P-plats P-plats skrev:
hur hon kunde godkänna spikplattorna
Satte groggen i halsen när jag såg dem både inomhus och utomhus.

Borde gått att fräsa och försänka med en tunn träskiva utanpå.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Om du tittar på programmet så har det med rörelsemånen att göra, antagligen har dom följt tillverkarens anvisningar..
Finns det verkligen någon tillverkare som kräver rörelsemån i "längdriktningen"? Vad jag sett gäller det bara på "bredden", och endast då man lägger flytande, vilken ingen tillverkare egentligen rekommenderar. (På betong brukar skruvning eller limning rekommenderas.)

• Gilla
Jodenmarck och 1 till
  • Laddar…
P
T Tornhuset skrev:
Finns det verkligen någon tillverkare som kräver rörelsemån i "längdriktningen"? Vad jag sett gäller det bara på "bredden", och endast då man lägger flytande, vilken ingen tillverkare egentligen rekommenderar. (På betong brukar skruvning eller limning rekommenderas.)
Ja de flesta har rekommendationen då det är separata rum det ser ut att vara någon korridor som golvet fortsätter in i..

Fint hus. Jag tyckte att Gerts kritik av tomten och utsikten var överdriven. Fint mot ängarna.
Z Zebbr skrev:
Sekundär-Limträbalkarna som blev synliga hade nog knappast nån betydelse för själva konstruktionen, om man ser hur de fästes med 3st skruvar i var ände bara😆 Behövs inte mycket kraft för att skjuva av ett sådant förband.

Men snyggt hus oberoende! Takläggarna får ett extra plus för mittenbiten som blev en snygg oktagon!
Ja tänkte också på det. Tunna skruvar med.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Fint hus. Jag tyckte att Gerts kritik av tomten och utsikten var överdriven. Fint mot ängarna.

Gert är van att rita åt väldigt välbärgade beställare på de finaste lägena och han verkar även alltid vilja uppåt. Jag kan förstå hur någon som bott i lägenhet i en metastad längtar ner på marken och till det enkla lantliga. Både Gerts och Annes respektive snobbighet lyser ofta igenom, fast samtidigt är det ganska skönt när inte allt på TV är så överdrivet positivt där allt är ”underbart” och ”fantastiskt”.

T Tornhuset skrev:
Det är en gardering från tillverkarna för att slippa undan om något oväntat sker. Det går utmärkt att lägga som du tänker. Har testat själv så bevis finns :=)

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en gardering från tillverkarna för att slippa undan om något oväntat sker. Det går utmärkt att lägga som du tänker. Har testat själv så bevis finns :=)
Har också framgångsrikt lagt så. Om man inte lägger flytande så finns det ju ingen anledning alls att göra skarven i programmet, och att det skulle lagts flytande ser jag som osannolikt då det fanns andra stora "sammanhängande" ytor.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Solveig Fernlund bygger ett egenritat hus på Österlen på distans från New York, spelar ett komplicerat svävande tak stor roll.

Du kan läsa artikeln här: Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Måste vara en stor risk att får grävlingar och andra vilda djur under huset?

T Tuffen-1 skrev:
Måste vara en stor risk att får grävlingar och andra vilda djur under huset?
Det är en gjuten platta innanför trädäcket.

P-plats P-plats skrev:
Med tanke på kraven hon hade så förstår jag inte hur hon kunde godkänna spikplattorna mitt på balkarna under taket?!? 🤔
Sen tror jag Gert inte bara var kär i själva huset...
Haha, vi kommenterade på både dessa grejorna här hemma också!

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
hon beskrev en sak som jag insåg saknas och det är raka hängrännor! Det går ju inte tänker ni, men det skulle kunna göras om hängrännan består av en innerdel och en ytterdel. Den yttre ändras inte i form och lutning, medan den inre lutar mot stuprören. Möjligen något klumpigare konstruktion.
Det går ju också att helt gömma den i konstruktionen. Visst, det är en riskkonstruktion, men snyggt är det! :)

C carl fabian skrev:
Segaste program jag sett.Hon bara pladdrade och ville vara nostalgisk om barndomen
Beror på vilken producent som är ansvarig - vissa är mer relations- än byggorienterade. Håller med dig i sak men det är i första hand inte Solveig som är ansvarig för att så är fallet utan producenten som valt vad som blir ”bra TV”.

• Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:

Nu ska ju iof inte skruvarna ta ngra skjuvkrafter alls. De ska spänna förbandet och ge klämkraft, sen är det friktion mellan bjälkarna som tar upp skjuvkrafter. https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=177

H hapazard skrev:
Nu ska ju iof inte skruvarna ta ngra skjuvkrafter alls. De ska spänna förbandet och ge klämkraft, sen är det friktion mellan bjälkarna som tar upp skjuvkrafter. [länk]
Ja jo men när förspänningen inte räcker så blir det ju skjuvkrafter va? Som i skruvförband av metall?

J Jaggatagga skrev:
Ja jo men när förspänningen inte räcker så blir det ju skjuvkrafter va? Som i skruvförband av metall?
Då har det inte monterats korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.