J
Isakare Isakare skrev:
De har ju iaf nått som kan kallas tomt, jag hittar dock inte hur stor den är ??
Där jag bor finns gråa fyrkantiga lådor på 175 kvm tomt som såldes för 7.990.000:-, i relation tycker jag 13 milj var billigt.
Precis min reflektion.
Det var inte så jäkla mycket pengar med tanke på storleken på hus och vart det ligger någonstans.
En bättre standardvilla byggd för 10 år sedan och ännu mer kan du få köpa utan större ansträngning för 10mkr. Betydligt dyrare finns ju att tillgå också om du vill ha modell större.
Här byggs en sprillans ny villa med en mycket speciell arkitektur för 13 mkr.

Att det vidare är mycket pengar, generellt, Ja.
Men alla har olika mycket pengar. Så är det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
T
Tråkigt program, 30% lägger man på relationer, tidigare situationer etc.

När skall Husdrömmar visa verkligheten, dvs majoriteten av Svenskarna som bygger ett vanligt hus (för 2-6 miljoner) För lite av det.

Men namnet på programmet "Husdrömmar" är ju iaf passande.

• Gilla
pehhhr
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast Wingård är ju hela programmet?

Vad är alternativet då? Att alla hus de följer är kataloghus, som byggs av avidientifierade "hen" i X-stad. Med Robinsson-Robban som programledare?
Jag försökte fundera ut alternativ innan jag skrev och det är inte enkelt, men det är inte oproblematiskt att låta arkitekter och möbeldesigners med egen firma verka och bygga sitt drömhus i statlig TV. Det borde vem som helst förstå.
Det är annorlunda när det är "Svensson" som bygger sitt drömhus. Otillbörligt gynnande ryms inte inom det, och det kanske inte ryms för arkitekten heller, jag är ingen expert på området, men helt oproblematiskt är det inte.

Att Wingårdh "är programmet" håller jag helt med i.
Det var inte programledarna jag kommenterade, och det är väl inte mer annorlunda än när man har en TV-kock i statlig tv som också skriver böcker.

Trevligt om du kunde komma med ett lätt normalt svar utan att blanda in hen och Robinsson-robban. Varför överdriva så?

Bra program, roligt att dom lägger fokus även på människorna och inte bara på tekniska detaljer som jag kan googla fram.

Mycket bättre med annorlunda och roliga hus än att ha arga snickaren gormandes på några stackare som bygger ett kataloghus på totalentreprenad från valfri husproducent. :cool:

• Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Men namnet på programmet "Husdrömmar" är ju iaf passande.
Varför inte Mardrömmar i stället?

Fråga till er som orkade se hela programmet:
Kom det någon info om hur de värmde upp det här stora glashuset?
Det var ju hela glasväggar runt om och huset låg i ett mycket blåsigt läge.
Alltså uppvärmningsmetod och energiprestanda?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tekniska detaljer m.m verkar inte SVT bry sig om speciellt ofta, synd att inte producenten från SVT läser våra inlägg här på BH :(

• Gilla
TCG
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Jag försökte fundera ut alternativ innan jag skrev och det är inte enkelt, men det är inte oproblematiskt att låta arkitekter och möbeldesigners med egen firma verka och bygga sitt drömhus i statlig TV. Det borde vem som helst förstå.
Det är annorlunda när det är "Svensson" som bygger sitt drömhus. Otillbörligt gynnande ryms inte inom det, och det kanske inte ryms för arkitekten heller, jag är ingen expert på området, men helt oproblematiskt är det inte.

Att Wingårdh "är programmet" håller jag helt med i.
Det var inte programledarna jag kommenterade, och det är väl inte mer annorlunda än när man har en TV-kock i statlig tv som också skriver böcker.

Trevligt om du kunde komma med ett lätt normalt svar utan att blanda in hen och Robinsson-robban. Varför överdriva så?
Vad är skillnaden mot när någon annan bygger ett hus ritat av en arkitekt då? Det är ju inte första gången en arkitekt nämns i programmet? Att han var "möbeldesigner" visade sig ju inte på annat sätt än att han valde bland några plankor som var ämnade att hamna på fasaden?

M
Tomten är belägen på en av dom bästa gatorna i detta område. TV kommer inte i närheten av att förmedla läget. Jag skulle nog påstå att området är ett av dom bästa i Sverige. 10 min in till Gbg centrum, Sandsjöbacka naturreservat på gångavstånd, granne med sveriges äldsta golfbana, 5 min promenad till havet. Men visst, 100-talet meter väster ut, med utsikt över Askimsviken, då är det ännu finare, men då räcker nog inte 13Msek till tomten ens.

• Gilla
Fjallman och 3 till
  • Laddar…
H Husbyggaren83 skrev:
Hej,

Ett riktigt fint hus med hög kvalitet.

Läge läge läge: Som många skriver så är område säkert riktigt bra men är själva läget bra? Jag hävdar att det inte är det och som det nämns i programmet är att häcken ska skärma av insynen, självklar om du står precis vid häcken så funkar det säkert men vad händer om du står andra sidan gatan? Blir ju inte direkt någon "privacy" och kanske inte den vackraste utsikten.

Materialval - Kompromisser: Det är väl ingen konst att bygga ett grymt hus när du har obegränsat med pengar, tycker att det hade varit en större bedrift om de hållit budgeten och levererat ett hus med samma känsla det är inte omöjligt men det ställer krav på arkitekten.

Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
Håller inte med. Hade nog dragit mig för att anlita en arkitekt som inte kan hålla budget på projekten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är skillnaden mot när någon annan bygger ett hus ritat av en arkitekt då? Det är ju inte första gången en arkitekt nämns i programmet? Att han var "möbeldesigner" visade sig ju inte på annat sätt än att han valde bland några plankor som var ämnade att hamna på fasaden?
Nej. Det är inte första gången, men det är ytterst sällsynt att ett helt program ägnas åt arkitekten i fråga som bygger sitt eget drömhus. Att han var möbeldesigner visade sig inte alls nästan, inte ens med plankorna, men det nämndes och för den med kompetens om ett tangentbord kan på egen hand ta reda på mer.

Sammantaget är det som sagt inte okomplicerat när en kommersiell person får ett sådant utrymme i statlig TV.

Det är skillnad om det är "Svensson" utan någon kommersiell verksamhet i branschen man följer.

Men, som sagt, jag är ingen expert på det här med otillbörligt gynnade och det är sannolikt en hårfin gräns i det. Du kanske är mer av en expert?
Personligen tror jag inte en eventuell anmälan av gårdagens program skulle ge något då det inte var något fullständigt uppenbart det gjordes reklam för. Men nog fick han och i förlängningen hans företag ett visst utrymme.

Nog om det.
Jag tyckte programmet var bra så det säger jag inget om!

J
M Markarbetaren skrev:
Tomten är belägen på en av dom bästa gatorna i detta område. TV kommer inte i närheten av att förmedla läget. Jag skulle nog påstå att området är ett av dom bästa i Sverige. 10 min in till Gbg centrum, Sandsjöbacka naturreservat på gångavstånd, granne med sveriges äldsta golfbana, 5 min promenad till havet. Men visst, 100-talet meter väster ut, med utsikt över Askimsviken, då är det ännu finare, men då räcker nog inte 13Msek till tomten ens.
Exakt.
Men det här fattar ju inte folk. Att allt sammantaget är ett guldläge i Sveriges näst största stad.
Att man kan hitta sjötomter på andra avkrokar där man kastar tomter över människor är liksom bara en liten detalj som inte är relevant knappt. Det finns kanske 100 parametrar i var och varför man väljer att bo på X plats och detta läge är klart svårslaget ur väldigt många parametrar.
Det finns hus i området med havsutsikt, men då är det ingen svårighet att betala 20mkr, för ett hus som redan finns sedan X år, är ritat av någon annan, osv.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
M
J jaronsso skrev:
Exakt.
Men det här fattar ju inte folk. Att allt sammantaget är ett guldläge i Sveriges näst största stad.
Att man kan hitta sjötomter på andra avkrokar där man kastar tomter över människor är liksom bara en liten detalj som inte är relevant knappt. Det finns kanske 100 parametrar i var och varför man väljer att bo på X plats och detta läge är klart svårslaget ur väldigt många parametrar.
Det finns hus i området med havsutsikt, men då är det ingen svårighet att betala 20mkr, för ett hus som redan finns sedan X år, är ritat av någon annan, osv.
Precis, Stena’s dotters hus ligger bara några 100m väster ut och där stod en byggetablering med 10 bodar i 1,5-2 år. Tror vi kan addera en nolla till din siffra för vad det huset kostade att uppföra.

Skilljer man inte på läge och område. Läget kan väl vara kass fast området är bra?

• Gilla
Sagast och 1 till
  • Laddar…
M
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skilljer man inte på läge och område. Läget kan väl vara kass fast området är bra?
I ett bra område har läget i princip ingen betydelse. I Hovås kan du sälja en enkel villa med skuggig mossväxt tomt för 10 mille. Är läget bättre med sol och du ser lite av havet så kan man lägga på 40-50%.
Lite som att sälja en lägenhet på Östermalm utan balkong, den blir ju knappast omöjlig att sälja pga. det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ett av dom bästa i Sverige? Jag skulle inte bosätta mig där fast att jag skulle få betalt. Vill man bo nära en storstad ja då ksnske det är ett bra läge. Men det var ju hus överallt där vad det såg ut, hemskt.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.