Ja någon som bor i närheten borde hjälpa honom innan vi har ett dödsfall på halsen...

Haha oroa er inte kära medmänniskor :) Lampan är nedtagen och ska lämnas in. Ingen dog, men alla dör någon gång.

Men jag har ett nytt problem. Det verkar som diskmaskinen inte vill fungera efter denna blackout.
Några idéer vad bör göras?

Det kan ju fortfarande vara en huvudsäkring i källaren som poffat..

Danne031
Är det möjligt att bara diskmaskinen är påverkad av en sådan sak? Tack

Jag gissar också på huvudsäkring. Låter som du inte får ström på alla faser. Var exakt så för mig förra veckan. Efter att frugan poffat en kabel utomhus gick en huvudsäkring. Det mesta annat funkade fint så jag märkte inget förrän på kvällen när jag skulle tänka i badrummet. Funkar allt övrigt i huset, spis? alla lampor i alla rum etc? Leta upp huvudsäkringarna.

SOCKEPLAST skrev:
...jag märkte inget förrän på kvällen när jag skulle tänka i badrummet.
d^_^b

Okej får springa ner till källaren och inspektera :) . Tack så mycket.

Jag tror inte på huvudsäkring. Dels kan jag inte komma på hur den aktuella felkopplingen skulle innebära kortslutning och dels har Jimmy om jag förstod saken rätt fått lampan att lysa efter den första felkopplingen. Om uttaget där felkopplingen skedde fungerar lär det inte vara en huvudsäkring. Å andra sidan är det enkelt att kolla.

Ett långskott. Jag har läst om vitvaror som inte fungerar när inte klockan är ställd. Finns det en klocka på diskmaskinen?

Erik

Nej ingen klockan, ingen display över huvud taget.
Springer ner till källaren nu och tittar där i alla fall. Återkommer.

Alla lampor + uttag fungerar i huset, det verkar bara vara diskmaskinen som inte vill leva.
Återigen tack.

Kan det vara så att vid någon av Jimmys provkopplingar så lyckades han med konststycket att skicka 400V baklänges in på nätet och diskmaskinen var det som fick ta smällen...???

jimmy420 skrev:
Nej ingen klockan, ingen display över huvud taget.
Springer ner till källaren nu och tittar där i alla fall. Återkommer.

Alla lampor + uttag fungerar i huset, det verkar bara vara diskmaskinen som inte vill leva.
Återigen tack.
Var diskmaskinen igång när säkringen gick?
Kontrollera igen eller byt huvudsäkringar.
Vattnet påslaget?
Stickproppen åkt ut av misstag?

Jag hittar ingenting i källaren, finns både gamla och nya proppskåp och jag hittar ingen märkning på propparna förutom för kabel-TV, entré, tvättstuga osv.. Omöjligt att lista ut vilken propp som är min.

vojma:
är det möjligt så är det ju möjligt.

jeffan:
nej diskmaskinen var inte igång.
vattnet var inte påslaget.
var sitter stickproppen?

tack

jimmy420 skrev:
var sitter stickproppen?

tack
Förmodligen i diskbänksskåpet alternativt bakom diskmaskinen.

Börja inte krångla till saker nu. Man dödar inte diskmaskinen genom att koppla en lampa fel. Om alla uttag och lampor i lägenheten fungerar inklusive det där felkopplingen skedde så är det knappast en huvudsäkring som gått. Finns det någon märkning i elcentralen av vilka säkringar som är till vad? Är det gjort på ett bra sätt så har diskmaskinen en egen säkring. Det är inte så att den hamnade i fel läge medan ni letade fel innan din flickvän hittat jordfelsbrytaren?

I något skåp intill diskmaskinen borde det finnas ett vägguttag där den är inkopplad. Om du hittar detta kan du prova att koppla något annat i uttaget för att se om det är diskmaskinen eller strömmen det är fel på. Ett tips kunde sedan vara att fråga innan du kopplar en annan gång, men det kanske du redan insett.

Erik

Avemo skrev:
Det är inte så att den hamnade i fel läge medan ni letade fel innan din flickvän hittat jordfelsbrytaren?

Erik
Rätt igen, Erik.
Hon hade satt på alla säkringar utom just diskmaskinen, denna gång fick i alla fall jag spela hjälte och rätta till problemet (med din hjälp :) )

Du är grym.
TACK ALLESAMMANS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.