Byggahus.se
T
B Bigfoot skrev:
Mitt förslag är att räkna ut hur mycket dyrare uppvärmningen blir per år. (Gissningsvis några hundralappar.) Mutiplicera sedan med livslängden, t.ex. 60 år och kräv summan i kompensation. När det gäller brandklassningen så skulle jag begära att få de fönster där de faktiskt finns ett (framtida) behov av klassning utbytta (eller motsvarande ersättning för framtida byte), men jag ser ingen mening med att begära att få alla fönster bytta av rena princip- & bra-att-ha-skäl.
Konstigt inlägg

TS har ju betalt för brandklassade fönster på alla fönster. Självklart ska TS då bli kompenserade för ALLA fönster något annat hade ju varit orimligt.
Spelar ju ingen roll vad som är aktuellt i dagsläget, situationer förändras med tiden och då kan TS drabbas väldigt negativt av detta.

Att räkna ut extra energikostnaden som kompensation är bara löjligt och inte ens jömnförbart
 
T totalpeter skrev:
Okej sig att de är som du säger, men vad skulle det spela för roll?
Det kan som jag skrev vara en förklaring till varför byggaren ansåg sig kunna frångå det som stod i beställningen.
 
T
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan som jag skrev vara en förklaring till varför byggaren ansåg sig kunna frångå det som stod i beställningen.
Helt orimlig förklaring.
avtalet innehåller kontraktshandlingarna inget annat
 
B Bigfoot skrev:
Mitt förslag är att räkna ut hur mycket dyrare uppvärmningen blir per år. (Gissningsvis några hundralappar.) Mutiplicera sedan med livslängden, t.ex. 60 år och kräv summan i kompensation. När det gäller brandklassningen så skulle jag begära att få de fönster där de faktiskt finns ett (framtida) behov av klassning utbytta (eller motsvarande ersättning för framtida byte), men jag ser ingen mening med att begära att få alla fönster bytta av rena princip- & bra-att-ha-skäl.
Genomsnittet på svenska hus är att fönsterytan är ca 8% av omgivande skal. Energiåtgången för uppvärmning skulle jag uppskatta till ca 3-3500 kWh. Om 8% av omgivande yta skulle få 34% sämre U-värde vid DUT skulle göra någon 100 lapp på köpt energi vid bergvärme och ftx. Hade varit större skillnad vid ftånlufts VP eller fjärrvärme
 
Det kan ju finnas flera olika förklaringar VARFÖR situationen har uppstått.

MEN!
Huvudfrågan är om om leverantören kan hävda (som denne gjort enligt Nagra) att det är en felskrift i avtalet.


Det finns flera fall där det går att hävda "förklaringsmisstag", som t.ex. en 0:a för lite eller för mycket i ett pris och det då uppstår en orimlig situation. t.ex en ordinär villa är prissatt till 350.000:- istället för 3.500.000:-
I Nargra:s fall tror jag att en sådan situation inte har uppstått, då det är helt rimligt att förse ett hus med extra bra fönster.
Det kan dock bli komplicerat då leverantören också skulle kunna hävda att att kunden nu agerar i "ond tro" då kunden mycket väl visste att standardfönster ingick i leveransen och nu vill sko sig på förklaringsmisstaget (Bara som ett exempel)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T
A AM86 skrev:
Genomsnittet på svenska hus är att fönsterytan är ca 8% av omgivande skal. Energiåtgången för uppvärmning skulle jag uppskatta till ca 3-3500 kWh. Om 8% av omgivande yta skulle få 34% sämre U-värde vid DUT skulle göra någon 100 lapp på köpt energi vid bergvärme och ftx. Hade varit större skillnad vid ftånlufts VP eller fjärrvärme
men de spelar väl ingen roll?
TS har beställt med ett visst värde och ska kompenseras med mellan skillnaden på fönsterna inte på energiåtgången.

du har ingen aning om vad framtiden för med sig och där med vad detta kommer påverka TS
 
T
J Jansch49 skrev:
Det kan ju finnas flera olika förklaringar VARFÖR situationen har uppstått.

MEN!
Huvudfrågan är om om leverantören kan hävda (som denne gjort enligt Nagra) att det är en felskrift i avtalet.


Det finns flera fall där det går att hävda "förklaringsmisstag", som t.ex. en 0:a för lite eller för mycket i ett pris och det då uppstår en orimlig situation. t.ex en ordinär villa är prissatt till 350.000:- istället för 3.500.000:-
I Nargra:s fall tror jag att en sådan situation inte har uppstått, då det är helt rimligt att förse ett hus med extra bra fönster.
Det kan dock bli komplicerat då leverantören också skulle kunna hävda att att kunden nu agerar i "ond tro" då kunden mycket väl visste att standardfönster ingick i leveransen och nu vill sko sig på förklaringsmisstaget (Bara som ett exempel)
Jo självklart reglar AB precis som du säger felskrift etc. Men de ska vara uppenbara fel inte ens många räknefel faller in under detta.
Dock gäller detta när båda parter är professionella när som i detta fallet att beställaren är en glad amatör så hamnar all denna risk på entreprenören.

Absolut är de högst rimligt för en glad amatör att tro att u-värde 0,7 och brandklassning är rimligt.
Att hävda felskrift kommer aldrig fungera i rätten. (hade inte fungerat mellan professionella parter heller, felet ska vara mycket mer uppenbart än så)
 
Bart Bart skrev:
Nej, generellt är det knappast möjligt att byta delar hur som helst. Dock kan en entreprenör byta teknisk lösning för att få en funktion som de kan ställa sig bakom, eller en teknisk lösning som ger samma effekt som den specade men till lägre kostnad. Tanken är att man som beställare beställer en funktion och ett utseende. Entreprenören ska projektera fram en lösning för den beställningen som de kan garantera.

Återigen säger jag att det inte alls är ok som entreprenören gjort. Jag säger att det inte nödvändigtvis betyder att TS kommer få rätt. Därför bör TS ta fram siffror som visar att det är en klar försämring. För ska vi hårddra det har TS fått fönster som antagligen inte ger en enorm skillnad i uppvärmningskostnad om man har en modern uppvärmningsteknik. Samt om det i framtiden inte planeras ett hus väldigt nära huset exakt där det finns ett fönster så spelar brandklassningen ingen roll heller. För som vanligt kommer det göras en bedömning om kostnaden för att byta fönster står i proportion till vinningen för beställaren.
en försynt fråga: har entreprenören pratat med beställaren I FÖRVÄG att h*n ska byta fönstren till lägre UV-värde fönster? och samma sak med brandklassning.
För det är inte alls OK att göra så och beställaren får veta det i efterhand., Det är en rent principiell fråga.
Annars jag håller med att det är ingen betydande stora skillnader när det gäller uppvärmningskostnader, men entreprenören inte ska ändra på eget bevåg utan att först meddela/fråga beställaren.
 
En gång är kanske ett misstag, två gånger åtminstone försumligt, tre gånger lurendrejeri, många gånger är en regelmässig skojare.

Det här bygget luktar snabba pengar och myglande byggare.
 
Man bygger/beställer väl ett hus som man själv vill ha det och betalar därefter, inte som byggaren vill, och som jag förstått inte kollar av med beställaren innan man gör byten.
 
T totalpeter skrev:
Jo självklart reglar AB precis som du säger felskrift etc. Men de ska vara uppenbara fel inte ens många räknefel faller in under detta.
Dock gäller detta när båda parter är professionella när som i detta fallet att beställaren är en glad amatör så hamnar all denna risk på entreprenören.

Absolut är de högst rimligt för en glad amatör att tro att u-värde 0,7 och brandklassning är rimligt.
Att hävda felskrift kommer aldrig fungera i rätten. (hade inte fungerat mellan professionella parter heller, felet ska vara mycket mer uppenbart än så)
Totalpeter - Jovisst, och det skrev jag ju också men frågan är om leverantören kan hävda "ond tro" (som jag också skrev.

Skälet att jag skrev om det är att många tror att "pacta sunt servanda" är oantastligt, det märks bl.a. på vissa inlägg.
Som vanligt gäller att vara bra påläst och veta om risker och "kryphål" om nu Nagra vill driva frågan.
JAG TROR han har möjlighet till ett ganska stort avdrag på slutfakturan om han "gör rätt".
Eller om man vill uttryck det på ett annat sätt - Juridik är mer kunskap än rättvisa - tyvärr....
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
J Jansch49 skrev:
Totalpeter - Jovisst, och det skrev jag ju också men frågan är om leverantören kan hävda "ond tro" (som jag också skrev.

Skälet att jag skrev om det är att många tror att "pacta sunt servanda" är oantastligt, det märks bl.a. på vissa inlägg.
Som vanligt gäller att vara bra påläst och veta om risker och "kryphål" om nu Nagra vill driva frågan.
JAG TROR han har möjlighet till ett ganska stort avdrag på slutfakturan om han "gör rätt".
Eller om man vill uttryck det på ett annat sätt - Juridik är mer kunskap än rättvisa - tyvärr....
tror du inte har arbetat speciellt mycket med entreprenadjuridik?

de finns extremt tydliga avtal som reglerar detta och nu är en part privatperson vilket gör att i princip all risk ligger på entreprenören.
I normala fall som kan vara svårtolkade har entreprenören inte en chans mot privatperson eftersom hela bevisbördan ligger på entreprenören.
och att privatperson just är en amatör och ska behandlas därefter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Förlåt men nu tröttnade jag.

ABS09:

Stycke 2.
Den part som lämnar uppgifter om material ansvarar också för dessa. Entreprenören har lämnat uppgifter om fönsterna och ansvarar för innehållet.

Stycke 5.
Oaktat vad som föreskrivs i punkt 2-4 i dessa bestämmelser, är entreprenören skyldig att före kontraktets ingående och inför ändringar eller tilläggsarbete enligt punkt 9 eller 10 i dessa bestämmelser upplysa och i förekommande fall avråda beställaren om sådant förhållande rörande kontraktsarbetenas, ändringens eller tilläggsarbetets beskaffenhet eller ändamålsenlighet, som entreprenören kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för beställaren.

Det är klart att entreprenören har installerat fönster som inte uppfyller det som avtalats.

Punkt 9
Innan andra ändringar och tilläggsarbeten än sådan som regleras i 8 § konsumenttjänstlagen påbörjas bör parterna skriftligen avtala
om omfattningen av ändringen eller tilläggsarbetet, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för arbetets avslutande alternativt dess påverkan på kontraktstiden. I annat fall gäller i dessa delar vad beställaren påstår har avtalats, om inte annat framgår av omständigheterna i övrigt.

Entreprenören har inte informerat om ändringen och då inte heller om prispåverkan.



Det är bara att fortsätta läsa paragraferna så kommer man fram till att entreprenören inte uppfyllt sin del enligt ABS09.

https://lagen2.nu/1985:716#R8


Har går sen att läsa om hur man reklamerar och vad som gäller vid prisavdrag.

22§ Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för konsumenten.

Så TS måste klargöra felets betydelse. Det kan bara TS göra och om Entreprenör inte accepterar eller förlikar är det domstol som

Gäller.

Så istället för att snacka om vad ett avtal innebär borde alla kunniga hänvisa till de paragrafer som är giltiga i TS fall.

TS har skrivit att ABS09 är det som gäller.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
lopec och 15 till
  • Laddar…
Vet inte om någon specat detta förut, men U värdet är kostnaden i watt per timma per delta temperatur ut insida per kvadratm.

I detta fallet kostar de sämre fönstren om de är säg 10 kvadrat och temperaturskillnad är 20 grader:

10*20*.4=80 watt per timma*24=1.9 kWh per dygn

Har man bergvärme som ger säg 3* input, blir det 650 watt per dag extra på vintern

Man får alltså göra någon differential kalkyl för klimatet i området.

Andra aspekter är om de dyrare fönstren hade special toning etc vilket släpper in mer ljus där värmen inte studsar tillbaka ut, om fönstren ligger mot norr eller söder m.m.
 
F flyingviking skrev:
Andra aspekter är om de dyrare fönstren hade special toning etc vilket släpper in mer ljus där värmen inte studsar tillbaka ut, om fönstren ligger mot norr eller söder m.m.
Menar du att man kan ha en toning som gör att mer går in men mindre ut?? Hur funkar det? :thinking: (Det finns inga envägsglas vid poliskonfrontationer tex)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.