Hejsan..

Nu skulle jag behöva lite hjälp med följande skatteproblem:

Min fru och jag köpte i höstas ett hus för ca 1.6 mkr, innan dess bodde vi i en lägenhet som min fru (dåvarande flickvän) ägde, vi levde i tron att vi vid vigseln övertog varandras egendom så att säga... Men så är tydligen inte fallet.

Detta innebär, har jag fått förklarat för mig att skattemyndigheten, att min fru gjorde hela vinsten på lägenheten, och sedan endast investerade för ca 800 000kr, vilket ger att hon måste betala en massa skatt på vinsten.

Detta hade vi enkelt kunnat undvika ifall hon själv hade stått som ägare på huset…

Nu till min fundering, skulle jag idag kunna sälja min del av huset (med 0 i vinst) till henne och därmed har hon investerat tillräckligt för att kunna slippa skatten.

PS. Jag kom på tanken eftersom man ju har två ”deklarationsomgångar” på sig att renovera och liknande för att få upp köpeskillingen. DS.

Med hopp om svar…

Tja, eller så räknar man in skatten och betalar den? Staten håller ju på att krångle med reglerna och snart skall man kanske batala ränta på uppskov....

jo jag lutar själv lite åt det... ibland ´måste man ju betala... och hålla på o krångla en massa tar ju en massa tid oxå... och den måste värderas den med....

trist är det bara....

Det finns liknande fall som era,

två makar säljer sin gemensamma bostad och mannen står sedan som ensam ägare till deras nya bostad. Kvinnan köper sedan halva bostaden av sin man för att kunna göra uppskovsavdrag. Skatteverket nekar henne avdraget och hon överklagar till kammarrätten och får rätt (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 518-1999).

Säljer du din del av huset till hustrun (så att hon kan göra fullt uppskovsavdrag) så tror jag ni sedan kan göra en bodelning under bestående äktenskap och bodela över halva huset till dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.