67 905 läst ·
267 svar
68k läst
267 svar
Husdrömmar med feng shui, currylinjer och dyra markarbeten
Kompass?Jarlingar skrev:
@Dilato @pmd
Jag har alltid tänkt att currylinjer är magnetiska fält.
Att det skulle vara någon slags mystisk kraft från jorden är jag helt enig i att det kan vi avskriva.
En magnet har ett "statiskt" magnetfält, dvs det flyttar inte runt.
Såvitt jag känner till så skapas jordens magnetfält av dess flytande inre kärna?
Så det är inte långt bort att tänka att fältet roterar runt polerna som centrumaxel.
Finns det instrument som kan avläsa jordens magnetiska linjer?
Likt som om du häller järnfilsspån på ett papper över en magnet och tydligt kan se linjer bildas.
Det är dessa linjer jag tänker är currylinjer.
Om jag minns rätt så hittade jag och kompisen bara linjer i en riktning.. Men det var ju inte ett så omfattande försök heller...
Diskussionen ang ev påverkan på människor, vare sig psykiska eller fysiska, kan vi lämna därhän då vi är rörande överens om att det i bäst fall är placeboeffekter.
Magnetiska fält kan vi med stor sannolikhet mäta ja..
Kompasser mäter ingenting.
De visar endast flödesriktningen i magnetfältet.
Och ja. Även fast det var några år sen så har jag läst fysik 2, men då hette den kursen fysik B.
Att teoretiskt räkna flödestäthet ger för experimentet absolut ingenting.
Det behövs ett instrument som faktiskt kan läsa variationer.
Och då är frågan..
Är det Cern vi pratar om storleksmässigt, eller finns ett handhållet instrument?
De visar endast flödesriktningen i magnetfältet.
Och ja. Även fast det var några år sen så har jag läst fysik 2, men då hette den kursen fysik B.
Att teoretiskt räkna flödestäthet ger för experimentet absolut ingenting.
Det behövs ett instrument som faktiskt kan läsa variationer.
Och då är frågan..
Är det Cern vi pratar om storleksmässigt, eller finns ett handhållet instrument?
Det finns inga magnetiska linjer. S.k. fältlinjer är som en höjdkurva på en karta, dvs. ett sätt att åskådliggöra magnetfältets polaritet och styrka. Att järnfilspån bildar ett linjeformat mönster är ett annat fenomen som beror på att filspånen attraherar varandra.Jarlingar skrev:
G OMathson skrev:
D Dilato skrev:
Tyvärr kan jag som kristen inte längre förvänta mig att min tro respekteras i Sverige 2024. Du får gärna förklara för mig hur min tro hotar din frihet.. 😄D Dilato skrev:Nej, jag tror inte på något oförklarligt.
Respektera andras tro: därför att dom är farliga för oss alla.
Låter man dom hålla på fritt kommer dom att ta ifrån mig min frihet och stifta drakoniska lagar baserade på deras vidskeliga tro.
Ingen skeptiker har begått brott i skeptisismens namn, men religion och vidskepelse...
Kalifat, krig, förtryck i trons namn måste bekämpas på alla fronter.
En riktigt slug affärsplan.
Gå med i husdrömmar. Överdriv kostnaden för huset grovt i programmet. Samma vecka som avsnittet sänds läggs en annons på hemnet ut flera miljoner under uppgiven kostnad. Inget napp? Sänk ytterligare och det finns säkert marginal ändå i och med att markarbetet inte alls var så dyrt som sagts och huset byggdes av brodern till den medverkande frun för en bråkdel av priset.
Gå med i husdrömmar. Överdriv kostnaden för huset grovt i programmet. Samma vecka som avsnittet sänds läggs en annons på hemnet ut flera miljoner under uppgiven kostnad. Inget napp? Sänk ytterligare och det finns säkert marginal ändå i och med att markarbetet inte alls var så dyrt som sagts och huset byggdes av brodern till den medverkande frun för en bråkdel av priset.
och dessutom skedde denna marknadsföring i Public Service på bästa sändningstid
Tycker ni är elaka. Om man är ute efter att tjäna pengar på sina husbyggen ska man väl knappast bygga just när byggkostnaderna är ovanligt höga och försöka sälja när huspriserna är som lägst!? Dessutom ett skräddarsytt bygge för de som älskar feng shui och Currykryss på rätta ställena, en försvinnande liten målgrupp av människor. Även området är ju på sätt och vis fel i förhållande till husets exklusiva karaktär men fruns syster bor också i området och det var därför de ville satsa där oavsett. Hade det stannat på 11 MSEK hade de ju kunnat bo kvar och ta resten på mycket lång sikt.
Ja du har förmodligen rätt. Men om det hade varit så som jag skrev så menar jag absolut inget illa. Tvärtemot. Det hade varit genialt 😆J Josth skrev:Tycker ni är elaka. Om man är ute efter att tjäna pengar på sina husbyggen ska man väl knappast bygga just när byggkostnaderna är ovanligt höga och försöka sälja när huspriserna är som lägst!? Dessutom ett skräddarsytt bygge för de som älskar feng shui och Currykryss på rätta ställena, en försvinnande liten målgrupp av människor. Även området är ju på sätt och vis fel i förhållande till husets exklusiva karaktär men fruns syster bor också i området och det var därför de ville satsa där oavsett. Hade det stannat på 11 MSEK hade de ju kunnat bo kvar och ta resten på mycket lång sikt.
Du får tro vad du vill, men behåll det för dig själv, privat, försök inte pracka på mig eller andra dina villfarelser.I IconicMoose skrev:
Hokus Pokus hittepå om något magiskt väsen av bronsåldersmän som hade noll koll på hur världen fungerar och helt utan minsta bevis på dess existens och det ska man tro på?
Fundamentala bibeltrogna ser bibeln med alla dess grymheter som ideal att leva efter och vill se införda som lag som ska gälla även mig och det hotar min frihet.
Bara det faktum att ni inte är överens internt inom er religion om vad som gäller gör att det blir löjligt, guden klarar inte ens av förklara det för dom som tror på det.
Att vi historiskt har allierats till en tro är knappast märkligt då det varit av evolutionär betydelse - ett sätt att länka ihop gruppen.
Men att idag, 2024, bekänna sig till en religon är för mig ytterst märkligt. Nu kan vi ju se världen i ” vy ovanifrån”. Vi har ju, i vart fall, i den upplysta delen av världen erhållit facit.
Men att idag, 2024, bekänna sig till en religon är för mig ytterst märkligt. Nu kan vi ju se världen i ” vy ovanifrån”. Vi har ju, i vart fall, i den upplysta delen av världen erhållit facit.