Byggahus.se
Hej. Har har 2 botten lån på mitt hus där jag amorterar 1500 kr i mån. Lånen är på ca 1.2 miljoner tillsammans. För drygt 2 år sen köpte jag ut min sambo o fick få ett lån till på huset. Pantbrev på 130000kr. Där amorterar jag 620kr i mån. Min fråga är vore det inte bättre o lägga all amortering på pantbrevet? Men borde väll banken fattat. Lånen är rörliga o huset har ett värde av 2000000+

Redigerat:
Alla dina lån har väl ett pantbrev som säkerhet?

Jo så är det väl men känns ju som det vore bäst o lägga all amortering på lånet som är minst eller tänker jag fel.130000 kan man betala av hyggligt snabbt

Eftersom alla lånen har en fullgod säkerhet (de är samtliga "bottenlån") tror jag inte banken bryr sig. Storleken på lånen spelar inte så stor roll, det viktiga är pantbrevens "inomområden" man bör primärt amortera det lån som har det sämsta pantbrevet.

Tror knappast banken går med på att du betalar mindre på de större och mer på det mindre. Isåfall är det nog enklare att självmant betala mer på det mindre så du får bort det själv.

hsd
Spara slantarna och lös lån vid nästa förfallodag

Det låter som att det nya lånet har rak amortering och en löptid på 20 år. Då är det detta som gäller för det lånet. De gamla lånen har andra villkor och andra löptider. Om du vill betrakta dina tre lån som ett, måste du lägga om lånen med allt vad det innebär. Och det skulle jag inte råda dig att göra. För att ha största möjliga handlingsfrihet bör man ha ett lån per pantbrev, då kan man låsa eller flytta dem oberoende av varandra t.ex. bankernas trick med ett enda stort pantbrev och ett lån som är uppdelat på olika delar är bara till för att låsa in kunderna.

Det vi gjort senaste gångerna vi lånat är att titta på riskminimering - dvs vilka villkor krävs för att vi ska kunna betala lånen även om nån blir arbetslös
ex och sedan valt låneinstitut efter det. Att vi sedan betalat av lånen betydligt snabbare är en annan sak. Sista lånet betalade vi av på 8 år, trots att löptiden var på 30. De tretti var vår försäkring, åtta var inget problem att åstadkomma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.