Byggahus.se
A
elpaco elpaco skrev:
Menar du att man kan ha en toning som gör att mer går in men mindre ut?? Hur funkar det? :thinking: (Det finns inga envägsglas vid poliskonfrontationer tex)

Ehh ja det finns.
En snabb sökmotor och resultat 5 ger
https://www.glasgiganten.se/foensterglas/166-tonat-glas.html


För att förtydliga:
Beroende på infallsvinkel och hur man bryter solstrålarna kommer dessa att antingen gå igenom eller reflekteras (i olika mängd). Det är samma princip om man gör det innifrån eller utifrån
 
Redigerat av moderator:
mathiash77 skrev:
Ehh ja det finns.
En snabb sökmotor och resultat 5 ger
[länk]


För att förtydliga:
Beroende på infallsvinkel och hur man bryter solstrålarna kommer dessa att antingen gå igenom eller reflekteras (i olika mängd). Det är samma princip om man gör det innifrån eller utifrån


Vad länkade du till egentligen? Detta är vanligt rökfärgat glas, andvänds av vissa leverantörer som billigaste möjliga solskyddsglas , sätter man på sig solglasögon är det ungefär samma effekt. Vill man ha solskydd väljer man SunCool eller dylikt.

Med vänlig hälsning, fremax
 
A
fremax fremax skrev:
Vad länkade du till egentligen? Detta är vanligt rökfärgat glas, andvänds av vissa leverantörer som billigaste möjliga solskyddsglas , sätter man på sig solglasögon är det ungefär samma effekt. Vill man ha solskydd väljer man SunCool eller dylikt.

Med vänlig hälsning, fremax
Tack för ytterligare exempel på att det går att minska solinstrålning. Syftet med mitt inlägg var inte att visa på bästa produkt, det får experter göra, jag ville bara visa på att det gick!
 
Skulle vara intressant att få läsa avtalet om allt som ingår i huset och exakt vad byggaren vill och har bytt.
 
mathiash77 skrev:
Tack för ytterligare exempel på att det går att minska solinstrålning. Syftet med mitt inlägg var inte att visa på bästa produkt, det får experter göra, jag ville bara visa på att det gick!
Du ville visa att det går att minska solstrålning? Vem har förnekat det? Läs min post igen.
 
T totalpeter skrev:
tror du inte har arbetat speciellt mycket med entreprenadjuridik?

de finns extremt tydliga avtal som reglerar detta och nu är en part privatperson vilket gör att i princip all risk ligger på entreprenören.
I normala fall som kan vara svårtolkade har entreprenören inte en chans mot privatperson eftersom hela bevisbördan ligger på entreprenören.
och att privatperson just är en amatör och ska behandlas därefter.
Konstig kommentar... Jodå, jag har jobbat med både AB (före AB92 och framåt) och ABS. Har sålt ca 60 småhus och dessförinnan haft Skanska, Riksbyggen etc som kund. Visserligen alltid med stöd av bolagsjuristen men man lär ju sig ändå av misstagen och kryphålen.
Men! Jag ska villigt erkänna att den enda formella utbildning jag har i ämnet är Jöken (20 poäng om jag minns rätt) och utbildningar när ny version av AB och ABS har utkommit.

Går man tillbaka till det jag skrivit kan man se att jag håller med dej fullständigt om att konsumenten är den svaga parten och anses vara "amatör".
Vad menar du med "extremt tydliga avtal"? Avtalet vi pratar om är väl ett entrepenadavtal (som åtminstone jag inte har sett i detta fall) med bl.a. en ABS09 som bilaga (förhoppningsvis).
Jag har ingen aning om vad som är bortskrivet i huvudavtalet - Har du?
För att konstatera hur stark ställning kunden har i just detta fall måste åtminstone jag läsa huvudavtalet med bilagor, annars gissar man ju.... eller har du någon annan metod som gör att du redan nu VET vilka förbehåll och bortskrivningar som finns i huvudavtalet.
Så, hur vet du att huvudavtalet är "extremt tydligt"? Har du läst det?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
J Jansch49 skrev:
Konstig kommentar... Jodå, jag har jobbat med både AB (före AB92 och framåt) och ABS. Har sålt ca 60 småhus och dessförinnan haft Skanska, Riksbyggen etc som kund. Visserligen alltid med stöd av bolagsjuristen men man lär ju sig ändå av misstagen och kryphålen.
Men! Jag ska villigt erkänna att den enda formella utbildning jag har i ämnet är Jöken (20 poäng om jag minns rätt) och utbildningar när ny version av AB och ABS har utkommit.

Går man tillbaka till det jag skrivit kan man se att jag håller med dej fullständigt om att konsumenten är den svaga parten och anses vara "amatör".
Vad menar du med "extremt tydliga avtal"? Avtalet vi pratar om är väl ett entrepenadavtal (som åtminstone jag inte har sett i detta fall) med bl.a. en ABS09 som bilaga (förhoppningsvis).
Jag har ingen aning om vad som är bortskrivet i huvudavtalet - Har du?
För att konstatera hur stark ställning kunden har i just detta fall måste åtminstone jag läsa huvudavtalet med bilagor, annars gissar man ju.... eller har du någon annan metod som gör att du redan nu VET vilka förbehåll och bortskrivningar som finns i huvudavtalet.
Så, hur vet du att huvudavtalet är "extremt tydligt"? Har du läst det?
Japp jag VET, utan att ha läst avtalen i detalj.
För konsumenttjänstelagen gäller alltid i botten och de är går inte att förhandla bort den.
Och ABS09 är uppbyggd så den ska komplettera konsumenttjänstelagen.
Så med andra ord har TS minst konsumenttjänstelagen samt ABS09.

De står ju fortfarande tydliga funktionskrav i avtalet som TS har presenterat.
eller menar du att entreprenören att hur format ett avtal där han inte behöver följa avtalet och uppsatta funktionskrav?
 
T totalpeter skrev:
Japp jag VET, utan att ha läst avtalen i detalj.
För konsumenttjänstelagen gäller alltid i botten och de är går inte att förhandla bort den.
Och ABS09 är uppbyggd så den ska komplettera konsumenttjänstelagen.
Så med andra ord har TS minst konsumenttjänstelagen samt ABS09.

De står ju fortfarande tydliga funktionskrav i avtalet som TS har presenterat.
eller menar du att entreprenören att hur format ett avtal där han inte behöver följa avtalet och uppsatta funktionskrav?
Hen har ju inte visat avtalet så hur vet du vad som står i det ?
 
T
H hushem skrev:
Hen har ju inte visat avtalet så hur vet du vad som står i det ?
Han har visat urklipp ur de gälla de fönstren.

Konsumenttjänstelagen gäller alltid
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Menar du att man kan ha en toning som gör att mer går in men mindre ut?? Hur funkar det? :thinking: (Det finns inga envägsglas vid poliskonfrontationer tex)
Fråga Saint-Gobain!

Solargard.com

Ecolux Low-E
 
A
elpaco elpaco skrev:
Du ville visa att det går att minska solstrålning? Vem har förnekat det? Läs min post igen.
F flyingviking skrev:
Fråga Saint-Gobain!

Solargard.com

Ecolux Low-E
Elpaco, uppenbarligen är det inte bara jag som missförstod ditt inlägg.

Jag har läst om ditt inlägg men hittar inte vad skillnaden är. Det enda skulle vara att ”mer går in men mindre ut” ?
 
A
J Jansch49 skrev:
Konstig kommentar... Jodå, jag har jobbat med både AB (före AB92 och framåt) och ABS. Har sålt ca 60 småhus och dessförinnan haft Skanska, Riksbyggen etc som kund. Visserligen alltid med stöd av bolagsjuristen men man lär ju sig ändå av misstagen och kryphålen.
Men! Jag ska villigt erkänna att den enda formella utbildning jag har i ämnet är Jöken (20 poäng om jag minns rätt) och utbildningar när ny version av AB och ABS har utkommit.

Går man tillbaka till det jag skrivit kan man se att jag håller med dej fullständigt om att konsumenten är den svaga parten och anses vara "amatör".
Vad menar du med "extremt tydliga avtal"? Avtalet vi pratar om är väl ett entrepenadavtal (som åtminstone jag inte har sett i detta fall) med bl.a. en ABS09 som bilaga (förhoppningsvis).
Jag har ingen aning om vad som är bortskrivet i huvudavtalet - Har du?
För att konstatera hur stark ställning kunden har i just detta fall måste åtminstone jag läsa huvudavtalet med bilagor, annars gissar man ju.... eller har du någon annan metod som gör att du redan nu VET vilka förbehåll och bortskrivningar som finns i huvudavtalet.
Så, hur vet du att huvudavtalet är "extremt tydligt"? Har du läst det?

Har du arbetat direkt med privatpersoner eller har din ”motpart” varit andra företag?
 
elpaco elpaco skrev:
Menar du att man kan ha en toning som gör att mer går in men mindre ut?? Hur funkar det? :thinking: (Det finns inga envägsglas vid poliskonfrontationer tex)
Strålningsenergi utifrån och in har normalt en kortare våglängd än strålning åt andra hållet (synligt ljus kontra infraröd strålning.) Detta p.g.a. att solen är varmare än insidan på ett hus.

Att framställa glas som absorberar mer IR än synligt ljus är fullt möjligt.
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Strålningsenergi utifrån och in har normalt en kortare våglängd än strålning åt andra hållet (synligt ljus kontra infraröd strålning.) Detta p.g.a. att solen är varmare än insidan på ett hus.

Att framställa glas som absorberar mer IR än synligt ljus är fullt möjligt.
Det kan jag köpa. Hur bygger man material som är selektiva för vissa våglängder? Diffraktion?
 
mathiash77 skrev:
Elpaco, uppenbarligen är det inte bara jag som missförstod ditt inlägg.

Jag har läst om ditt inlägg men hittar inte vad skillnaden är. Det enda skulle vara att ”mer går in men mindre ut” ?
Det är just det som är det väsentliga. Man kan inte ha glas som skiljer på riktning av ljuset. Däremot kan jag tänka mig selektion av våglängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.