Appendix Appendix skrev:
Problemet är ju 13 miljoner på en tomt som är nada, silch, nothing.... Mexitegel och tråkig barrskog som bara skymmer.
Jag lägger hellre en miljon på ett hus på en tomt för 12.

Är man så jäkla speciell arkitekt måste man väl ändå leta efter något där arkitektur och natur kan spela ihop. Finns ju ett gäng byggen i detta forum där man gjort precis det, som lekmän. Kolla bara på @villafernstrom De är smarta i sitt val av tomt och husets utformning efter det tomten erbjuder (magi i form av utsikt)
Först och främst handlar läge inte enbart om utsikt. Det geografiska läget nära fantastisk skärgård, badklippor mm är väl så viktigt. En tomt i Hovås med panoramautsikt mot havet liknande den du länkade ligger på 8-10 miljoner i Hovås. De få som över huvud taget dyker upp till försäljning vill säga. Hade de haft 18 miljoner att lägga på ett hus istället för 13 så hade man kanske sökt efter något sådant. För 4,2 miljoner är en tomt av den storleken, högt upp utan insyn ett kap i det området.

• Gilla
Mangan13 och 7 till
  • Laddar…
S skinte1 skrev:
Först och främst handlar läge inte enbart om utsikt. Det geografiska läget nära fantastisk skärgård, badklippor mm är väl så viktigt. En tomt i Hovås med panoramautsikt mot havet liknande den du länkade ligger på 8-10 miljoner i Hovås. De få som över huvud taget dyker upp till försäljning vill säga. Hade de haft 18 miljoner att lägga på ett hus istället för 13 så hade man kanske sökt något efter något sådant. För 4,2 miljoner är en tomt av den storleken, högt upp utan insyn ett kap i det området.
Så med en sån tomt har man med andra ord 5 miljoner att lägga på ett hus. Med en magisk utsikt som man inte tröttnar på resten av livet.
Ska man bygga drömhuset kanske det är läget att jaga tomt. Och ha lite is i magen tills drömtomten dyker upp med.

• Gilla
hemmabäst1
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så med en sån tomt har man med andra ord 5 miljoner att lägga på ett hus. Med en magisk utsikt som man inte tröttnar på resten av livet.
Ska man bygga drömhuset kanske det är läget att jaga tomt. Och ha lite is i magen tills drömtomten dyker upp med.

Det räcker möjligtvis till ett kataloghus på 180kvm efter markarbeten på den typen av tomt. Smaken är som baken med det hade inte varit värt det för mig. Då kan man lika gärna leta efter ett befintligt hus med fin utsikt och strunta i att bygga nytt.

J
S skinte1 skrev:
Först och främst handlar läge inte enbart om utsikt. Det geografiska läget nära fantastisk skärgård, badklippor mm är väl så viktigt. En tomt i Hovås med panoramautsikt mot havet liknande den du länkade ligger på 8-10 miljoner i Hovås. De få som över huvud taget dyker upp till försäljning vill säga. Hade de haft 18 miljoner att lägga på ett hus istället för 13 så hade man kanske sökt efter något sådant. För 4,2 miljoner är en tomt av den storleken, högt upp utan insyn ett kap i det området.
Folk jämför äpplen och päron.
Om man nu bara pratar utsikt kan man ju placera ett hus vart f*n som helst. Köp en tomt för 100 000:-
Finns säkert mängder med avlägsna sjö-/ havsnära tomter till vrakpris om man söker sig tillräckligt långt bort.
Men det finns ju kanske 100 andra parametrar att ta hänsyn till, där mängder av parametrarna är högst individuella för den enskilda familjen.
Denna adress är en av de absolut bättre i hela Göteborg, granne med golfbanan, med förhållandevis centralt och mycket havsnära läge.
10-13 miljoner är inte så jättemärkligt för ”vanlig” villa i Hovås, och då får du fem grannar runt om, ett hus byggt för 20 år sedan och ett hus som du inte ritat själv.

• Gilla
Tom_N och 6 till
  • Laddar…
Sjukt pris, även om det blev snyggt.
Gert tipsade om att inte bygga allt klart på en gång, utan man kunde t.ex spara ett badrum eller så för att bygga klart när man får råd. Har tänkt samma tanke, men då för att jag tänkte bygga rätt mycket själv och kanske inte har tid och lust att göra allt på en gång. Min fråga är dock, hur det går ihop med slutbesiktning?! Man kan väl inte flytta in innan slutbesiktning och man lär väl vara färdig med allt innan man kan slutbesikta?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Slutbesiktning gäller funktioner som tillgänligt badrum, kök, sovrum etc. Om ex ett av två badrum är klart borde det inte vara ert problem. Samma sak om ett enklare kök är installerat och säkert borde det inte vara ett problem.

Jag blir lite mer fundersam över hur de klarat tillgänlighetskraven? En ramp på 1:12 är nornalt okej på 1,5 meters höjdskillnad till tillgänligt våningsplan. Skulle vara intressant veta hur det är löst här?

S Stingray468 skrev:
Sjukt pris, även om det blev snyggt.
Gert tipsade om att inte bygga allt klart på en gång, utan man kunde t.ex spara ett badrum eller så för att bygga klart när man får råd. Har tänkt samma tanke, men då för att jag tänkte bygga rätt mycket själv och kanske inte har tid och lust att göra allt på en gång. Min fråga är dock, hur det går ihop med slutbesiktning?! Man kan väl inte flytta in innan slutbesiktning och man lär väl vara färdig med allt innan man kan slutbesikta?

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
nä, men det heter ju läget, läget och läget!!! Så jag tror inte att folk blandar äpplen och päron. Man pratar helt enkelt om ”läget” ;-) Ingen har väl sagt att läget i form av Hovås skulle vara katastrofalt? Men synd på fint hus att ha ett så trist ”läge” när ”läget” ändå är ok. Hänger ni med?

J
H renovera_adinfinitum skrev:
nä, men det heter ju läget, läget och läget!!! Så jag tror inte att folk blandar äpplen och päron. Man pratar helt enkelt om ”läget” ;-) Ingen har väl sagt att läget i form av Hovås skulle vara katastrofalt? Men synd på fint hus att ha ett så trist ”läge” när ”läget” ändå är ok. Hänger ni med?
Nej jag hänger verkligen inte med.
Vem bestämmer vad som är bra läge i ett villaområde på en av de bättre adresserna i Göteborg? Huset ligger ett stenkast från havet.
Det ligger en kvarts bilfärd från centrala delarna av Sveriges näst största stad.
På vilket sätt är det ett dåligt läge?

Vill du ha panoramautsikt över öppet hav, så tja, då vill du ha ett annat läge. Då kommer du per automatik längre bort från stan i Göteborg, förutsatt att du ens får köpa en tomt för minst det dubbla av pengen för denna.
Men det betyder ju inte att detta läge skulle vara dåligt eller ens sämre. Beror helt på vilka preferenser man söker.
Visst hade det varit fantastiskt att slänga in huset på en strandtomt med egen djupmuddrad brygga och betalat 30mkr för kalaset. Men.. Att ”klaga” över detta läge, njae, då gör man det lite enkelt för sig.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Fint hus, nackdelen måste vara att gå i trappor från parkeringen upp till huset

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
N knightpete skrev:
Jag blir lite mer fundersam över hur de klarat tillgänlighetskraven? En ramp på 1:12 är nornalt okej på 1,5 meters höjdskillnad till tillgänligt våningsplan. Skulle vara intressant veta hur det är löst här?
Den senaste tiden i Gbg har det inte räckt med att ”förbereda” för hiss i sådana här souterränghus, utan hissen måste finnas från början. Men kanske att de fick bygglov för minst 2-3 år sedan? Eller finns det alternativ biluppfart till baksidan och entrén där?

• Gilla
nilsson_architecture
  • Laddar…
Först ville dom nästan byggs som det där Trädhus på Bali. Men det blev långt ifrån det, platt tak är så fult och på Bali var det ett så finnt tak. Färgerna dom valde var då finnt, orange och grått på gardiner.

• Gilla
Blåis
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Den senaste tiden i Gbg har det inte räckt med att ”förbereda” för hiss i sådana här souterränghus, utan hissen måste finnas från början. Men kanske att de fick bygglov för minst 2-3 år sedan? Eller finns det alternativ biluppfart till baksidan och entrén där?
Eller så kanske man gör lite undantag för en berömd arkitekt som bygger ett svindyrt hus åt sig själv? Finns det inte något som heter "Göteborgsandan"?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Nej jag hänger verkligen inte med.
Vem bestämmer vad som är bra läge i ett villaområde på en av de bättre adresserna i Göteborg?
Nej, vem bestämmer det? Trodde dock ett tag att man fick ha en personlig åsikt om det här med hus och boende. Men vi håller oss till fakta. Nära till Gbg och vetskapen om att havet och golfbanan ligger nånstans bortom synfältet. Perfekt, bara att hosta upp stålarna.

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Fantastiskt hus! Gillar materialvalen mycket. Cederträt gör väldigt mycket för karaktären. Och jag förstår mycket väl att man inte vill kompromissa när man bygger sitt drömhus. Hoppas de tar sitt förnuft till fånga gällande trädäcket och inte kompromissar med det heller.

Beträffande läget så är det ok, även om jag hade prioriterat lite annorlunda. Hellre längre från stan och med mer havskänsla. Men - då kostar det ju därefter. 13 Mkr är redan en hel del pengar.

• Gilla
BobbyOne och 1 till
  • Laddar…
Fin gestaltning och ceder på trädäcket vore fint. Får väll vänta in ett återbesök om några år när hela utsidan och tomt är klar. Sambanden mellan in och utsida, fram och baksida är fina och har rvå helt skillda karaktärer.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.