I huset har vi tvättstuga på platta på mark, i denna sitter en avloppsbrunn som jag gissar baserat på VA-ritningar är "sista" anhalten för avloppet innan det går ut till gatan. Det är även där vattnet kommer in. Brunnen är placerad typ 3 decimeter från själva huset som står på krypgrund. Övriga avlopp och vattenledningar i huset är i krypgrunden.

Om man nu drar nya ledningar är det väl rimligare att dra dem direkt in i krypgrunden och plugga avloppet direkt efter tvättstugebrunnen? Kommer ju diskutera detta med de vi tar in för att göra jobbet, men aldrig fel att ha lite på fötterna... Är ju lite krav på fall och sådant också när det kommer till avlopp.

AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tack för tipset. Anledningen till att jag postade detta nu är dels att min kollegas 70-åriga hus just fått en extern vattenläcka pga spruckna galvade rör och han varit utan vatten i 2 veckor, men också att om vi ska göra det så är hösten en bra tid. Vi har en riktigt fin perenn-rabatt som vi kommer behöva gräva upp, chansen att rädda dem är väl som störst om man gör det på hösten. Gräsmattan får se ut som skit under vintern tänker jag, men bra att ha i åtanke.
Det är väl det här som är bra att tänka på

När man renoverar kan man göra förbättringar planerat. Att vara utan vatten ett tag går ju hantera när man vet om det och bestämmer tidpunkt själv.

Att plötsligt vara utan vatten ett par veckor låter ju som en mardröm för exv en barnfamilj

Appendix Appendix skrev:
Det är väl det här som är bra att tänka på

När man renoverar kan man göra förbättringar planerat. Att vara utan vatten ett tag går ju hantera när man vet om det och bestämmer tidpunkt själv.

Att plötsligt vara utan vatten ett par veckor låter ju som en mardröm för exv en barnfamilj
Man kan väl nästan sätta pengar på att om rören pajar så är det i samband med fullt utvecklad magsjuka i familjen 😆

• Haha
  • Ledsen
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eller mitt i julfirandet med tjocka släkten och dessutom är det jul och mellandagar med snöstorm.

AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jo det som sticker upp ur betongplattan är ett stålrör helt klart.
Jag har ett hus byggt 1965 och här i kommunen hade man den tiden PEM slang fram till och in under plattan på huset. Sen anslöts till galvat och i vinkel upp till vattenmätaren. Skarven var ingjutet i plattan eller strax under. Skarven, och då speciellt gängorna i skarven, korroderade och rören orsakade många stora vattenskador när inkommande vattenledning sprack. Kommunen och försäkringsbolagen uppmanade ca 15-20 år sen husägare att byta kopplingen mellan PEM slangen och vattenmätaren.
Det kan vara värt att kolla med kommunen / grannen eller gräva upp vid avstängningsventilen för att ta reda på hur det är i det här huset. 67 åriga galvade rör kan ha korroderat till pappersstyrka.
Det är billigare att byta på förhand än att få en stor vattenskada.

• Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Jag fick rörbrott på inkommande vatten på mitt hus från 72. Ledningen var galvad och gick under garaget så jag lade runt garaget med PEM slang ända in til pannrummet i källaren. där husanslutningen finns. Det intressanta är att min husförsäkring tog 40% av kostnaden. Vid ett planerat byte hade jag fått ta hela kostnaden själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.