Fast det första som TS måste ta reda på om det överhuvudtaget finns något fog för föreningens påstående.

Det är ju rätt stor risk att det bara är en styrelseledamot som tittat på kartan hos Eniro, och som därmed svamlar.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det är självklart att man köper och säljer hela huset, även om gränsen eventuellt råkar gå genom byggnaden.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Ett annat sätt att se att det inte finns någon HD-dom kring 3:12 JB på är att det är en rätt lätt fråga som ingen domstol har problem med.

Såhär börjar första meningen i aktuell paragraf (min kursivering):

”Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare”

Byggnaden, i sin helhet, hör till TS fastighet. Att det finns en massa andra problem med en byggnad som står fel är en annan sak.

Sen är det säkerligen så (om det föreligger ett intrång) att stugan är så lättflyttad att den inte har rätt att stå kvar, men det måste nog TS återkomma med mer info om för att det ska kunna avgöras.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Åsa Lund
Har TS haft möjlighet att leta gränsrör i dagsljus idag?
Många inlägg har det varit men jag har inte sett TS på ett tag...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag rättar mig själv! Enl JB prop 1966:24 s 59 f för 2 kap §1 så tillhör byggnad som skjuter in på angränsande mark den fastighet som den egentligen skulle tillhört.
Då var det utrett.
Kvarstår 3:12, 35 kvm stuga flyttas inte så lätt. Erbjud markvärdet + 25% för 17 m2 mark så är saken ur världen.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Man ska nog se det som en stuga på 17 kvm varav hälften (enligt samfälligheten) inte står på TS mark. Men oavsett, beroende på grundläggning osv., borde väl även en 34 kvm-stuga kunna flyttas relativt enkelt.

Vart tog för övrigt beslutsproblemen i samfälligheten vägen? Från att vara hart när omöjligt att få till ett arrende till att det bara är att köpa loss marken. Det gick fort!

Men om nu TS skulle kunna förvärva viss mark från föreningen så skulle jag satsa på några kvadrat extra; det är alltid bra att kunna sköta underhåll från egen mark exempelvis.

Att köpa mar är mer komplicerat. Mer rimmligt är att man betalar för ett servitut för att huset får stå kvar. Är det plintgrund är det ju inte så svårt att flytta det.

Kan inte TS lägga upp en flygbild med tomtgräns från typ hitta.se? Skulle vara intressant att se hur det ser ut.

harry73
K Kane skrev:
flygbild med tomtgräns
Just den gränsen går inte att lita på, och det beror inte på hitta.se eller eniro för den delen, men för att underlaget Lantmäteriet ger ut kan visa fel. Dessa kartor har ingen rättsverkan

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Marksamfälligheter kan inte ge servitut såsom mellan vanliga fastigheter.
En engångssumma enl expr-lag så är all löst, Samfälligheten får en inkomst att skatta för och TS får göra avdrag när de säljer.

Upplåtelseformen då? Arrende passar inte, det är begränsat i tiden och är löpande.
Servitut får inte ges.
Kvarstår endast marköverföring.

harry73 harry73 skrev:
Just den gränsen går inte att lita på, och det beror inte på hitta.se eller eniro för den delen, men för att underlaget Lantmäteriet ger ut kan visa fel. Dessa kartor har ingen rättsverkan
Gäller tillochmed lanmäteriets egna kartgräns trots att den innehåller ko-ordinater.

Med tanke på att så många "tyckare" hänvisar till hitta vill jag informera om att denna är väsentligt bättre:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Men den saknar likväl laglig grund för tomtgränserna då de kan avvika (men de är som regel bättre inritade än Hittas.

Annars känns det tyvärr som en Hit'n'Run och TS kom in, Skrev ett ämne och sen inte återvände.

Vad gäller tomten så har ju TS 08 i sitt namn. Så det kan alltså röra sig om rätt stora pengar för lite tomtmark. Så förstår fullt ut samfälligheten som vill reglera detta i samband med försäljningen.

harry73
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på att så många "tyckare" hänvisar till hitta vill jag informera om att denna är väsentligt bättre:
[länk]

Men den saknar likväl laglig grund för tomtgränserna då de kan avvika (men de är som regel bättre inritade än Hittas.
Lantmäteriets karta är mer komplett, men jag har inte märkt att gränsdragningen är bättre på Lantmäteriets karttjänst jämfört med Hitta eller Eniro. Det skulle också vara orimligt eftersom Hitta och Eniro får sina gränskoordinater direkt från Lantmäteriet, och även de koordinatsatta ortofoton kommer därifrån

harry73 harry73 skrev:
Lantmäteriets karta är mer komplett, men jag har inte märkt att gränsdragningen är bättre på Lantmäteriets karttjänst jämfört med Hitta eller Eniro. Det skulle också vara orimligt eftersom Hitta och Eniro får sina gränskoordinater direkt från Lantmäteriet, och även de koordinatsatta ortofoton kommer därifrån
Ja. Sen innehåller den dock ko-ordinater som man själv kan mata in om man har relevanta verktyg. Men den kan likväl vara mappad fel mot underliggande kartbild/satelitbild.

Tycker ändå att den är mycket trevligare att använda än Hitta.

Hitta saknar ju en massa tomter, så den är näst intill oanvändbar. Iallafall i mina hemtrakter...

Åsa Lund
TS saknas fortfarande i denna livliga debatt. Vad händer i verkligheten? Finns det några gränsrör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.