TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstår inte hur man kan vara så dum att inleda en sådan här process.
Kanske det är gamla okunniga köpare? Väldigt dåliga rådgivare?
eller osnutna söndercurlade snorungar

Jag har nu granskat domen översiktligt. Köparen var företrädd av en juristfirma och säljaren företräddes av en advokatbyrå.

Eftersom köparen (käranden) har förlorat (tappat) målet i princip alla delar ska köparen också ersätta säljaren för samtliga rättegångskostnader (inkl. kostnad för sakkunnig som säljaren åberopat). Tingsrätten bedömde att upparbetad arbetstid av säljarens advokat var skälig (ca 95 timmar för bl.a. skriftväxling, genomgång och inläsning av material, muntlig förberedelse och 1,5 dagar lång huvudförhandling m.m.).

Även om köparens jurist eventuellt har någon form av ansvarsförsäkring täcker den förmodligen inte alla kostnader (advokater är skyldiga att ha en för verksamheten anpassad ansvarsförsäkring som överlag är bättre än den som juristfirmor har). Det återstår att se om domen överklagas (skulle vara förvånad).

Sammanfattningsvis kan det vara värt att anlita ett professionellt ombud om du ska försöka stämma någon för (dolt) fel i fastighet, om inte annat för en ärlig bedömning om möjligheterna att vinna framgång med en eventuell domstolsprocess.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Kan du dela med dig av domen? Det hade varit intressant att läsa resonemangen.

Mikael_L
H Herr T skrev:
Sammanfattningsvis kan det vara värt att anlita ett professionellt ombud om du ska försöka stämma någon för (dolt) fel i fastighet,
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det var något om att vid tvistemål ska man snabbt som tusan anlita ortens absolut bästa advokat/juristbyrå.

Och det spelar ingen roll om de är dyrast, så fort man lyckats med det, så har man blockerat motparten från att anlita den bästa advokatfirman (de får inte företräda bägge sidor).

Det kanske ligger något i det resonemanget ...

• Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Jo men om begär av den lokala bilverksatden att de skall montera in en Scania lastbilosmotor i din mopedbil, så tror jag inte verkstaden skulle få grönt ljus i ARN om de försöker.

Och iallafall så som det här fallet beskrivs, var det inte någon osäker vinst det handlade om utan en i princip bombsäker förlust.

Men som påpekats, det är ju tänkbart att man här har stämt utan eget ombud.
Mer som när folk inte vill följa rekommendationerna från verkstan.. utan bilägaren vill ha nåt gjort enligt sina instruktioner emot bättre vetande/kunnande.. då skrivs det ofta tydligt på kvittot att det stolliga är gjort på kunds begäran..hitintills har det inte gått att klaga vidare hos ARN då. Självklart har man ofta diskuterat med kunden såklart och rekomenderat en korrekt åtgärd av felet men som vägrats för det var för dyrt eller att kundens kompis säger att det är nåt annat fel än vad verkstaden anser..

Kan tänka mig att det även i jurist och advokat världen såklart finns kunder med oförstånd och egna ideer och man betalar för jurist/advokat men följer inte dom råd man får, utan man "vet bättre" själv och i tron att tvåla till den man dragit till rätten tror att ens egen magkänsla för vad som känns moraliskt rätt ska smitta i rättsalen och leda till vinst.. även om varenda rättsfall i ämnet pekar åt ett annat håll.

Sen finns det såklart även stollar till advokater /jurister som gärna tar hopplösa fall ända till absurdum för att ha nåt att göra och inte är tydliga med risker och kostnader det medför, för dom får iaf sitt arvode

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.