22 957 läst · 66 svar
23k läst
66 svar
Hus med ”dolda” fel - hur går vi vidare?
Diffar bygglovet med vad som sedan byggdes?O Oskar Ekström skrev:Jag har läst byggloven, delvis iallafall, sen vet jag genom att kommunen själva har sagt att uterummet inte får nyttjas ännu efter som slutbesked inte fåtts. Det vet jag även gäller mitt garage som jag håller på att bygga, där måste jag också få slutbesked innan man får börja nyttja garaget. Som tidigare skrivit här i tråden så är jag 100% säker på att säljaren visste om detta då han dels tidigare byggt ut huset (boyta) och för att han och jag pratade om det vid ett tillfälle efter det uppkommit att slutbesked saknades
Det diffar lite granna, i utseende, placering och sort av dörrar och fönster. Sen är det inte mycket till ritningar och så som finns med. Byggnadsnämnden sa till mig att själva uterummet ska vara en byggsats från santex, så att själva stommen borde inte vara några konstigheter, men frågade mig om jag kunde kanske kontrollera och godkänna plintgrund/bärlina, varpå jag sa att det vill inte jag då jag inte är så pass kunnig, och jag tycker att det ser ”udda” ut. Vad som synes finns ingen förankring av bärlina i huset, och reglarna som ligger på stolparna sitter fast i stolpen med en skråad skruv per stolpe. Då började byggnadsnämnden prata om att dom måste kontrollera bygglovet ännu en gång, och sen vet jag inte mer i dagsläget. Det jag vet som försvårar det hela är ju just nu är ju att det bygglovet gått ut, det verkar inte stämma överens, gamla bygglovet är beviljat med närmare än 4.5m till tomtgräns, vilket vad jah förstår kan försvåra om det ex. Gjorts ägarbyten på angränsande tomter som kanske inte samtycker till uterummet.M MetteKson skrev:
När det gäller bygglov behöver inte grannen godkänna avståndet till fastighetsgräns. De kommer bli hörda i granskningsprocessen och har möjlighet att då komma med synpunkter, men har inget veto. I slutändan är det byggnadsnämnden som avgör och de kan ”köra över” grannen. Däremot kan en missnöjd granne överklaga ett beslut och då kan processen bli utdragen.O Oskar Ekström skrev:Det diffar lite granna, i utseende, placering och sort av dörrar och fönster. Sen är det inte mycket till ritningar och så som finns med. Byggnadsnämnden sa till mig att själva uterummet ska vara en byggsats från santex, så att själva stommen borde inte vara några konstigheter, men frågade mig om jag kunde kanske kontrollera och godkänna plintgrund/bärlina, varpå jag sa att det vill inte jag då jag inte är så pass kunnig, och jag tycker att det ser ”udda” ut. Vad som synes finns ingen förankring av bärlina i huset, och reglarna som ligger på stolparna sitter fast i stolpen med en skråad skruv per stolpe. Då började byggnadsnämnden prata om att dom måste kontrollera bygglovet ännu en gång, och sen vet jag inte mer i dagsläget. Det jag vet som försvårar det hela är ju just nu är ju att det bygglovet gått ut, det verkar inte stämma överens, gamla bygglovet är beviljat med närmare än 4.5m till tomtgräns, vilket vad jah förstår kan försvåra om det ex. Gjorts ägarbyten på angränsande tomter som kanske inte samtycker till uterummet.
Gäller det attefallsåtgärder och friggebodar kan grannen säga nej till placering närmare 4,5 m till gräns.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 053 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 053 inlägg
Sannolikt är det bara att söka ett nytt bygglov med alla tekniska handlingar så får ni bygglov beviljat med startbesked och slutbesked i ett svep. Sen är detta avslutat mellan er och kommunen. Att byggnadsnämnden skulle ändra sin bedömning om att bygglov kan ges jämfört med tidigare beslut är inte sannolikt - det är ju i det närmaste att erkänna att man begick tjänstefel förra gången bygglov gavs.O Oskar Ekström skrev:Det jag vet som försvårar det hela är ju just nu är ju att det bygglovet gått ut, det verkar inte stämma överens, gamla bygglovet är beviljat med närmare än 4.5m till tomtgräns, vilket vad jah förstår kan försvåra om det ex. Gjorts ägarbyten på angränsande tomter som kanske inte samtycker till uterummet.
Den potentiellt tuffa nöten här är snarast att få säljaren att stå för något av utgifterna som är associerat med detta.
Det är bra, det säljaren anger i frågelistan är av väldigt stor betydelse och säljaren ansvarar för att uppgifterna stämmer. Säljaren intygar alltid efter ifylld frågelista att svaren stämmer.O Oskar Ekström skrev:
Jag är inte juridisk kunnig men det finns en del att läsa om frågelistan och dess betydelse på nätet.
Du behöver nog vakna upp och förstå att du äger fastigheten och är den som skall åtgärda detta, inte säljaren.O Oskar Ekström skrev:Det diffar lite granna, i utseende, placering och sort av dörrar och fönster. Sen är det inte mycket till ritningar och så som finns med. Byggnadsnämnden sa till mig att själva uterummet ska vara en byggsats från santex, så att själva stommen borde inte vara några konstigheter, men frågade mig om jag kunde kanske kontrollera och godkänna plintgrund/bärlina, varpå jag sa att det vill inte jag då jag inte är så pass kunnig, och jag tycker att det ser ”udda” ut. Vad som synes finns ingen förankring av bärlina i huset, och reglarna som ligger på stolparna sitter fast i stolpen med en skråad skruv per stolpe. Då började byggnadsnämnden prata om att dom måste kontrollera bygglovet ännu en gång, och sen vet jag inte mer i dagsläget. Det jag vet som försvårar det hela är ju just nu är ju att det bygglovet gått ut, det verkar inte stämma överens, gamla bygglovet är beviljat med närmare än 4.5m till tomtgräns, vilket vad jah förstår kan försvåra om det ex. Gjorts ägarbyten på angränsande tomter som kanske inte samtycker till uterummet.
Att du sedan eventuellt kan lyckas kräva ekonomiskt ansvar av säljaren är en annan sak.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 662 inlägg
A ArneTW skrev:
Hade säljaren ansökt om slutbesked eller du gjort det på kommunens uppmaning hade byggnaden exakt såsom den är idag haft bygglov och frågan nu varit över. Istället har du skapat dig en situation där du inte har bygglov samt har gjort kommunen uppmärksam på saken och gjort det svårt för kommunen att nu se mellan fingrarna på saken.O Oskar Ekström skrev:
Jag misstänker att det du egentligen hade velat komma fram till är om grundläggningen (och eventuellt något mer) var koscher eller om denna var ett dolt fel. Nu har du skapat dig ett annat problem istället.
Jag är fullt medveten om att jag äger fastigheten. Och att det förmodligen är jag som kommer få se till att det blir löst, men det är inte det som är poängen. Ditt sistnämnda är poängen, det kan i mitt tycken inte vara min sak att betala för. Eftersom huset har annonserats med ett färdigt uterum, vilket inte var fallet. Hade huset inte haft uterummet hade vi inte betalat det vi betalat, om vi ens hade köpt huset.Grannens Häck skrev:
Ja absolut säljaren hade kunnat gjort det när han byggt klart, eller när jag fick en påminnelse, och byggnadsnämnden påminde honom. Men om jag själv inte är säker på hur jag ska godkänna/om det är godkänt, och säljaren har intygat i bindande kontrakt att byggloven är klara, varför skulle jag för allt i världen godkänna det? Absolut att det kanske blir mer ”problem” nu som i första hand drabbar mig, men som jag är införstådd så ligger det ansvaret främst på säljaren i den ekonomiska aspekten. Verkligen tveksam på att någon annan skulle bara skrivit på ett tveksamt bygglov utan att veta vad du skriver på i samma sits som jag sitter i.Nötegårdsgubben skrev:
Hade säljaren ansökt om slutbesked eller du gjort det på kommunens uppmaning hade byggnaden exakt såsom den är idag haft bygglov och frågan nu varit över. Istället har du skapat dig en situation där du inte har bygglov samt har gjort kommunen uppmärksam på saken och gjort det svårt för kommunen att nu se mellan fingrarna på saken.
Jag misstänker att det du egentligen hade velat komma fram till är om grundläggningen (och eventuellt något mer) var koscher eller om denna var ett dolt fel. Nu har du skapat dig ett annat problem istället.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 053 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 053 inlägg
För att du har köpt fastigheten och därmed ansvarar på den mot kommunens byggnadsnämnd. Det åligger dig att skaffa den kunskap du behöver för att sköta fastigheten och dess byggnader. T ex att se till att utförandet av tillbyggnaden följer kontrollplanen (startbeskedet) och bygglovet så att du kan ansöka om slutbesked.O Oskar Ekström skrev:Ja absolut säljaren hade kunnat gjort det när han byggt klart, eller när jag fick en påminnelse, och byggnadsnämnden påminde honom. Men om jag själv inte är säker på hur jag ska godkänna/om det är godkänt, och säljaren har intygat i bindande kontrakt att byggloven är klara, varför skulle jag för allt i världen godkänna det?
Ta inte illa upp, jag moraliserar inte utan försöker redogöra för den lagstiftning som gäller. Även om den kan kännas orättvis i dina skor.
Ja men det är ju en civilrättslig relation mellan dig och säljaren. Du får kräva säljaren på pengar. Tyvärr är ju din rätt inte alls så stark när det gäller civilrättsliga relationer. Det blir ofta ord mot ord och rättaapparaten kan inte veta vem som berättar sanningen. Och har du dessutom underlåtit att agera så att ännu större kostnader har uppstått blir det svårt att få ersättning för dessa. Plus att ingen betalar dig för alla hundratals tråkiga timmar du måste lägga på detta.O Oskar Ekström skrev:Absolut att det kanske blir mer ”problem” nu som i första hand drabbar mig, men som jag är införstådd så ligger det ansvaret främst på säljaren i den ekonomiska aspekten. Verkligen tveksam på att någon annan skulle bara skrivit på ett tveksamt bygglov utan att veta vad du skriver på i samma sits som jag sitter i.
Du behöver inte argumentera för mig, gör det med säljaren.O Oskar Ekström skrev:Jag är fullt medveten om att jag äger fastigheten. Och att det förmodligen är jag som kommer få se till att det blir löst, men det är inte det som är poängen. Ditt sistnämnda är poängen, det kan i mitt tycken inte vara min sak att betala för. Eftersom huset har annonserats med ett färdigt uterum, vilket inte var fallet. Hade huset inte haft uterummet hade vi inte betalat det vi betalat, om vi ens hade köpt huset.
Det är ytterst mänskligt att söka sympati men du behöver fokusera på det viktiga.
I all välmening.