233 845 läst ·
2 000 svar
234k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Nja, nog kan Mona Sahlin med vänner påverka din situation om dom får som dom vill...Cheesus skrev:Oavsett om det är bäst att amortera eller inte så har jag valt den strategin att amortera minst dubbelt upp mot min månatliga räntekostnad vilket känns gött. Då kan huspriserna sticka åt vilket håll de vill och det spelar inte någon roll för ingen utom familjen kan påverka min situation avseende boendet.
Ca 2 månader i snitt. Hur gammal är AV:s statistik då tror du?bra-byggare skrev:
Varje gång dett diskuteras, så sägs det att mellan SCB:s senaste statistik och "nuet" skett stora ras. Hitintils har det visat sig vara fel, men denna gång är det säkert rätt. Eller?
Jag vet inte hur gammal den är.-MH- skrev:
Menar du det motsatta, eller?-MH- skrev:
Usch ja...det KAN ju hända att min privata fastighet blir beslagtagen av henne.....tääääänkte inte på det. Nu ger du mig mardrömmar.imported_Anders_S skrev:
Än värre med Ohly skulle jag tro. Men att man är friare utan skulder är enligt mig ganska klart. Om det sen är det bästa valet att ha amorterat istället för att köpa aktier kan man nog diskutera. I en ekonomi som ständigt skjuter huspriserna i höjden kan även jag anse att en amortering på några futtiga tusen på ett lån på 3 mijoner ter sig närmast löjligt om huset ökar med tusen spänn om dagen. Då kanske det är läge att köpa aktier eller leva loppan för pengen. Jag amorterar glatt vidare.
Äh, jag vet inte vad som är rätt eller fel men för oss känns det rätt att amortera så mycket det bara går.Med ett perspektiv på 10-15 år så bör vi ha kunnat betala av detta och den dagen man likt en patron kan stå på farstukvisten och dra i hängslena och utbrista att allt jag ser är mitt så kommer jag vara nöjd. Även om jag är närsynt och inte ser så värst långt...
Var det ett försök till sarkasm?Cheesus skrev:
Mardrömmar är nog att ta i. Beslagtagen lär den inte bli så länge du sköter betalningarna..
Mitt svar var till ditt påstående att ingen annan du själv kunde påverka ditt boende:
"Då kan huspriserna sticka åt vilket håll de vill och det spelar inte någon roll för ingen utom familjen kan påverka min situation avseende boendet."
Vill påstå att fastighetsskatten har påverkat både många och mycket. Håller du inte med har du fel.
Självklart påverkar fastighetsskatten. Men det gör å andra sidan inte i stort någon skillnad för mig. En skatt som däremot påverkar ordentligt är drivmedelsskatten för oss lantisar. Det är ofta väldigt synd om storstadsmänniskor som tycker sig få betala mängder med pengar i fastighetsskatt när de har 100 meter till kollektiva färdmedel som går 24/7.
Jag gissar utan att veta just din situation om detta att det totala skattetrycket för en landsortsbo kan vara betydligt högre. Ofta högre kommunalskatt som i jämförelse med Danderyd kan kosta 3 spänn mer per hundring. Lägg sen till behov av två bilar och långt till jobbet så är det inte synd om dem.
Om fastighetsskatten/kommunala avgiften tas bort. Var ska pengarna komma från? Jag anar att drivmedelsskatten gärna höjs då. Vilket gör att det blir än dyrare att bo på landet.
Jag gissar utan att veta just din situation om detta att det totala skattetrycket för en landsortsbo kan vara betydligt högre. Ofta högre kommunalskatt som i jämförelse med Danderyd kan kosta 3 spänn mer per hundring. Lägg sen till behov av två bilar och långt till jobbet så är det inte synd om dem.
Om fastighetsskatten/kommunala avgiften tas bort. Var ska pengarna komma från? Jag anar att drivmedelsskatten gärna höjs då. Vilket gör att det blir än dyrare att bo på landet.
Var kommer bitterheten mot storstadsmänniskor ifrån?Cheesus skrev:Självklart påverkar fastighetsskatten. Men det gör å andra sidan inte i stort någon skillnad för mig. En skatt som däremot påverkar ordentligt är drivmedelsskatten för oss lantisar. Det är ofta väldigt synd om storstadsmänniskor som tycker sig få betala mängder med pengar i fastighetsskatt när de har 100 meter till kollektiva färdmedel som går 24/7.
Bara för att jag inte tycker att vi ska ha fastighetsskatt betyder inte att jag förkastar landsortsbor.
För att nu inte tala om att vi numera måste åka 4 mil för att få tag i 96 eller 98 oktan. Man får vara tacksam så länge det överhuvudtaget finns drivmedel att köpa så man kan bidra till finansieringen av infrastrukturprojekten i Mälardalen..
Ja äntä bittär!
Men verkligheten ser sådan ut. Ni får betala högre skatt för boendet. Men har det lättare att klara er med en ellere till o med ingen bil. Betalar ofta betydligt mindre i skatt.
Så den debatten om fastighetsskattens orättvisa är faktiskt ganska skev.
Men nu hamnar vi ot och lämnar den debatten..
Priserna går ner på hus är mitt svar på trådstarten...
Men verkligheten ser sådan ut. Ni får betala högre skatt för boendet. Men har det lättare att klara er med en ellere till o med ingen bil. Betalar ofta betydligt mindre i skatt.
Så den debatten om fastighetsskattens orättvisa är faktiskt ganska skev.
Men nu hamnar vi ot och lämnar den debatten..
Priserna går ner på hus är mitt svar på trådstarten...
Debatten om fastighetsskatten är inte ett dugg skev, fastighetsskatten är en orättvis skatt. Så enkelt är det.
Debatten om landet vs stan blev däremot väldigt skev. Och löjlig. Ni har det lättare, betalar mindre i skatt etc...
Vem bryr sig? jag tydligen du då. Om vi är något sånär lika så har vi förmodligen lika mycket kvar i plånboken eftersom det ena är dyrare här än där och tvärtom. För att inte tala om boendet som tråden dessutom handlar om. Skiljer ju sig en aning kan man lätt konstatera.
Och jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om jag betalar en nolla mer än dig för mitt hus.
Du sa:
"Om fastighetsskatten/kommunala avgiften tas bort. Var ska pengarna komma från? Jag anar att drivmedelsskatten gärna höjs då. Vilket gör att det blir än dyrare att bo på landet"
Nämen det är ju klart att dom som bor på landet inte ska betala mer än vad dom gör idag. Det kan däremot alla andra göra. Väldigt objektivt tänk må jag säga.
Debatten om landet vs stan blev däremot väldigt skev. Och löjlig. Ni har det lättare, betalar mindre i skatt etc...
Vem bryr sig? jag tydligen du då. Om vi är något sånär lika så har vi förmodligen lika mycket kvar i plånboken eftersom det ena är dyrare här än där och tvärtom. För att inte tala om boendet som tråden dessutom handlar om. Skiljer ju sig en aning kan man lätt konstatera.
Och jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om jag betalar en nolla mer än dig för mitt hus.
Du sa:
"Om fastighetsskatten/kommunala avgiften tas bort. Var ska pengarna komma från? Jag anar att drivmedelsskatten gärna höjs då. Vilket gör att det blir än dyrare att bo på landet"
Nämen det är ju klart att dom som bor på landet inte ska betala mer än vad dom gör idag. Det kan däremot alla andra göra. Väldigt objektivt tänk må jag säga.