39 992 läst ·
144 svar
40k läst
144 svar
Husdrömmar: Yogashala bland trädkronorna i Hovås
Det blir ju en definitionsfråga.TotalControl skrev:
Jag har svårt att se att ett hus med 5 minuters promenad till havet, en max kvart i bilen till centrala delarna av Sveriges näst största stad, härlig natur runt knuten, etc. skulle vara ett dåligt läge, ur någon synvinkel alls. Det skulle väl vara om man placerade en motorväg utanför köket. Men det blir ju en icke-fråga.
Men ändock, om man tittar på läget i detaljnivå, som jag skrev igår, ligger huset högt, högt över alla andra närliggande villor. Villor som inte ens ligger särskilt nära. Man kommer ju inte behöva vara orolig över att inte vara "privat" i det huset för det är helt enkelt ingen naturlig punkt att titta uppåt, in i andras hus. Dessutom på ett förhållandevis långt avstånd.
Vad som är värre blir väl de som ligger nedanför som på sina tomter inte kommer att kunna vara särskilt privata. Men de är å andra sidan vana vid att ha folk springandes runt knuten bakom staketet så det kanske inte gör något.
Visst finns det olika grader av läge. Men återigen, i aktuellt område med alla de faciliteter man har, skulle samma tomt med havsutsikt kosta bara den 13 mkr, om du får någon vettig byggbar de närmaste 25 åren.
Då är det bara att inse att vi har olika definitioner på läge. Jag anser att läget är en plats man placerar huset på i ett område. Området i sig kan vara hur fantastiskt som helst men placeringen av huset kan vara kass.
Oavsett hur många golfklubbar, strippklubbar och saltvatten det finns i området.
Oavsett hur många golfklubbar, strippklubbar och saltvatten det finns i området.
Men...är...inte...syftet...med...programmet att det ska vara drömhus? Jag kan bara prata för mig själv men jag hade knappast tittat på programmet om det handlat om monteringen av ett Älvsbyhus..eller nått annat kataloghus, som dom flesta bygger eller har råd med. Då faller ju hela konceptet med bra tv.T Thomas' skrev:
Japp - det har vi.TotalControl skrev:
Då är det bara att inse att vi har olika definitioner på läge. Jag anser att läget är en plats man placerar huset på i ett område. Området i sig kan vara hur fantastiskt som helst men placeringen av huset kan vara kass.
Men allt sammantaget måste ju tas i bedömning.
Du hade sannolikt inte byggt ditt drömhus, och placerat det 1km från en "no go zone", eller vad man nu kallar det, med mediarapportering om kriminalitet och problem dagarna i ända, även om det direkta detaljläget med fint solljus och vacker utsikt hade varit bra.
Jag ser inte detta läge som kass ändå, ur någon synvinkel, varken området eller tomten som så, men den samlade bedömningen, vilket också inkluderar området och alla de faciliteter som erbjuds runt knuten är ju knappast ointressant för någon.
Gissningsvis så anser majoriteten att området har stor betydelse eftersom folk (uppenbarligen) betalar priset vad postadressen kostar och sekundärt läget. Dvs. man betalar hellre för ett bra område med skuggig tomt än läget i södra norrland vid en insjö med sol hela dagen. Sedan kan man ju självklart definera läget som i ett område av 5 hus eller läget på en 20 mil lång kustremsa. Man kan ju ofta läsa om ”ett av västkustens bästa lägen”, västkusten per definition är ju ganska lång. Samtidigt kan man säga ”ett av nedre abborrträsks bästa lägen”, vilket kan innebära krypavstånd till mygglarvsdammen i tomtgränsen.TotalControl skrev:
Nu jagar ni väderkvarnar.
Läget bestämmer priset på våra nybyggda hus
”Bygg samma bostadshus på Östermalm och i Nynäshamn och jämför så får ni se. Byggkostnaden är densamma. Det spelar ingen roll. Läget avgör priset på bostäderna.”
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/laget-bestammer-priset-pa-vara-nybyggda-hus-26384
”Bygg samma bostadshus på Östermalm och i Nynäshamn och jämför så får ni se. Byggkostnaden är densamma. Det spelar ingen roll. Läget avgör priset på bostäderna.”
https://byggindustrin.se/artikel/debatt/laget-bestammer-priset-pa-vara-nybyggda-hus-26384
Dom jag känner skulle inte vilja bo där, kanske en men inte nå andra. Så jag tror inte en majoritet av svenskarna skulle vilja bo där, men jag kanske har fel. Men att kalla det för en av sveriges bästa gator det tror jag inte på, det är larvigt. Finns så mycket finare ställen.T TowaTei skrev:
Rent generellt är det sannolikt en otrolig andel av Sveriges befolkning som mer än gärna bott i vackert, lugnt och naturnära villaområde med fem minuters gångavstånd till havet och den egna båten, medan man på andra sidan når centrum av Sveriges näst största stad på några minuter i bil.Bjor skrev:
Nu tycker ju inte alla så, och det är ju helt OK.
Men generaliserar man lite grann är det sannolikt en av de bättre gatorna i Sverige ja.
Jag kanske får tipsa om en snabbkurs i företagsekonomi? Du kanske känner till begreppet tillgång/efterfrågan? Det är i princip det som styr all prissättning av allt som säljs. Hög efterfrågan, låg tillgång=högt pris. Låg efterfrågan, hög tillgång=lågt pris. Om en tomt kostar 5 miljoner i ett område och 50,000 i ett annat, hur ser då tillgång/efterfrågan ut i respektive område?Bjor skrev:
Jag måste erkänna, det där är ett ganska vattentätt argument.Bjor skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det positiva man kan ta med sig från detta avsnitt är hur bra det går att bygga glashus med platta tak i vårt klimat om man förser dem med ordentliga taksprång och runtomkringbalkonger. Stålstommen var också verkligt bra.
Lägesfaktorn kostade drygt 4 miljoner, själva bygget 9. Det betyder 41 000 kr/kvm vilket är löjligt mycket. De flesta arkitekter som bygger åt sig själva brukar vara minimalistiska och använda sin materialkunskap till att prisoptimera. Henrik gick en annan väg och byggde ett monument över sig själv.
Lägesfaktorn kostade drygt 4 miljoner, själva bygget 9. Det betyder 41 000 kr/kvm vilket är löjligt mycket. De flesta arkitekter som bygger åt sig själva brukar vara minimalistiska och använda sin materialkunskap till att prisoptimera. Henrik gick en annan väg och byggde ett monument över sig själv.
Varför bor då inte majoriteten av alla svenskar runt Göteborg? Om nu majoriteten skulle vilja bo där. Det kan vara ett populärt område så att priserna är höga, men det bor fortfarande folk i resten av Sverige och konstigt så trivs dom och vill inte flytta ner till Göteborg eller någonstans runtom där. Hur förklarar du det?M Markarbetaren skrev:Jag kanske får tipsa om en snabbkurs i företagsekonomi? Du kanske känner till begreppet tillgång/efterfrågan? Det är i princip det som styr all prissättning av allt som säljs. Hög efterfrågan, låg tillgång=högt pris. Låg efterfrågan, hög tillgång=lågt pris. Om en tomt kostar 5 miljoner i ett område och 50,000 i ett annat, hur ser då tillgång/efterfrågan ut i respektive område?
Många som åket ner dit tycket att det är så skönt att komma hem.
Ja han framstår varken som innovativ eller kostnadseffektiv och han verkar inte så intresserad av huset mer än som en punkt på CV:et. Han var dock duktig på att imitera case study stilen vilket många arkitekter inte rår hem.J justusandersson skrev:Det positiva man kan ta med sig från detta avsnitt är hur bra det går att bygga glashus med platta tak i vårt klimat om man förser dem med ordentliga taksprång och runtomkringbalkonger. Stålstommen var också verkligt bra.
Hade jag valt en arkitekt som varit med med i husdrömmar hade det varit Josefin Nyman, hon lyckades krama ur varenda krona ur budgeten och skapade ett vackert hus.