Byggahus.se
Jag antar att det finns pigment även för andra våglängder än de synliga? Jag tror att det baseras på egenskaper på molekylnivå i materialen, eller ännu mindre (elektronkonfiguration). Är inte alls speciellt säker på mekanismerna dock.
 
elpaco elpaco skrev:
Det kan jag köpa. Hur bygger man material som är selektiva för vissa våglängder? Diffraktion?
På samma sätt som färgat glas?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
På samma sätt som färgat glas?
Hur menar du? Jag är helt oinsatt i ämnet. Om man lägger på svag rökfärg, säger du då att det blockerar alla låga frekvenser?
 
elpaco elpaco skrev:
Hur menar du?
IR är en färg som alla andra. Man filtrerar bort IR-ljus på samma sätt som grönt eller blått.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
Han har visat urklipp ur de gälla de fönstren.

Konsumenttjänstelagen gäller alltid
Hen har ej visat vad som ingår i kontraktet.
Så länge man ej vet vad som står så spekulerar man bara.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
H hushem skrev:
Hen har ej visat vad som ingår i kontraktet.
Så länge man ej vet vad som står så spekulerar man bara.
TS har visst visat er urklipp från avtalet gällande fönstren.
där står tydligt funktionskraven.

vad mer vill du ha?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
TS har visst visat er urklipp från avtalet gällande fönstren.
där står tydligt funktionskraven.

vad mer vill du ha?
Svårt att tro att det där är från kontraktet utan ser mer ut som information från byggaren eller någon hemsida.
Det står erbjuder och det låter inte som något man skriver in om något som ingår.
Så mer info behövs.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
H hushem skrev:
Svårt att tro att det där är från kontraktet utan ser mer ut som information från byggaren eller någon hemsida.
Det står erbjuder och det låter inte som något man skriver in om något som ingår.
Så mer info behövs.
men nu har ju TS sagt att de är från kontraktet och hen borde väl veta bättre än dig och mig eller?
mer info behovs verkligen inte.
avtal finns med tydliga funktionskrav
konsumenttjänstelagen gäller och ABS09
 
T totalpeter skrev:
men nu har ju TS sagt att de är från kontraktet och hen borde väl veta bättre än dig och mig eller?
mer info behovs verkligen inte.
avtal finns med tydliga funktionskrav
konsumenttjänstelagen gäller och ABS09
I ett kontrakt skriver man inte erbjuder eller brukar du med all din expertis göra så ?
Du verkar inte ha den kunskapen som du påstår om detta.
Så för att kunna ge ett bättre svar i ts sitts så skulle man vilja se vad som står i kontraktet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
H hushem skrev:
I ett kontrakt skriver man inte erbjuder eller brukar du med all din expertis göra så ?
Du verkar inte ha den kunskapen som du påstår om detta.
Så för att kunna ge ett bättre svar i ts sitts så skulle man vilja se vad som står i kontraktet.
men nu är de ju de som står i kontraktet, vi måste ju lite på vad TS skriver eller hur.

Nä jag brukar inte utforma mina kontrakt så.
Men uppenbarligen är de en mindre firma och motparten är en privatperson så jag kan absolut förstå att kontraktet inte då blir utformat enligt konstens alla regler.
men de gör inte att TS har mer fel snarare att entreprenören får lite skylla sig själv han är den som förväntas ha kunskap gällande detta inte TS

Du skriver att du är rektor så jag har nog väldigt mycket mer kunskap än dig gällande detta
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
men nu är de ju de som står i kontraktet, vi måste ju lite på vad TS skriver eller hur.

Nä jag brukar inte utforma mina kontrakt så.
Men uppenbarligen är de en mindre firma och motparten är en privatperson så jag kan absolut förstå att kontraktet inte då blir utformat enligt konstens alla regler.
men de gör inte att TS har mer fel snarare att entreprenören får lite skylla sig själv han är den som förväntas ha kunskap gällande detta inte TS

Du skriver att du är rektor så jag har nog väldigt mycket mer kunskap än dig gällande detta
T totalpeter skrev:
men nu är de ju de som står i kontraktet, vi måste ju lite på vad TS skriver eller hur.

Nä jag brukar inte utforma mina kontrakt så.
Men uppenbarligen är de en mindre firma och motparten är en privatperson så jag kan absolut förstå att kontraktet inte då blir utformat enligt konstens alla regler.
men de gör inte att TS har mer fel snarare att entreprenören får lite skylla sig själv han är den som förväntas ha kunskap gällande detta inte TS

Du skriver att du är rektor så jag har nog väldigt mycket mer kunskap än dig gällande detta
Företaget skriver fönster som vi erbjuder, och detta är helt ointressant. Erbjudande är inte samma sak som detta ingår. Så spec på vad som ingår som ts skriver om i inlägg 33 är mer intressant än denna information om vad företaget erbjuder för fönster.
När man köper ett hus så erbjuder företag oftast saker som man kanske vill ändra, och då brukar det oftast som nu ts skriver om själv vara en spec som skrivs under på allt som ingår. Det är den listan som är intressant.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
H hushem skrev:
Företaget skriver fönster som vi erbjuder, och detta är helt ointressant. Erbjudande är inte samma sak som detta ingår. Så spec på vad som ingår som ts skriver om i inlägg 33 är mer intressant än denna information om vad företaget erbjuder för fönster.
När man köper ett hus så erbjuder företag oftast saker som man kanske vill ändra, och då brukar det oftast som nu ts skriver om själv vara en spec som skrivs under på allt som ingår. Det är den listan som är intressant.
men TS har ju sagt att de står i avtalet dessa funktionskrav.
TS säger ju även att entreprenören inte förnekar detta utan försvar sig med att det var en felskrivning.
Hur svårt kan de vara?

Vi får ju utgå från det som TS säger är sant och då är de ju ett solklart fall, entreprenören har inget att hämta. TS ska kompenseras fullt ut.
TS har betalt för en funktion som inte är levererad.
 
T totalpeter skrev:
men TS har ju sagt att de står i avtalet dessa funktionskrav.
TS säger ju även att entreprenören inte förnekar detta utan försvar sig med att det var en felskrivning.
Hur svårt kan de vara?

Vi får ju utgå från det som TS säger är sant och då är de ju ett solklart fall, entreprenören har inget att hämta. TS ska kompenseras fullt ut.
TS har betalt för en funktion som inte är levererad.
Det är väl då rätt lätt att visa vad det är för fönster som står med i avtalet ?
För du med din expertis kan inte på fult allvar mena att det är det erbjudandet som är det ända som skrivits om fönsterna i avtalet.
Jag har då aldrig sett ett avtal som ser ut så.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
H hushem skrev:
Det är väl då rätt lätt att visa vad det är för fönster som står med i avtalet ?
För du med din expertis kan inte på fult allvar mena att det är det erbjudandet som är det ända som skrivits om fönsterna i avtalet.
Jag har då aldrig sett ett avtal som ser ut så.
men vad förstår du inte, vi måtte ju utgå från vad ts säger.

han säger att de står i avtalet att dessa funktionskrav finns.
inte ens entreprenören nekar till detta utan hävdar att de är felskrivelse.

Ganska solklart att ts har rätt utifrån de uppgifter vi fått då.
går inte frångå flera funktionskrav och hävda att de var felskrivet i avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.