992 - 5.319 Mkr
1993 - 4.567 Mkr
1994 - 5.287 Mkr
1995 - 3.026 Mkr
1996 - 2.665 Mkr
1997 - 2.624 Mkr
1998 - 3.953 Mkr
1999 - 4.496 Mkr
2000 - 4.878 Mkr
2001 - 5.367 Mkr

Slutsatsen blir dels att ett stort antal objekt har omsatts varje år.
Dessutom inser vi att sammanlagda omsättningen av dessa affärer har varierat kraftigt.

Man ska varken över- eller underskatta betydelsen av sin egen personliga erfarenhet. Men i den beryktade fastighetskraschen efter "det glada 80-talet" bevittnade jag själv hur en fastighet 1990 värderades till 7,2 Mkr, för att två år senare utbjudas för 3,6 Mkr. Efter lång tids väntan på spekulanter överläts fastigheten i vanlig mäklaraffär för 1,5 Mkr.

Tack Billy, intressant!

Hmmm... omsättning i antal objekt då ? :-D

Tror vi alla har antingen egna eller (som i mitt fall) andras historier om skräckåren runt 90...

Vad jag hakat upp mig på är en kollegas berättelse om just då att de hade pengar, lånemöjlighet et cetera - men att det helt enkelt inte fanns några intressant objekt ute!

Det var väl någon tidigare som skrev om just det - att människor som är tvingade att sälja till underpris i en lågkonjunktur knappast har haft pengar över till att göra objektet trevligt ?

Dvs, man kan göra fynd, men det är en hel del jobb med dom.

Vad som också är intressant i billys siffror är var botten ligger i omsättningen - faktiskt ett antal år efter den värsta krisen .

-MH - satte ifråga om folk blir mera snåla eller mera kräsna i tider av kris. I dåliga tider tycks varken säljare eller köpa tyckta att det är lika "roligt" att göra husaffärer. Detta TROTS att båda parter enligt all ekonomisk teori alltid borde vara lika roade. Ty marknadspriset är alltid det korrekta.

Angelven undrade om antalet objekt. Denna statistik finns om man gräver till vardags. Men i dag är det lördag kväll.

Saken är den att man de senaste två decennierna har organiserat om de myndigheter som registrerar fastighetsaffärer och skyfflar in pengar från stämpelskatt. Mycket material ligger inte digitalt förrän under senare halvan av 90-talet.

Men visst går det att vaska fram det mesta! Den som söker han finner, som man säger i Småland...

Ett tillägg till beträffande stämpelskattsstatistiken: För att stimulera marknaden satte riksdagen ner stämpelskatten del av 1996 och hela 1997 till 0,5 respektiv 1,0 procent.

Sorry! Jag borde ha noterat det direkt när jag citerade källan.

från ?

Angelven skrev:
MH - det finns också en säljare - i kristider (tror jag) tenderar man att sitta kvar om man kan istället för att sälja till ett lägre pris - det talar för att de som kan sälja men inte behöver sitter kvar - och här kommer väl mina fördommar in, men sitter du i ett finare hus tenderar du att ha bättre inkomster (och försäkringar mot arbetslöshet) och behöver därför inte sälja.
Fattar jag dig rätt att det är de dåliga husen som säljs i kristtider? Borde i så fall betyda att raset inte är så stort som det ser ut, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.