Man kan ju ta en spade också och gräva. Jag grävde upp avloppet de närmaste 5 meterna ut från huset. Bredvid detta går även pem slang för vatten, här var det gjort så att de drog pem-slangen i det gamla vattenröret. De först 2m ut från väggen går slangen i isolering fritt i marken och man har tagit bort det gamla röret som hade någon 90 graders böj (hittade det löst när jag grävde) men där efter har man besparat sig grävningen genom att köra slangen genom det gamla vattenröret, utgår ifrån att det går hela vägen fram till anslutningspunkten. Pem-slangen samt avlopp ligger på ca 1m djup utanför husväggen och på ca 2m djup 5m ut från väggen.

Mitt hus är 83 år och där är inkommande vattenledning av koppar. När vi grävde upp för att byta avloppet (cementrör) för runt 15 år sedan, så slängde vi ner en PEM-slang i rörgraven för att ”enkelt” kunna byta inkommande vattenledning vid behov, men än har det inte behövts. Koppar håller länge.

Vårt hus är från 1965.

Vi la ny avloppsstam för 10 år sedan.

Vi grävde samtidig fram ingående vatten , vilket var koppar, det kändes lugn så vi lät den vara.

I mitt hus hade dom lyckats vålda in en 25mm PEM slang i gamla galvade röret när det gick sönder och sen anslutit till servisventilen. Detta gjorde att dom bara behövde gräva upp kring avstängningsventilen och inte hela vägen.
Kan vara en lösning men ingen aning om hur mycket jobb med var men garanterat mindre än att bila tjäle och gräva 2,5 m djupt mitt i vintern...

Inkommande vatten är ju en kanske lättare insats än avloppet, den kan läggas lite mer fritt. Är också lättare att hantera när det väl pajar.

Den tekniska livslängden är uppnådd, hur länge det faktiskt håller styrs av rådande förutsättningar nu och historiskt. Antingen blir anläggningen sämre så att ett planerat byte blir nödvändigt. Vill det sig illa så blir det stopp eller springer läck. Det är såklart enklare och billigare att göra det under kontrollerade former, huruvida man vill chansa eller ej är individuellt. Jag har själv bytt samtliga rör i huset men inkommande servis är en rörledning från grannen som det inte finns papper på. Det funkar och alla är nöjda men jag är fullt medveten om att det vilken dag som helst kan gå helt åt skogen och för att hantera det finns en färdig plan…

Vi har galvat fram till mätaren. Skall renovera nu där mätaren sitter och kommer fram i golvet. När vi gör vid uppfarten utanför så kommer vi att gräva och lägga PEM - slang. Vårt är från -65 så det hänger över en. Smakar inget konstigt men trycket skulle kunna vara bättre. Hur stor chans finns det att man kan pressa in en pem i benfintligt rör? Då
Behöver man bara gräva fram anslutningen i gatan.

När det gäller avloppet så är det mest bytt i och runt huset. Så när vi gör om badrummet har jag tänkt att man reliinar avloppet i samband. Svårt att gräva i en krypgrund där det ibland är bara 20 cm högt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.