Det var bara ett exempel på vad som kan uppfattas som hemfridszon runt ett fritidsboende på en skogsfastighet där det inte finns några avgränsningar som visar var en tomt börjar och slutar. Det har inget att göra med hur nära man får bygga en friggebod.
10 m är ett godtyckligt värde, det finns inget generellt mått. Poängen är att det kan upplevas att stugan inkräktar mer än de 17m2. Vi vet ju inte hur den är belägen, och om belägenheten spelar roll vad gäller samfällighetens intresse av att stugan rivs.

useless useless skrev:
Man ska alltid vara lite extra observant när någon använder ordet 'självklart' i ett forum där lekmän diskuterar juridiska frågor... ;)
Lekmän!? Jag blir ännu mer orolig om jag stöter på en jurist som säger så. :cool:

• Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför räknar du med 10m när man utan samtycke får bygga en friggebod 4,5m från tomtgränsen, och många (med samtycke) ligger ännu närmare gränsen?
I strandskyddat område med stora tomter gäller inte dessa regler. Du kan tex INTE sätta upp en friggebod på stranden även om den är inom fastighetsgränsen om inte stranden redan är i din hemfridzon. Men just 10 meter känns ju som en rätt godtycklig siffra.

Nu vore det - som sagt - roligt om TS hörde av sig.
Men för att rensa diskussionen finns två viktiga saker att klarlägga.
  1. Om boden är uppförd med eller utan bygglov har inte ett dugg med saken att göra
  2. Ägaren av grannfastigheten kan ingripa mot intrånget utan tidsgräns

harry73
B billy_baver skrev:
Ägaren av grannfastigheten kan ingripa mot intrånget utan tidsgräns
Ägaren av grannfastigheten har inte så npnga verktyg för att ingripa och måstte Använda sig av kommunen/kronofogden/domstolen och möjligheten att de kan föra något minskar med tiden.

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
I strandskyddat område med stora tomter gäller inte dessa regler. Du kan tex INTE sätta upp en friggebod på stranden även om den är inom fastighetsgränsen om inte stranden redan är i din hemfridzon. Men just 10 meter känns ju som en rätt godtycklig siffra.
Du verkar inte fatta min poäng :) Men eftersom hemfridszonen aldrig kan gå utanför den egna fastigheten, finns det här ingen hemfridzon bakom stugan, och den behövs inte heller

harry73 harry73 skrev:
möjligheten att de kan föra något minskar med tiden.
Var hittar du stöd för detta?

harry73
B billy_baver skrev:
Var hittar du stöd för detta?
T ex i pbl som begränsar kommunens möjlighet att begära rättelse efter 10 år

Som sagt har bygglov inte det minsta med detta att göra.
Och intrånget -.som sådant - berörs inte på minsta sätt av tidsgränser.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
harry73
Såklart har bygglovet med detta att göra. För handlar det om ett svartbygge, är bästa möjligheten att få borr det, att anmäla det till byggnadsnämnden som då kan komma med sanktionsavgifter, begära rättelse och komma med vite.

Finns det bygglov och är placeringen enligt bygglover, blir det efter 50 år väldigt svårt att hävda att det inte fanns en överenskommelse om placeringen.

harry73 harry73 skrev:
Finns det bygglov och är placeringen enligt bygglover, blir det efter 50 år väldigt svårt att hävda att det inte fanns en överenskommelse om placeringen
Om så vore efter 100 år eller det dubbla ligger bördan på inkräktaren att bevisa att byggnaden står där enligt avtal med jordägaren. Och detta förändras INTE av att inkräktaren fått bygglov eller ej.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Åsa Lund
Otroligt detta!
114 svar fram och tillbaka på TS enda inlägg i debatten
Inte en enda kommentar därifrån...

TS var senast inloggad (tidsmässigt) ungefär mitt emellan inlägg 7 & 8, alltså ungefär fem timmar efter trådstart, nu är det på timmen när exakt en vecka sedan TS senast var inloggad. Det behöver inte betyda något.

harry73
B billy_baver skrev:
Om så vore efter 100 år eller det dubbla ligger bördan på inkräktaren att bevisa att byggnaden står där enligt avtal med jordägaren.
Jag hoppas att du ser det orimliga i det du skriver :D

Det dubbla av 100 år innebär byggnadsår 1819. Det ska mycket till innan du kan kräva rivning av den byggnaden.

• Arg
Bror9
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hoppas att du ser det orimliga i det du skriver :D

Det dubbla av 100 år innebär byggnadsår 1819. Det ska mycket till innan du kan kräva rivning av den byggnaden.
Varför är det orimligt ?

• Arg
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.