Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Du behöver inte argumentera för mig, gör det med säljaren.

Det är ytterst mänskligt att söka sympati men du behöver fokusera på det viktiga.

I all välmening.
Absolut inte det jag försöker, jag uppskattar all input. Jag försöker bara hitta alla argument som talar för min rätt i det här 👍🏻

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
O Oskar Ekström skrev:
Byggnadsnämnden sa till mig att själva uterummet ska vara en byggsats från santex, så att själva stommen borde inte vara några konstigheter, men frågade mig om jag kunde kanske kontrollera och godkänna plintgrund/bärlina, varpå jag sa att det vill inte jag då jag inte är så pass kunnig, och jag tycker att det ser ”udda” ut
Det låter som att kommunen har försökt hitta en enkel och pragmatisk lösning på problemet, men att du inte varit intresserad?

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
U
Bäst vore ju bara att ha skickat in kontrollplanen och om du själ äv inte hade kompetens anlitat kontrollansvarig el. liknande.
Kommunen kommer/bör ju följa juridiken och kommer inte bry sig om ägarbytet utan bygglovet har en tidsfrist och process som nu löpt ut.

Därefter gå efter säljaren för att få ekonomisk kompensation. Nu får ju nytt bygglov sökas i efterhand och oklart om du kommer kunna få kompensation för det, eftersom det inte behövdes vid ditt tillträde.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskar Ekström skrev:
Absolut inte det jag försöker, jag uppskattar all input. Jag försöker bara hitta alla argument som talar för min rätt i det här 👍🏻
Frågan vad du har rätt till.

Säljaren hade vid köpet ordnat med bygglovet inklusive startbesked och kontrollplan. Han hade därmed tagit kostnaden för det. Det säljaren inte hade ordnat med var slutbeskedet. Han missade också att informera er om ni hade nyttjandeförbud för uterummet tills slutbesked har getts. Men eftersom ni tog uterummet i bruk så har ju detta inte inneburit någon kostnad för er, kommunen har ju heller inte ställt ut något föreläggande som har gjort att ni har förlorat rådighet över uterummet. Svårt att se möjlighet till ersättning här, varför skulle marknadsvärdet vara mycket lägre för att lite enkelt pappersarbete för bygglovet inte var genomfört?

Sen har vi den andra frågan. Om säljaren skulle kunna vara skadeståndsansvarig för att du aldrig sökte slutbesked några år efter köpet av fastigheten. Kanske med grund i att säljaren avtalade med er om att göra det i ert ställe. I så fall för följdkostnader att söka ett nytt bygglov, alltså en ny bygglovsavgift. Kanske, men risken är väl uppenbar att säljaren inte alls uppfattar att det finns ett sådant avtal eller utfästelse från honom. Han kanske blånekar till en sådan utfästelse? Och hade ni fått slutbesked hade ju kommunen meddelat er om det och ett sånt meddelande kom ju aldrig. D v s åren gick och du kan förväntas veta att ingen slutbesked har getts och att detta åligger dig som fastighetsägare.

• Gilla
Anders8888 och 11 till
  • Laddar…
Jag är ingen jurist, men om säljaren muntligt eller skriftligt informerat om något (vilket han verkar gjort i och med frågelistan) så har ju säljaren gjort en ”utfästelse” och är då ”bunden” till det. Undersökningsplikten reduceras kraftigt (om den inte faller bort helt) på det som säljaren gjort utfästelse på.

Rätt och fel är en jäkla gråzon. Jag fick kriga i 10 månader i alla möjliga instanser innan vi fick rätt på vårt fel. Vet inte om era fel medför kostnader, men om det gör det så bör ju säljaren stå för det. Försäkringsbolaget bakom dolda fel försäkringen kommer inte ta någon kostnad om det finns en utfästelse från säljaren.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi diskuterade detta med byggåtgärder som har fått bygglov men där det saknas t ex startbesked eller slutbesked i granntråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/koept-ett-svartbygge.539744/post-6068500

@Contrefort kom med påpekandet att det inte finns något direkt lagstöd för att hävda att bygglovet har gått ut, bara för att startbesked saknas. Samma resonemang kan sägas gällande slutbesked. Så om man får ett bygglov för åtgärden och påbörjar de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerat sedan bygglovet vann aga kraft och dessutom lyckas avsluta dem inom fem år så är bygglovet fortfarande gällande. Trots att man missade eller struntade i att söka startbesked eller slutbesked.

Det skulle innebära att trådens veranda har bygglov om jag förstår det rätt. Och att kommunens tillsyn har gett felaktig info. (Liksom jag själv i tråden ska sägas.) Om nu det som har byggts inte är så avvikande från bygglovet att det kan hävdas inte följa det.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi diskuterade detta med byggåtgärder som har fått bygglov men där det saknas t ex startbesked eller slutbesked i granntråden:

[länk]

@Contrefort kom med påpekandet att det inte finns något direkt lagstöd för att hävda att bygglovet har gått ut, bara för att startbesked saknas. Samma resonemang kan sägas gällande slutbesked. Så om man får ett bygglov för åtgärden och påbörjar de egentliga byggnadsarbetena före två år har passerat sedan bygglovet vann aga kraft och dessutom lyckas avsluta dem inom fem år så är bygglovet fortfarande gällande. Trots att man missade eller struntade i att söka startbesked eller slutbesked.

Det skulle innebära att trådens veranda har bygglov om jag förstår det rätt. Och att kommunens tillsyn har gett felaktig info. (Liksom jag själv i tråden ska sägas.) Om nu det som har byggts inte är så avvikande från bygglovet att det kan hävdas inte följa det.
Inte hunnit bläddra något i tråden du länkar, ska försöka läsa lite senare 👍🏻 men jag läste igenom lite mail jag fått av kommunen, där säger dom ju själva att bygglovet har gått ut, men dom kan se att uterummet är ”klart” eller iallafall står där, vår kommun har egen karttjänst med nya flygbilder varje år i princip. Så det kanske kan tala för mig. Nu har jag även efter många försök fått kontakt med säljaren (han hade bytt jobb och därför fått ny mail samt telefonnummer) och han var helt säker på att han hade lämnat in alla uppgifter kommunen efterfrågat redan när bygget var färdigt. Så det kan ju mycket väl vara kommunen själva som slarvar bort dessa papper. Har aldrig haft några problem med säljaren annars och vi hade en del kontakt första året vi bodde i detta hus där dom alltid var tillmötesgående med frågor och funderingar. Så vi får vänta och se, nämnden ska ta upp ärendet i veckan

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Gick som så att kommunen startade ett tillsynsärende med för avsikt att inte göra något åt det, och vänta ut tiden tror det var 3 år då 10 år passerat. Så att det blir preskriberat. Så att alla ev. Fel och brister finns kvar och det får jag styra med själv i framtiden, men jag slapp riva iallafall 😅

• Gilla
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.