M Markarbetaren skrev:
Jag får inte ihop din mattematik riktigt. Hur stort är landet till ytan, hur stort är Göteborg till ytan? Och hur många bor där? Tänk tillgång (på bostäder) och efterfrågan (hur många kan tänka sig bo där).
Om vi låtsas att sverige är 450,000km2 stort, Göteborgs kommun 1000km2. Dvs. Göteborg motsvarar 0,22% av Sveriges yta och där bor 580,000 människor, eller om man så vill 5,8% av landets befolkning.

Om tar nån annan random kommun, tex. Gävle som är 3200km2 till ytan och där bor 102,000 människor. Dvs. Gävle motsvarar 0,71% av sveriges yta men bara 1,02% av befolkningen vill bo där. Gävle är således 3,23 gånger större till ytan än Göteborg men har 5,69 gånger mindre befolkning.
Jag ger mig på en gissning utan att veta, Göteborg är betydligt populärare att bo i. Villapriserna följer därför teorin om tillgång/efterfrågan, kanske priserna är 5ggr högre i Göteborg än i Gävle? Just på grund av populariteten.
Jag har inte sagt att det inte är populärt och dyrt, och packat med folk. Men alla vill ändå inte bo där, bara 5,8 % alltså inte sån stor del av befolkningen (som det skrevs om) fast att dom har en av dom bästa gatorna.

Och det kan vars så att många bor där endast på grund av jobben. Så populärt är lite svårt att se i hur många såm bor där. Priserna kan vara höga utan att det är populärt, dom ser det som det enda sättet att få jobb på utan att pendla flera timmar om dagen.

hscn hscn skrev:
Kanske off topic men Wingård gav begreppet "Gällivarehäng" en ny dimension ca tjugofyra och en halv minuter in i programmet.

[bild]
Kan han ha glömt hängslena?

• Gilla
nilsson_architecture
  • Laddar…
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Enligt statistiken är det snarare dubbla priset?

[länk]

[länk]

————————————————————
Jag gillar huset, dock svårt att förstå varför han vill kompromissa på trallen (samtidigt har han spräckt budget med 2 mkr redan). Men i sammanhanget är det ju inte så mycket? Är budgeten redan spräckt kan man väl fortsätta lite till? ;)
Eller prioriterar man som Gert nämnde i programmet för att undvika att kompromissa.
Som jag skrev så killgissade jag den siffran. Fakta kvartstår, tillgång/efterfrågan gäller!

M
T Thomas' skrev:
Alla har väl tydligen inte samma låga krav som DIG!
Alla? Nu är jag inte med riktigt. Så det är fel på oss 1,5 miljoner som gillar programmet?

• Gilla
Tom_N
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Jag har inte sagt att det inte är populärt och dyrt, och packat med folk. Men alla vill ändå inte bo där, bara 5,8 % alltså inte sån stor del av befolkningen (som det skrevs om) fast att dom har en av dom bästa gatorna.

Och det kan vars så att många bor där endast på grund av jobben. Så populärt är lite svårt att se i hur många såm bor där. Priserna kan vara höga utan att det är populärt, dom ser det som det enda sättet att få jobb på utan att pendla flera timmar om dagen.
Jag håller inte med, 5,8% av befolkningen samlas på 0,2% av landets yta tycker jag säger en hel del om efterfrågan.
Och nej, 10-15 minuter med bil från Göteborg kan man hitta hus för 2msek, så att populariteten har med jobbsituationen att göra håller jag inte med om.

Och nej igen, alla vill naturligvis inte bo i Gbg. Min poäng är att ju dyrare husen är, ju större är efterfrågan. Att husen kostar 10-15Msek i just Hovås har knappast med jobbsituationen i Gbg att göra, det har med efterfrågan att göra. Ett hus blir aldrig billigare/dyrare än vad en köpare är beredd att betala. Ju högre pris, ju högre efterfrågan, ju högre popularitet, svårare är det inte.

• Gilla
Tom_N
  • Laddar…
Get a room!
Kan ni inte lägga ner er (i mitt tycke) fåniga argumentation?:crysmile:

• Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Husdrömmar går på svt. Är väll det inläggsskaparen syftade till?

S seniorkonsult skrev:
Tv4=reklamkanal

Jag tycker det är perfekt att det är Sveriges bästa gata och att de flesta vill bo där. Då blir det mycket mer plats till mig och mina likar och billigare där jag/vi vill bo :)!
Tur att vi alla värdesätter olika saker i vårt boende, annars hade det blivit jävligt trångt i Hovås.

Nej, men allvarligt så visst är det fint, känner faktiskt till området någotsånär, ner mot Amundön lite bättre förvisso, men ändå. Men att påstå att det är ett av de bättre lägena i Sverige/västkusten eller whatever är lite väl..

• Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
richardtenggren
M Markarbetaren skrev:
Som jag skrev så killgissade jag den siffran. Fakta kvartstår, tillgång/efterfrågan gäller!
Instämmer helt! Ville bara flika in med lite statistik :)

Klart det finns ”dyra” hus här med, men för ”liknande” läge är det ju betydligt dyrare i större städer.

(Men det finns undantag, bland annat några försäljningar i Hudiksvall(hemort) för mellan 10-12 mkr på ”en” och samma gata. Det är i paritet med vad NHL-pojkarna betalar för havslägen här i Gävle och det aktuella huset i tråden)

Bjor Bjor skrev:
Vill man bo nära en storstad ja då ksnske det är ett bra läge
Bjor Bjor skrev:
Dom jag känner skulle inte vilja bo där, kanske en men inte nå andra. Så jag tror inte en majoritet av svenskarna skulle vilja bo där, men jag kanske har fe
Bjor Bjor skrev:
Dom vill bo på den där gatan, alla dom. Då blir det trångt där. För det var det jag kommenterade. Du kanske har missat det.
...och jag kommenterade att många uppenbarligen vill bo nära en storstad, så tydligen är det att anse som ett bra läge.

Aja, ska sluta smutsa ner tråden med den här sidodiskussionen.

M
H renovera_adinfinitum skrev:
Jag tycker det är perfekt att det är Sveriges bästa gata och att de flesta vill bo där. Då blir det mycket mer plats till mig och mina likar och billigare där jag/vi vill bo :)!
Tur att vi alla värdesätter olika saker i vårt boende, annars hade det blivit jävligt trångt i Hovås.

Nej, men allvarligt så visst är det fint, känner faktiskt till området någotsånär, ner mot Amundön lite bättre förvisso, men ändå. Men att påstå att det är ett av de bättre lägena i Sverige/västkusten eller whatever är lite väl..
Yes, många av oss tycker olika. Och till 99% så får plånboken styra hur vi tänker. Och som jag skrivit innan om att marknaden bestämmer så är det väldigt trångt i Hovås redan nu, vilket avspeglas i prissättningen.

Ned mot Amundön är också fint, men sedan AF bygg började bygga på dom stora ängarna 2012 så har området tappat lite av sin charm. Kinde har sålt av området närmast hamnen och där bygger man också, lite tråkigt. T-bryggan och Järkholmen ligger nog i en klass för sig. Husen precis bredvid säröbanan ligger exceptionellt fint. Här har många kändisar byggt. Minns när fastighetsmiljardären Akelius byggde sitt hus med vallgrav runt huset och frilagt berg inuti huset. Grundaren av Olearys byggde några hus längre bort, Allbäck (han som gjorde Muteborg kännt) för 10 år sedan fick 30Msek när han sålde sitt hus på Järkholmen. Fortsätter vi 200m söderut så har Siba-Fabian byggt nytt med en magnifik utsikt över Askimsviken med solnedgången i havet.

Utsikt över villor, för 13msek? Njaa, helt ok hus men trist läge. Du får en schysst stor havstomt för de pengarna i Bohuslän med pendlingsavstånd till Gbg. Vad som specifikt lockar med Hovås förstår jag inte, men vi alla är olika. Havsnära läge och hyffsat centralt är väl ett par anledningar men på sommaren invaderas hela Hovås av turister och solbadare. I kombination med att de bygger hyresrättshöghus i Hovås kommer området bli ännu mer folktätt.

J
oscarwww oscarwww skrev:
Utsikt över villor, för 13msek? Njaa, helt ok hus men trist läge. Du får en schysst stor havstomt för de pengarna i Bohuslän med pendlingsavstånd till Gbg. Vad som specifikt lockar med Hovås förstår jag inte, men vi alla är olika. Havsnära läge och hyffsat centralt är väl ett par anledningar men på sommaren invaderas hela Hovås av turister och solbadare. I kombination med att de bygger hyresrättshöghus i Hovås kommer området bli ännu mer folktätt.

... och om man inte vill ha ”pendlingsavstånd”?
Om man vill kunna bo i storstan men ha fem minuters gångavstånd till den egna båten i havet, skogen eller golfbanan. Promenadavstånd till förskola och cykelavstånd till skolan för ungarna när de blivit 12. Kunna ta båten för lite hummerfiske efter jobbet på hösten, utan att behöva ta ut semester, osv. Ha en halvtimme till Landvetter med världen runt hörnet. Kunna välja och vraka bland jobbmöjligheter runt knuten. Vill man inte fiska hummer efter jobbet kanske man går en av stadens 1000 restauranger i alla kvalitetslägen, eller också går man på en fotbollsmatch i Allsvenskan eller på en konsert. Allt på bekvämt taxiavstånd, eller med kommunala medel.

Vart i Bohuslän bor man då?

Jag har sommarhus strax utanför Grebbestad. Ett fullständigt fantastiskt ställe miljömässigt, sommarhalvåret. För 13 mkr får man man ett skapligt hus, men du kan handla för det dubbla också. Det gör väl mest norrmännen dock.
Jag hade gärna bott där året om rent lägesmässigt där huset är placerat.
Problemet är att det är en avkrok i allt vad det gäller avstånd till precis allt. Allt. Något bättre sommartid, men halva året är det döden servicemässigt, om det inte är det hela året. Personligen bryr jag mig inte, tvärt om, det är härligt, eftersom det är en sommarstuga. Men som åretruntbostad med familjeliv blir saken en annan.

Du kan ju alltid hitta lägen som är finare eller bättre, på någon punkt. Men sammantaget som villaområde och bostadsort i en storstad är Hovås klart svårslaget.
Sommartid under semester vid fint väder en del folk runt kommunala badplatserna såklart, men inte alltid, och inte överallt.

Redigerat:
  • Gilla
Blommar och 3 till
  • Laddar…
T
M Markarbetaren skrev:
Alla? Nu är jag inte med riktigt. Så det är fel på oss 1,5 miljoner som gillar programmet?
Jajaja

Både i programmet och artikeln nämndes att det var ett suterränghus, jag tänkte "näääe".
För mig har suterränghus (i de fall med två våningsplan) alltid vart hus byggt i slänt, så att man från marknivå uppe går in i det övre planet och från marknivå nere går in i det nedre.
Detta tyckte jag var ett konventionellt byggt hus på en krånglig plats.

Men Wikipedia skriver:
"Ett suterränghus med två våningar ser från den högre sidan ut som ett envåningshus med källare, och från den nedre sidan som ett tvåvåningshus, men på grund av sluttningen kan man från den nedre sidan se att det rör sig om ett suterränghus."

Så okej då, det såg ju onekligen ut som ett envåningshus uppifrån.:lying:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.