T
N Nagra skrev:
Hur bevisar man något om all kontakt har varit genom telefon innan kontraktskrivning? Finns nästan inget nedskrivit nånstans innan avtalet.
du är privatperson så blir upp till entreprenören att bevisa.
du kan bara hävda fel så måste entreprenören motbevisa detta.

Martin_B
P Pappa1986 skrev:
Då har inte KA gjort sitt jobb färdigt med andra ord
Fast KA's uppgift är väl ändå inte att agera jurist åt byggherren, utan snarare någon som kontrollera så allt är byggt enligt de lagar och regler som finns, och så att byggnaden uppfyller alla säkerhetskrav osv.

Att fönstret inte har ett visst U-värde spelar ju ingen roll om byggnaden i sig klarar energikraven. Samma med brandklassning. Om inte bygget strider mot lagar så finns ju inget som säger att alla fönster måste vara brandklassade.

Vad som sen står i avtalet från byggfirman har väl inte KA något att göra med? Fast jag kan ju ha jävligt fel :D

Men naturligtvis skall entreprenören hålla avtalet! Så det tycker jag han skall rätta till...

• Gilla
twoody
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
spelar väl ingen som helst skillnad om de är marginell skillnad eller inte?

TS har inte fått vad hen har betalat för och ska då bli kompenserad för de.
hur hade de sett ut om entreprenör får frångå kontrakt bara för man hävdar skrivfel eller "nästan ingen skillnad" eller "jag tycker detta är bättre"

tror inte du hade blivit glad om du beställt något av mig jag levererar en annan produkt som uppenbart är sämre. hade du accepterat de rakt av då?
Jag hade sett till helheten över utfört arbete. Hade du som byggare agerat trovärdigt och i övrigt gjort ett fint arbete hade jag inte brytt mig då det som sagt slår minimalt på uppvärmningskostnaden utan istället glädjas åt mitt nya fina hus! Hade jag däremot haft fler synpunkter och åsikter på dåligt utfört arbete hade de felaktiga fönstrena blivit droppen som fått bägaren att rinna över och jag skulle vilja bli kompenserad för allt men lägger det på fönstrena

Men herregud!
Hur svårt kan det vara att förstå att ts inte fått det som står i avtalet?
Står det speccade värden i ett avtal så är det det som gäller,inget annat.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
A AM86 skrev:
Jag hade sett till helheten över utfört arbete. Hade du som byggare agerat trovärdigt och i övrigt gjort ett fint arbete hade jag inte brytt mig då det som sagt slår minimalt på uppvärmningskostnaden utan istället glädjas åt mitt nya fina hus! Hade jag däremot haft fler synpunkter och åsikter på dåligt utfört arbete hade de felaktiga fönstrena blivit droppen som fått bägaren att rinna över och jag skulle vilja bli kompenserad för allt men lägger det på fönstrena
men herregud vad är detta för synsätt.
hoppas du är lika överseende när det gäller dina egna avtal.
Du beställer en bil med diverse utrustning dock glömde biltillverkaren att installera elstyrda säten.
Du accepterar de självklart eftersom bilen i övrigt är välbyggd och helheten är bra byggd.

Självklart går de inte till så här.
TS har fått en markant sämre funktion än hen beställt och ska kompenseras för detta.
Vem är entreprenörer att avgöra om detta är ett mindre undantag? För TS så kanske u-värde på fönster och brandklassning är ytterst viktigt.

Givetvis är det fel att få sämre fönster än vad som står i beställningen, oavsett vem som skrev vad i den. Jag bara klurar på hur det gick till.

Energideklarationen skrevs ju på fönster med 1,2 för att KA sade sig inte ha tillgång till uppgifter om de valda fönstren. Skrevs den före eller efter fönstren beställdes?
Tänker om byggaren tog en rövare och satte in det som stod i energideklarationen istället för det som var specat?
Det är ingen ursäkt, men det skulle kunna förklara vad som hänt.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Givetvis är det fel att få sämre fönster än vad som står i beställningen, oavsett vem som skrev vad i den. Jag bara klurar på hur det gick till.

Energideklarationen skrevs ju på fönster med 1,2 för att KA sade sig inte ha tillgång till uppgifter om de valda fönstren. Skrevs den före eller efter fönstren beställdes?
Tänker om byggaren tog en rövare och satte in det som stod i energideklarationen istället för det som var specat?
men TS har ju flertalet gånger i tråden förklarat att energideklarationen utfördes efter avtalet.

Jag har raderat korthuggna inlägg som bara förstörde diskussionen och vederbörande är avstängd från vidare diskussion i tråden.
/Moderator

• Gilla
lopec och 4 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
men TS har ju flertalet gånger i tråden förklarat att energideklarationen utfördes efter avtalet.
Jag har läst det som att den gjordes med ett uppskattat värde på 1,2 på fönstren? Eller missuppfattade du min fråga?

Anna_H Anna_H skrev:

Allting togs fram efter avtalet/kontraktet var påskrivet.

N Nagra skrev:
Allting togs fram efter avtalet/kontraktet var påskrivet.
Det är inte det jag frågar.
Det jag frågar är om byggaren hade energideklarationen i sin hand när han beställde fönstren. Dvs kan han ha sett där att det stod ett uppskattat U-värde på 1,2, så att han därför valde sämre fönster?

Isåfall finns det en förklaring att gå vidare med! Den uppskattade siffran är ju givetvis inget beställningsunderlag och kan inte användas för att motivera sämre fönster!

T
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har läst det som att den gjordes med ett uppskattat värde på 1,2 på fönstren? Eller missuppfattade du min fråga?
TS har skrivit flertalet gånger att energideklaration togs fram efter beställningen var på skriven.
alltså beställdes fönster med låga u-värden innan energideklarationen.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Det jag frågar är om byggaren hade energideklarationen i sin hand när han beställde fönstren. Dvs kan han ha sett där att det stod ett uppskattat U-värde på 1,2, så att han därför valde sämre fönster?

Isåfall finns det en förklaring att gå vidare med! Den uppskattade siffran är ju givetvis inget beställningsunderlag och kan inte användas för att motivera sämre fönster!
Okej sig att de är som du säger, men vad skulle det spela för roll?

Anna_H Anna_H skrev:

Det har jag ingen aning om. Det var en totalentreprenad och jag vet inget om när husbyggaren gjorde beställningar för olika saker o ting. Det är upp till TE att sköta bygget och beställa när han vill. Tidsramen ska hållas (vilket det inte gjorde). Med andra ord så har jag inte varit delaktig vilka beställningar som gjordes och när. (det behöver jag inte vara pga det är en totalentreprenad.)

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Mitt förslag är att räkna ut hur mycket dyrare uppvärmningen blir per år. (Gissningsvis några hundralappar.) Mutiplicera sedan med livslängden, t.ex. 60 år och kräv summan i kompensation. När det gäller brandklassningen så skulle jag begära att få de fönster där de faktiskt finns ett (framtida) behov av klassning utbytta (eller motsvarande ersättning för framtida byte), men jag ser ingen mening med att begära att få alla fönster bytta av rena princip- & bra-att-ha-skäl.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.