Jag köpte första huset för ca. sex månader sedan, och börjar misstänka att jag gjort bort mig rejält.

Enligt besiktningsprotokollet är taket i dåligt skicka och behöver bytas (troligtvis inte renoverat sedan byggaren 1950). Även badrummet hade "risk för förhöjd fukt". Efter inflytt konstaterades fukt i badrummet, närmare bestämt i dushutrymmet.

Problemet är att jag inte har erfarenhet av renoveringsarbete och i princip obefintlig ekonomi efter köper. Vad bör man prioritera? Kan något vänta, och isåfall hur länge? Senaste tiden har jag legat vaken på nätterna och oroat mig för att huset ska rasa och jag bli hemlös.

Korkat beslut att köpa hus, men nu är jag där jag är och tips och råd skulle verkligen uppskattas!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Be någon du känner som är åtminstone lite halvfärdig att titta på det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ta en ficklampa och gå upp på vinden och kolla efter läckage.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sälja går ju alltid (oftast), men att köpa hus med tydliga behov av renovering utan pengar till att göra det är ju lite att sätta sig med skägget i brevlådan. Taket är alltid viktigast, om det börjar läcka kommer huset snabbt vara i rivningskick om det inte akut åtgärdas. Duscha kan du göra ute i en hink eller på jobbet/vän/gym mm.

Är taket i akut dåligt skick eller bara noterat att det var väldigt länge sedan det gjordes något med det?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Maska besiktningsprotokollet och lägg upp det.

Vill du publicera besiktningsprotokollet?
Gick du igenom huset med besiktningsmannen? Protokollet blir ofta ganska kantigt och friskrivande.

Läcker taket eller är bara teknisk livslängd uppnådd?

Du bör prioritera taket då du inte själv kontrollerar vädret och läckage riskerar att skada huset.

Problemen i badrummet kan du begränsa gen att inte nyttja duschen eller skaffa en duschkabin. Vad är symptomen för problemen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi är flera som tänker lika :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Badrummet kan du nog ignorera för nu, det brukar vara fuktigt i duschen.

Prio ett är taket, det kan mycket väl vara helt ok men också läcka som ett såll....

Mitt tak är från 1955 (eternit) och fungerar fortfarande helt ok.

Du kan också minska belastningen av fukt i badrummet genom att inte spruta vatten där det inte hör hemma och dusha kort och inte varje dag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Som redan tidigare skrivet, taket är det viktigaste att se till att det är tätt, upp på vinden och titta under, fins det spår av vatten som rinner in, vad är det för takbeklädnad - tex. tegelpannor som spruckit och bitar saknas, så bör man bytas panna för var panna som är trasig så att det inte regnar ned under på lagret som fins där för ofta och för mycket.

I badrummet sätta upp en duschkabin då det kommer att minska fuktbelastningen betydligt och inte var dag blötan ned badrumsgolvet, särskilt om det är osäkert med hur golvet är utförd med olika tätskikt nedåt.

ventilationen bör förbättras i badrummet om det efter duschningen inte är i princip helt torr efter 1-2 timmar efter dusch.

Och det viktiga att se till är att ev ventilationen går för dessa avsedda rör till utomhus eller via skorstensstocken om den är kopplad till en sådan, då om det är ett hål i taket i badrummet som slutar uppe på vinden är inge bra alls.

.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.