12 378 läst ·
71 svar
12k läst
71 svar
Husdrömmar: Mästerkocken inreder råvind med proffsigt kök
Varit ett par artiklar om renoveringen i GP. Här är ett kort utdrag från den första som är från vår 2025.Discoman skrev:
Alica har puttat in varenda krona i bostaden själv från ett sparkapital hon jobbat ihop sedan 12-årsåldern då hon började sälja bröd till grannskapet på helgerna.
– Jag bor hemma och har inga kostnader, så jag sparar i princip hela min månadslön. Jag kanske lägger ut 2 000 kronor per månad. Tanken var att jag skulle spara pengar till att öppna en egen restaurang, sedan när jag kom åt detta så insåg jag att det var det jag skulle lägga mina pengar på, säger hon.
Pengarna har hon framför allt sparat på börsen, och för att ha råd med insatsen till den nya bostaden plockade Alica Andersson ut alla sina besparingar i december.
- Det var så hemskt att sälja av allting. All tid som jag har lagt ner på att se vilka aktier det går bra för och sedan bara sälja det. Men samtidigt känns det kul att man har nått någonting med sparandet. Det har ju varit ganska slitigt och jag har sagt nej till mycket som mina kompisar vill göra för att spara pengar, säger hon.
Men hon har ju lånat en stor del, som alla andra
Artikeln är längre än ovan. Handlar om bostäder för förstagångsköpare, ekonomi, osv.
Men driftig tjej, verkligen!
Redigerat:
hur stora belop kan man låna av banken själv vid 21 fast man har jobbJ Jahojjo skrev:Varit ett par artiklar om renoveringen i GP. Här är ett kort utdrag från den första som är från vår 2025.
Alica har puttat in varenda krona i bostaden själv från ett sparkapital hon jobbat ihop sedan 12-årsåldern då hon började sälja bröd till grannskapet på helgerna.
– Jag bor hemma och har inga kostnader, så jag sparar i princip hela min månadslön. Jag kanske lägger ut 2 000 kronor per månad. Tanken var att jag skulle spara pengar till att öppna en egen restaurang, sedan när jag kom åt detta så insåg jag att det var det jag skulle lägga mina pengar på, säger hon.
Pengarna har hon framför allt sparat på börsen, och för att ha råd med insatsen till den nya bostaden plockade Alica Andersson ut alla sina besparingar i december.
- Det var så hemskt att sälja av allting. All tid som jag har lagt ner på att se vilka aktier det går bra för och sedan bara sälja det. Men samtidigt känns det kul att man har nått någonting med sparandet. Det har ju varit ganska slitigt och jag har sagt nej till mycket som mina kompisar vill göra för att spara pengar, säger hon.
Artikeln är längre än ovan. Handlar om bostäder för förstagångsköpare, ekonomi, osv.
inte en av dom bästa programen jag har sett av husdrömmar om man säger såJ Jahojjo skrev:Det mesta i köket överskrider både standard och premium och hade älskats av vilken kock som helst.
Det betyder nödvändigtvis inte att köket är byggt för restaurangverksamhet med arbetsmiljölagar och fackligt tyckande i fokus.
Fint projekt öht, mycket smakfullt, och en tjej som kommer att gå långt med en sådan energi.
Vad tyckte du om programmet om du bortser från den ej restaurang-godkända höjden på ugnen?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Hon fick inspiration till spegeln från ett visningskök. Gissar på att hon ville ha den främst för att det blev ballt! Sen berättade dom i programmet att spegeln gav en större volym i rummet också.TRJBerg skrev:
Jag hade inte satt en sån spegel i mitt kök (för jag är en sur gubbe som inte längre går utanför boxen), samtidigt tycker jag det är kul att hon gjorde det!
Följer henne på Instagram också och en av hennes leverbröd är ju att laga mat där och göra samarbeten. Det underlättas ju något enormt nu med stort och häftigt kök.
Hon kommer från en rik familj i ett av Göteborgs finaste villaområden och föräldrarna har betalat alla omkostnader i många år. Då är väl förutsättningarna för att spara ganska annorlunda från andra barn från vanlig bakgrund?J Jahojjo skrev:Varit ett par artiklar om renoveringen i GP. Här är ett kort utdrag från den första som är från vår 2025.
Jag tycker bara hela storyn om att "alla kan lyckas om man bara är driftig" med detta som exempel inte är representativt för samhället.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Och du tycker Husdrömmar måste vara representativt för samhället alltid? Vilket samhälle?Discoman skrev:
Hon kommer från en rik familj i ett av Göteborgs finaste villaområdem och föräldrarna har betalat alla omkostnader i många år. Då är väl förutsättningarna för att spara ganska annorlunda från andra barn från annan bakgrund?
Jag tycker bara hela storyn om att "alla kan lyckas om man bara är driftig" med detta som exempel inte är representativt för samhället.
Sen håller jag inte med, även barn från mindre bemedlade familjer kan spara och det finns många sådana exempel. Jag själv kommer inte från någon bemedlad familj och kunde spara undan ganska mycket pengar det året jag jobbade mellan gymnasiet och högskolan. Men då jobbade jag heltid plus 450 timmar övertid på ett år också, det var inte representativt för många i min ålder orkade inte jobba alls..
Nu är tjejen 21 år gammal.Discoman skrev:
Hon kommer från en rik familj i ett av Göteborgs finaste villaområden och föräldrarna har betalat alla omkostnader i många år. Då är väl förutsättningarna för att spara ganska annorlunda från andra barn från vanlig bakgrund?
De allra flesta betalar more or less "alla omkostnader" för sina barn till de är åtminstone är 18-19, tills dess att man gått ut gymnasiet, även om hon möjligt (?) kunnat spara lite mer än andra. Så jag vet inte i vilket perspektiv du sätter "i många år".
Alla kan lyckas, om man är driftig. Att jobba för ett mål, och spara, och faktiskt nå målet - är väl att vara driftig för en 21 åring? Även om ordet kan ha olika betydelse för olika personer och beroende på situation gör det enklare för någon än för någon annan.
Att köpa en lägenhet för 2-3 miljoner när man är 21 är inte för alla, men långt, långt ifrån unikt.
Det hade varit en helt annan sak om det var en våning på Avenyn eller Strandvägen vi beskådade.
Redigerat:
Nej det är sant att programmet inte är eller måste vara representativt för samhället.Ossian K Olsson skrev:
Och du tycker Husdrömmar måste vara representativt för samhället alltid? Vilket samhälle?
Sen håller jag inte med, även barn från mindre bemedlade familjer kan spara och det finns många sådana exempel. Jag själv kommer inte från någon bemedlad familj och kunde spara undan ganska mycket pengar det året jag jobbade mellan gymnasiet och högskolan. Men då jobbade jag heltid plus 450 timmar övertid på ett år också, det var inte representativt för många i min ålder orkade inte jobba alls..
Jag har gjort en liknande resa som du och sen haft tur med bostadsaffärer (med hjälp av lån från föräldrar). Jag ser det inte som driftig att ha sparat en stor del pengar för framtida boende, men det kanske jag är då..