Att husägaren har en tuff livssituation påverkar ju inte hur vida åtgärden kräver bygglov eller inte. Om han skriftligen frågat kommunen om ommålning skulle kräva bygglov och han fått ett nekande svar skulle ju saken vara mer klar. Men här framgår ju inte hur frågan ställts, för tjänstemannen kanske frågan lät som en fråga om hur vida den (bygglovsansökan) skulle kunna komma att godkännas eller inte, för denne kanske det var så självklart att det måste till ett bygglov att frågan skulle röra något annat fanns inte med.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Nu är ju den byggnadsnämnden tyvärr rätt känd för att vara en dysfunktionell paragrafryttare.

Hade jag varit husägare hade jag nog bråkat tillbaka och ifrågasatt varför man gett bygglov och startbesked och argumenterat för att de borde nekat med hänvisning till att färgtypen i bygglovet inte är tillgänglighetsanpassad.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Ulric och 11 till
  • Laddar…
Grannens Häck
mexitegel mexitegel skrev:
Nu är ju den byggnadsnämnden tyvärr rätt känd för att vara en dysfunktionell paragrafryttare.

Hade jag varit husägare hade jag nog bråkat tillbaka och ifrågasatt varför man gett bygglov och startbesked och argumenterat för att de borde nekat med hänvisning till att färgtypen i bygglovet inte är tillgänglighetsanpassad.
Verkligen ett bra exempel på att även färg måste tillgänglighetsanpassas. Vi behöver få in det i byråkratin.

• Haha
  • Gilla
Fox Lane och 7 till
  • Laddar…
Går akrylfärg att underhålla?

useless useless skrev:
Går akrylfärg att underhålla?
Akrylaten är känd för att ha hemsk humor och skrattar oftast åt personer med funktionshinder. Själv uppskattar jag inte den typen av underhåll.

• Haha
  • Gilla
Fox Lane och 10 till
  • Laddar…
Är det inte s.k konstnärsfärg på tub som brukar benämnas "akrylfärg"?

H Haagbard skrev:
Är det inte s.k konstnärsfärg på tub som brukar benämnas "akrylfärg"?
Det är samma innehåll.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rätt sjukt att vi som äger våra hus inte ens får bestämma vilken färg det ska målas i.. överförmyndigat samhälle till tusen.

• Gilla
lennart larsson 75 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här ett rätt bra exempel på att man enligt PBL måste följa bygglov i varje detalj.

Det finns ingen möjlighet att avvika från bygglovet före slutbesked har getts för åtgärden. Det går inte att "prata med kommunen" eller "få skriftliga besked", vill man utföra åtgärden på annat sätt än som anges i bygglovet så krävs ett nytt bygglov, det måste ändras genom ett nytt formellt beslut.

Detta är också ett gott skäl att ge så lite information som möjligt i sin bygglovsansökan eftersom det ger maximal frihet. T ex skulle mannen i fallet inte ha angett slamfärg i bygglovet utan endast en kulör för fasaden så hade detta aldrig uppstått.

Det kan vara svårt att greppa det här eftersom det nästan regelmässigt bryts mot bygglov. Folk söker bygglov för en viss åtgärd och genomför den inte i sin helhet och avviker från bygglovet. Och får slutbesked i alla fall. Det beror i min mening på att byggloven är alldeles för detaljerade idag för att inte ställa till praktiska problem. Då blir det fusk och systemet korrumperas, även på den kommunala sidan. Och vi lyfter på ögonbrynen när en byggnadsnämnd faktiskt följer PBL.

• Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Precis.
En bygglovsansökan ska vara i stil med ”Jag ska bygga något, någonstans och vara ungefär stor”

• Gilla
  • Haha
hross och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.