12 632 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Finns det verkligen någon tillverkare som kräver rörelsemån i "längdriktningen"? Vad jag sett gäller det bara på "bredden", och endast då man lägger flytande, vilken ingen tillverkare egentligen rekommenderar. (På betong brukar skruvning eller limning rekommenderas.)Rejäl skrev:
Ja de flesta har rekommendationen då det är separata rum det ser ut att vara någon korridor som golvet fortsätter in i..T Tornhuset skrev:
Fint hus. Jag tyckte att Gerts kritik av tomten och utsikten var överdriven. Fint mot ängarna.
Ja tänkte också på det. Tunna skruvar med.Z Zebbr skrev:Sekundär-Limträbalkarna som blev synliga hade nog knappast nån betydelse för själva konstruktionen, om man ser hur de fästes med 3st skruvar i var ände bara😆 Behövs inte mycket kraft för att skjuva av ett sådant förband.
Men snyggt hus oberoende! Takläggarna får ett extra plus för mittenbiten som blev en snygg oktagon!
Gert är van att rita åt väldigt välbärgade beställare på de finaste lägena och han verkar även alltid vilja uppåt. Jag kan förstå hur någon som bott i lägenhet i en metastad längtar ner på marken och till det enkla lantliga. Både Gerts och Annes respektive snobbighet lyser ofta igenom, fast samtidigt är det ganska skönt när inte allt på TV är så överdrivet positivt där allt är ”underbart” och ”fantastiskt”.J Jaggatagga skrev:
Det är en gardering från tillverkarna för att slippa undan om något oväntat sker. Det går utmärkt att lägga som du tänker. Har testat själv så bevis finns :=)T Tornhuset skrev:
Har också framgångsrikt lagt så. Om man inte lägger flytande så finns det ju ingen anledning alls att göra skarven i programmet, och att det skulle lagts flytande ser jag som osannolikt då det fanns andra stora "sammanhängande" ytor.Jonatan79 skrev:
Måste vara en stor risk att får grävlingar och andra vilda djur under huset?Redaktionen skrev:
Det går ju också att helt gömma den i konstruktionen. Visst, det är en riskkonstruktion, men snyggt är det!trähandtag skrev:
Beror på vilken producent som är ansvarig - vissa är mer relations- än byggorienterade. Håller med dig i sak men det är i första hand inte Solveig som är ansvarig för att så är fallet utan producenten som valt vad som blir ”bra TV”.C carl fabian skrev:
Nu ska ju iof inte skruvarna ta ngra skjuvkrafter alls. De ska spänna förbandet och ge klämkraft, sen är det friktion mellan bjälkarna som tar upp skjuvkrafter. https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=177J Jaggatagga skrev:
Klicka här för att svara