6 944 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Dräneringsfirma krävde 350000 kr av 77-åring, ARN säger nej
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
En äldre kvinna i Sandviken hade besök av en säljare från Borlänge som påstod att hon hade fukt i källaren, varpå hon beställde dränering runt delar av sitt hus av företaget. Under arbetets gång fick de henne att skriva på ÄTA så att slutpriset blev 85% högre. ARN menar att allt inte har gått rätt till.
Du kan läsa artikeln här: Dräneringen skenade med 161 000 kr, nu får 77-åringen rätt mot företaget
Du kan läsa artikeln här: Dräneringen skenade med 161 000 kr, nu får 77-åringen rätt mot företaget
Gårdsmark är i fler tvister med kunder där kunder valt att inte gå ut i media för rädsla att det ska skada deras fall. Det handlar om allt från överdebitering av timmar till utförande av arbete och arbeten som inte var nödvändig.
Gårdsmark är trevlig ut i fingerspetsarna, får dom en reklamering så kommer de ut 2 månader senare och tittar och säger att det ska vi fixa och det låter väldigt bra men tiden går och även om man stöter på så händer ingenting. Personer som man försöker få tag på är plötsligt inte tillgänglig, han är utomlands eller på kurs, eller pappaledig. Gårdsmark låter det rinna ut i sanden tills kunden inte orkar mer. Kommer det ut i media så uttrycker Gårdsmark att ibland kan det gå fel i markarbeten eller det beteendet känner dom inte till, fast dom upprepade gånger har försvarat sig med det i recensioner på nätet.
Om ni skrivit avtal till fast pris med dom så kom ihåg att det är ett fast pris(Oftast till ett överpris jämfört med andra företagare) vilket innebär att det är Gårdsmark som bär risken om någonting tillkommer som borde ingått i avtalet från början. Troligtvis kommer nånting upptäckas att det behöver åtgärdas för att det ska fungera, så bli inte lurad att skriva ett tilläggsarbete. Ni har skrivit ett avtal till fast pris. Borde tilläggsarbete upptäckts vid en förundersökning så ska det ingå i avtalet. Sedan överväg om tilläggsarbetet behövs och kräv en offert! Nöj er inte med att dom säger muntligt "det blir bara några tusenlappar", kräv det i skrift! Annars kommer det stå ord mot ord och Gårdsmark säger "Ni har skrivit under" men det går inte att bekräfta eran version.
Gårdsmark är trevlig ut i fingerspetsarna, får dom en reklamering så kommer de ut 2 månader senare och tittar och säger att det ska vi fixa och det låter väldigt bra men tiden går och även om man stöter på så händer ingenting. Personer som man försöker få tag på är plötsligt inte tillgänglig, han är utomlands eller på kurs, eller pappaledig. Gårdsmark låter det rinna ut i sanden tills kunden inte orkar mer. Kommer det ut i media så uttrycker Gårdsmark att ibland kan det gå fel i markarbeten eller det beteendet känner dom inte till, fast dom upprepade gånger har försvarat sig med det i recensioner på nätet.
Om ni skrivit avtal till fast pris med dom så kom ihåg att det är ett fast pris(Oftast till ett överpris jämfört med andra företagare) vilket innebär att det är Gårdsmark som bär risken om någonting tillkommer som borde ingått i avtalet från början. Troligtvis kommer nånting upptäckas att det behöver åtgärdas för att det ska fungera, så bli inte lurad att skriva ett tilläggsarbete. Ni har skrivit ett avtal till fast pris. Borde tilläggsarbete upptäckts vid en förundersökning så ska det ingå i avtalet. Sedan överväg om tilläggsarbetet behövs och kräv en offert! Nöj er inte med att dom säger muntligt "det blir bara några tusenlappar", kräv det i skrift! Annars kommer det stå ord mot ord och Gårdsmark säger "Ni har skrivit under" men det går inte att bekräfta eran version.
Jaha, hon fick skriva på en ÄTA.
Ok
Och va är så en ÄTA.
Varför inte skriva så att alla förstår?
Ok
Och va är så en ÄTA.
Varför inte skriva så att alla förstår?
Det är en byggslang som inte ska förekomma i konsumentsammanhang eftersom termen ÄTA hör B2B-avtal till. Inte konsumenttjänstlagen. Sådana här begrepp älskar oseriösa byggföretag för de kan lura konsument med dem. Om något har ett namn eller en akronym så känns det ju så mycket mer etablerat och juridiskt säkert.
Exakt samma sak hände för mig med samma oseriösa företag! Säljaren skulle bland annat placera pumpbrunnen, ”men den behövs förmodligen inte” enligt säljaren, på kommunens mark! Trots jag upplyste honom om var tomtgränsen gick. Naturligtvis behövdes en pumpbrunn för ett hus med källare, något annat hade aldrig gräv-gubbarna varit med om…. Och ja, den hamnade på min tomt mot en massa tillägg!
Sen tillkom det tillägg för bland annat av flytt av en entré-trapp, som kunde vara kvar enligt säljaren. Men så gick det naturligtvis inte heller att göra enligt gräv-gubbarna. Slutfakturan blev dubbelt så hög som offerten.
Men efter en massa samtal till chefen föreslog han att de skulle bjuda på en material men jag skulle få betala arbetstiden. Ganska ”kreativt” då jag fick ROT på arbetskostnaden men Gårdsmark fick fullt betalt av skatteverket. Det blev en ”rimlig” förlikning då jag ”bara” behövde betala 50% mer än offerten istället för 100% mer som första slutfakturan landade på. Mycket beroende på att hela processen med detta oseriösa företag slet både psykiskt och fysiskt, så valde jag att avsluta med en (där och då) rimlig slutfaktura.
Som tur var hade Gårdsmark bra underentreprenörer som som grävde och fixade på ett seriöst sätt, vilka jag fick bra förtroende för.
Men jag varken kan eller kommer rekommendera Gårdsmark till någon!
Sen tillkom det tillägg för bland annat av flytt av en entré-trapp, som kunde vara kvar enligt säljaren. Men så gick det naturligtvis inte heller att göra enligt gräv-gubbarna. Slutfakturan blev dubbelt så hög som offerten.
Men efter en massa samtal till chefen föreslog han att de skulle bjuda på en material men jag skulle få betala arbetstiden. Ganska ”kreativt” då jag fick ROT på arbetskostnaden men Gårdsmark fick fullt betalt av skatteverket. Det blev en ”rimlig” förlikning då jag ”bara” behövde betala 50% mer än offerten istället för 100% mer som första slutfakturan landade på. Mycket beroende på att hela processen med detta oseriösa företag slet både psykiskt och fysiskt, så valde jag att avsluta med en (där och då) rimlig slutfaktura.
Som tur var hade Gårdsmark bra underentreprenörer som som grävde och fixade på ett seriöst sätt, vilka jag fick bra förtroende för.
Men jag varken kan eller kommer rekommendera Gårdsmark till någon!
Samlade in offerter innan dränering.
gårdsmark lyckades jag aldrig få ut på besök.
fick över telefon ett humm att det skulle kosta 250 000kr efter rot med de mått som jag gett.
när jag frågade hur det kom att dom låg ca 130 000 kr över alla andra som jag haft på besök.
då motivera dom det bland annat med att dom blästrar grunden "andra fuskar och slipar bara asfaltsmassan".
Grann tanten lyckades boka ett besök med dom och fick en offert på över 800 000kr
Pajas företag
fick över telefon ett humm att det skulle kosta 250 000kr efter rot med de mått som jag gett.
när jag frågade hur det kom att dom låg ca 130 000 kr över alla andra som jag haft på besök.
då motivera dom det bland annat med att dom blästrar grunden "andra fuskar och slipar bara asfaltsmassan".
Grann tanten lyckades boka ett besök med dom och fick en offert på över 800 000kr
Pajas företag
Jag kan bara referera till samma som en del andra i tråden att jag kontaktat Gårdsmark för offert av husdränering. Och jag valde inte dem och jag kommer aldrig att rekommendera dem. Noll förtroende för deras sätt att agera i samband med offert och priset var helt uppe i det blå. Så jag är inte förvånad att läsa om det här fallet i Sandviken.
På tal om inflation, jag dränerade min dåvarande suterrängvilla på 156kvm för runt 24000kr i material, Ess Drän och Platonmatta, visst jag gjorde jobbet jobbet själv och lånade en grävare gratis för jag hjälpte dem med datorer, året var 1992, Good Times och 80-talet var bäst 
Du skriver att du bor i Borläng där även Gårdsmark verkar husera. Det som förvånar mig är att ett sådant bolag inte är ökänt i trakten. I Stockholm kan ju sådana här bolag klara sig eftersom de blir anonyma i mängden, men på mindre orter så tycker man ju att de borde vara paria med sina arbetsmetoder.W whak skrev:Samlade in offerter innan dränering.
Pajas företag
Det här var 2019 som jag tog in offerter och var i kontakt med dem.L lbgu skrev:Du skriver att du bor i Borläng där även Gårdsmark verkar husera. Det som förvånar mig är att ett sådant bolag inte är ökänt i trakten. I Stockholm kan ju sådana här bolag klara sig eftersom de blir anonyma i mängden, men på mindre orter så tycker man ju att de borde vara paria med sina arbetsmetoder.
Då var dom helt nya för mig.
Det brukar väl bli att de får utöka sitt upptagningsområde helt enkelt.L lbgu skrev:Du skriver att du bor i Borläng där även Gårdsmark verkar husera. Det som förvånar mig är att ett sådant bolag inte är ökänt i trakten. I Stockholm kan ju sådana här bolag klara sig eftersom de blir anonyma i mängden, men på mindre orter så tycker man ju att de borde vara paria med sina arbetsmetoder.
I artikeln var det en kvinna från Sandviken, och det är ju rätt många mil bort.
2018 startades bolaget (kan man se) så det var ju rätt nytt då, ev snack om dom hade knappast kommit igång.W whak skrev: