Vi har åker på 4 sidor om huset. Ja, ibland kan det damma och ibland lukta gödsel (ko o svin). Har absolut inga problem. Supernöjd med grannarna (och utsikten).

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
I Skåne kan man också få sockerbetor som granne. De har en tendens att vattnas mer än andra grödor och skördas senare.

W whak skrev:
Är uppvuxen vid spannmåls åkrar under 90 talet.
Det var som du är inne på körning ca 1-2 ggr per år.
och man fick utstå gödsel.
Det som dock stördes mest var att vintertid så kördes det snöskoter där i tod och otid.
Håller med, dragracing med skotrar vintertid på åkern intill är mycket störande både dagtid och sena kvällar (säkerligen rattfyllor) 🤬. Tack å lov har det blivit mindre och mindre snö och kortare skootersäsong. Har bott i huset i 24 år .

Sen åker kogödsel på i maj, luktar några dagar, men man har blivit härdad

• Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Om man ser det positiva så är det att ytan med största sannolikhet aldrig kommer bebyggas så ni får ha utsikten ifred.

• Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Även jag är uppvuxen med åkrar (oftast vete) runt nästan hela huset och i början var våra närmsta grannar ca 400 grisar (vi hyrde boningshuset på grisgården) med slaktsvinstallet+slakttransporten bara ett par meter från verandan. Mamma klagade ibland, lite med glimten i ögat, på att det aldrig var någon idé att tvätta fönstren; först var det sådd som dammade, sen kom alla världens flugor på besök (de försvann när grisarna försvann), sen var det dammig skörd och när allt det väl var över så var det minusgrader så då gick det inte längre att tvätta fönstren. I övrigt märkte vi knappt av att vi bodde mitt på en aktiv gård och när grisarna försvann upplevdes inte ens den oftast väldigt dammiga skörden som någon olägenhet och totalt sätt tycker jag att det körs så pass få dagar per år för spannmålsodling att det inte är något att störas av.
Jag störs betydligt mycket mer av när ena nuvarande grannen bara 70-90 meter bort kör grästrimmer för han släpper gasen så fort den har varvat upp till max, gasar igen, släpper precis när den varvat upp osv i 1-2 timmar vilket driver en till vansinne.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hos mig gödslar bonden bara när det skall bli regn, det är bättre både för grannar och för jorden.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag har bott i mitt hus med åker på två sidor om huset i över 35 år och kan inte se någon som helst nackdel med det 🥰
Visst kan man bli lite störd på gödseldoften som kan hänga i ett par dagar men det uppvägs av alla andra dagar utan stank 😅
De senaste två åren har bonden som arrenderar min lilla bit mark av mig i sin tur hyrt ut den till en köttbonde som har vall på den till sina kor.
Lägger upp några bilder från de senaste 10 åren.
Som man kan se på den ena bilden så är nog majs det dom varit jobbigast att ha… ingen utsikt allt och dessutom fodermajs som stod kvar långt in på hösten tråkig och grå innan den skördades!

• Växthus i en grönskande trädgård med gräsmatta, träd och åkermark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus i trädgård med åkrar, omgiven av träd i soligt väder.
    Skapa konto
  • Ett växthus i en trädgård, omgiven av frodig grönska och träd, med majsfält i bakgrunden och en blå himmel delvis skymd av moln.
    Skapa konto
  • Grusväg vid åker med gyllene säd på landsbygden, träd i bakgrunden, blå himmel med vita moln.
    Skapa konto
  • Hund vid staket med blomkrukor blickar ut över grönt fält under mulen himmel, dekorationer och växter ramar in utsikten.
    Skapa konto
  • Vy över åkermark från en trädgård, med ett staket dekorerat med hängande lampor och en kruka, under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Trädgårdsutsikt med växthus och fält av blommande röd vallmo i bakgrunden, skuggat av träd.
    Skapa konto
  • En vidsträckt åker med skördat gräs under en klar himmel, omgiven av skog och landskap i fjärran, sedd i solnedgångsljus.
    Skapa konto
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos mig gödslar bonden bara när det skall bli regn, det är bättre både för grannar och för jorden.
Samma här och mycket mera pålitlig än väderprognoser gällande att det ska komma regn, igår och i natt har det regnat och gödsel kördes i fredags för en sista skörd. Ingen lukt.👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
I Skåne kan man också få sockerbetor som granne. De har en tendens att vattnas mer än andra grödor och skördas senare.
Jag har bott i Skåne (södra delarna) i över 40år. Jag har nog aldrig sett ett sockerbetsfält vattnas.
När jag tänker efter har jag nog bara sett lök och potatis vattnas.
Var vattnar man sockerbetor någonstans?

Vi har åkermark på 4 sidor om huset, med den klassiska skånska skiftet vete, betor, korn och raps.
Rapsen är otroligt fin och doftar väldigt gott när den blommar. Den är favoriten.

Enda jag stör mig på är tripsen som verkar komma i större antal när det är vete. Psykiskt jobbigt att vara ute när dom svärmar.

Här gödslar dom även med höns/kalkon spillning och det luktar rätt illa i några dagar, men det hör till med lite lukt på landet.

När dom besprutar fälten luktar det i land rätt fränt, en kemisk doft. Men det är en rätt kort stund och vi brukar hålla oss inne då.
Trots FTX har vi inte märkt någon lukt inne i huset.

Så jag hade inte oroat mig för något, enkelt val att bosätta sig på landet. Bästa stället att bo på.

• Gilla
NL12345 och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Gör det inte med småbarn!

Om vi utgår från kalendern nu så kommer ungarna prata i veckor om ”NÄR KOMMER DEN STORA SKÖRDETRÖSKAN” sen kommer den och om ni inte är hemma då, så blir det skrik och panik!

Sen ska det plöjas och harvas. Då kommer ungarna stå och titta, vinka osv! Om det är mat? Den får kallna om inte bonden är klar!

Sen ska det sås osv. Samma sak då!

En dag kommer ni titta ut och då har ungarna mutat till sig en plats i traktorn och sen kommer de tjata OAVBRUTET om att ni också måste skaffa en traktor.

Mycket problem att bo vid en åker faktiskt!
Och glöm inte bort besvikelsen om det inte finns en traktor i presenterna på fördelsedagen😆

• Haha
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
X xLnT skrev:
Jag har bott i Skåne (södra delarna) i över 40år. Jag har nog aldrig sett ett sockerbetsfält vattnas.

Vi har åkermark på 4 sidor om huset, med den klassiska skånska skiftet vete, betor, korn och raps.
Rapsen är otroligt fin och doftar väldigt gott när den blommar. Den är favoriten.

Enda jag stör mig på är tripsen som verkar komma i större antal när det är vete. Psykiskt jobbigt att vara ute när dom svärmar.

Här gödslar dom även med höns/kalkon spillning och det luktar rätt illa i några dagar, men det hör till med lite lukt på landet.

När dom besprutar fälten luktar det i land rätt fränt, en kemisk doft. Men det är en rätt kort stund och vi brukar hålla oss inne då.

Så jag hade inte oroat mig för något, enkelt val att bosätta sig på landet. Bästa stället att bo på
Här vattnas de då och då (inget annat vattnas), Lundaområdet.

AXS
Tror inte det är så stort problem, trevligt med öppna ytor och utsikt.

Det du kan göra efter ett år eller två är att prata med bonden om att betala för att de första säg 10 metrarna ska vara blommande äng eller vad man nu får bidrag för just hos er.
Det minskar dammet något och ger en liten buffert över lag.

Ossian K Olsson
X xLnT skrev:

Så jag hade inte oroat mig för något, enkelt val att bosätta sig på landet. Bästa stället att bo på.
Var faktisk en artikel om det i Sydsvenskan i förrgår!

Svenskt lantbruk har historiskt förlitat sig på regn som bevattning. Bara några få procent av allt sötvatten som används i Sverige, går till bevattning i lantbruket. Det är en slående skillnad från andra länder, där den siffran kan vara många gånger högre.

Men i framtidens varmare klimat med ökad avdunstning, torrare mark och längre odlingssäsong, kommer behovet av bevattning i lantbruket att stiga kraftigt.

https://www.sydsvenskan.se/skane/mindre-vatten-till-skaningarna-nar-lantbruket-behover-vattna-mer/

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Var faktisk en artikel om det i Sydsvenskan i förrgår!

Svenskt lantbruk har historiskt förlitat sig på regn som bevattning. Bara några få procent av allt sötvatten som används i Sverige, går till bevattning i lantbruket. Det är en slående skillnad från andra länder, där den siffran kan vara många gånger högre.

Men i framtidens varmare klimat med ökad avdunstning, torrare mark och längre odlingssäsong, kommer behovet av bevattning i lantbruket att stiga kraftigt.

[länk]
Det är inte särskilt gott om vatten i de delar av landet där detta kan komma på tal (Skåne, Blekinge, sydöstra Småland).

Så vill man bevattnas så får man jobba med hur man behåller vatten från vintern, exempelvis genom att bygga bevattnibgsdsmmsr, eller genom att förhindra en del av effekterna från den utdikning som är jord historiskt.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Mitt sommarhus är på tre sidor omgivet av åkrar. Tycker det är en fördel att inte vara omgiven av villagrannar! Mindre störningsmoment och ingen som lägger sig i om man har stökigt.

Vilka grödor som odlas är olika år från år. Det dammar på våren när dom plöjer och harvar och det dammar i samband med skörden. Sprutning får bara ske när det är vindstilla och med säkerhetsavstånd. När dom gödslar med svinapiss på våren så luktar det, men den lukten finns i landskapet oavsett om du bor granne med en åker eller inte!

Om du bor granne med åkrar är det en god idé att få upp häckar och träd som kan stoppa dammet. Sedan får du se till att grenar inte växer ut över åkern och blir hinder för bondens maskiner.

Viktigast av allt, prata med bonden, se till att få en god relation! Respektera att odling är hans arbete och levebröd!

• Gilla
Bassesme och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.