K Kriss Marc skrev:
vägg på sin tomt är ingen sak för dig!
Fast den där väggen existerade redan när respektive fastighetsägare köpte sina respektive fastigheter. Storleken på skadan av att den eventuellt flyttas några centimeter kan verkligen diskuteras.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
har du letat efter gränsrören riktigt seriöst? Typ med metalldetektor.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
finns nog inga gränsrör på dylika tomter men vad jag förstår av det jag läst så är det ingen tveksamhet var gränsen går. Det är de nog medvetna om bägge två.

M Mortsken skrev:
Finns inga.
Troligen bortgrävna när våra häckar av Amerikansk Hagtorn planterades för 50 år sedan. Har hittat ett enda i hela kvarteret hos en granne två hus bort.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast den där väggen existerade redan när respektive fastighetsägare köpte sina respektive fastigheter. Storleken på skadan av att den eventuellt flyttas några centimeter kan verkligen diskuteras.
Det är previs det jag försöker säga...

S Stefan1972 skrev:
finns nog inga gränsrör på dylika tomter men vad jag förstår av det jag läst så är det ingen tveksamhet var gränsen går. Det är de nog medvetna om bägge två.
Vi har inga meningsskiljaktigheter grannar emellan om var gränsen går, det är bara Lantmäteritjejen som vill ha ut den på millimetern...vad det nu ska tjäna till, husen står ju där de står...

Tror det är svårt att vinna en överklagan mot lantmäteriet så du gör rätt i att bara stoppa där och vänta ut tanten

Gällande väsentlig nytta och båtnad så är det för mig självklart att båda föreligger.
Väsentliga nytta får du av att ha ”fri tillgång” till din fasad för underhåll. Så du kan förebygga skador och hålla fastigheten i bra skick

Båtnad blir lite svårare. Om jag får tycka så håller jag med lantmäteriet att det föreligger en båtnad Så som jag förstått det kan du inte räkna av kostnaderna för att Att färdigställa fasaden mot ” båtnaden”.
Kan tycka att mäklarna borde veta när dom säger servitutet inte påverkar värdet Men har svårt att tro att en välisolerad fasad med låg energiförlust och servitut som medger underhåll/ hindrar grannen från att plantera växter etc mot fasaden som hindrar ditt servitut Inte påverkar värdet jämfört med en halvt riven /dåligt isolerad som riskerar skador och där man endast har tillgång till fasaden om grannen har en bra dag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har släppt det där jar jag skrivit flera ggr men de som skriver här fortsätter haka upp sig på detta istället för att diskutera trådens rubrik, kan ni sluta tack?
Jag tror att det mest är nya läsare som inte läst nämnvärt mycket av tråden som gör det, eller sådana som är intresserade av det mellanmänskliga mer än din fråga. Du kommer inte kunna styra över dem, utan strunta bara i de svar du inte är intresserad av.

Trådar på över 2–3 sidor är för mycket för många, så samma frågor kommer komma igen och igen tills tråden dör.

Tyvärr.

E Mats Lindfors 2 skrev:
Vi har inga meningsskiljaktigheter grannar emellan om var gränsen går, det är bara Lantmäteritjejen som vill ha ut den på millimetern...vad det nu ska tjäna till, husen står ju där de står...
Ja, men om det visar sig att gränsen går i linje med taket, och inte fasaden, så blir det ju onödigt med alla frågor om servitut för skötsel eller för att en tilläggsisolerad byggnad bygger ut 12 cm på grannens tomt. En sån gränsbestämning kan alltså avgöra om en dyrare förrättning ens behövs!

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Tror det är svårt att vinna en överklagan mot lantmäteriet så du gör rätt i att bara stoppa där och vänta ut tanten

Gällande väsentlig nytta och båtnad så är det för mig självklart att båda föreligger.
Väsentliga nytta får du av att ha ”fri tillgång” till din fasad för underhåll. Så du kan förebygga skador och hålla fastigheten i bra skick

Båtnad blir lite svårare. Om jag får tycka så håller jag med lantmäteriet att det föreligger en båtnad Så som jag förstått det kan du inte räkna av kostnaderna för att Att färdigställa fasaden mot ” båtnaden”.
Kan tycka att mäklarna borde veta när dom säger servitutet inte påverkar värdet Men har svårt att tro att en välisolerad fasad med låg energiförlust och servitut som medger underhåll/ hindrar grannen från att plantera växter etc mot fasaden som hindrar ditt servitut Inte påverkar värdet jämfört med en halvt riven /dåligt isolerad som riskerar skador och där man endast har tillgång till fasaden om grannen har en bra dag.
På hur lång tid ska en båtnad beräknas? Jag håller med om att ett tilläggsisolerat hus med lägre uppvärmningskostnader är ekonomiskt gynnsamt.

Om vi leker med tanken att du sparar 2000 kr i uppvärmningskostnader om året på att den väggen blir isolerad, och byggnaden beräknas ha en kvarvarande livslängd på 50 år innan den rivs, så har du bara där 100 000 kr att vinna på att få kunna tilläggsisolera fasaden.

B b8q skrev:
Ja, men om det visar sig att gränsen går i linje med taket, och inte fasaden, så blir det ju onödigt med alla frågor om servitut för skötsel eller för att en tilläggsisolerad byggnad bygger ut 12 cm på grannens tomt. En sån gränsbestämning kan alltså avgöra om en dyrare förrättning ens behövs!
Precis, spänn upp ett rep på marken under takfotens ytterkant och slutför fasadrenovering. Du har precis fått reda på att detta är den riktiga tomtgräsen! Låt grannen eller den som vill motbevisa saken! Ej hemfridsbrott osv....

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J jerhed skrev:
Man har alltid rätt att kapa överhängande grenar på sin tomt, så länge man inte skadar trädet.
Är du säker på det fetade.
I någon mening går det alltid att hävda att trädet skadas om man kapar grenar. Jag tvivlar på att det bivillkoret finns.

E Mats Lindfors 2 skrev:
kan ni sluta tack?
Nej, varför det?= Kontexten har betydelse för ärendet - även om du försöker lägga ut dimridåer...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:

Ur LMs handbok:
Båtnadsvillkoret i värderingstekniska termer
I värderingstekniska termer kan båtnadsvillkoret uttryckas så att summan av
de kalkylerade värdeändringarna på regleringsfastigheterna ska överstiga de
för sakägarna gemensamma kostnader som är förorsakade av regleringens
genomförande.
Båtnadsvillkoret är således egentligen ett vinstvillkor och innebär därför att
det inte räcker med att båtnad, dvs. positiv värdeförändring, uppstår.
Villkoret innebär ju att båtnaden ska överstiga kostnaden, dvs. att
regleringsföretaget ska gå med vinst.

Det är ju knappast så att den där lilla gaveln tillför någon värdeökning i jämförelse med tilläggsisoleringen på resten av huset och det har ju Mäklarna bekräftat också bekräftat och de borde ju veta.

D daVinci skrev:
Är du säker på det fetade.
I någon mening går det alltid att hävda att trädet skadas om man kapar grenar. Jag tvivlar på att det bivillkoret finns.
Det är frågan om ett äppelträd, må vara paradisäppelträd och äppelträd kan man beskära rätt hårt utan att det tar skada, det skjuter nya skott.
När vi flyttade in för 33 år sedan var trädet inte så stort. Det har sedan fått växa helt fritt och blivit dubbelt så högt när jag jämför med gamla bilder
När jag beskar min sida 2012, som då är relativt långt ut på grenarna så tog gubben (som inte lever längre) ner ganska grova grenar på sin sida och trädets höjd minskade avsevärt, men han beskar själv mycket mer än vad jag gjorde och mycket grövre grenar också. Han insåg väl att det behövde tas ner då sopbilen t.om. fick slå en lov över på fel sida av vägen för att grenarna gick ut i halva vägen....
Trädet lever bra än och har nu börjat dra iväg igen för grannfrun gör ingenting i det avseendet....hon ansar ingenting och gör för övrigt inte mycket i trädgården eller är ute mycket i trädgården heller trots fint väder, sitter mest inne och ugglar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.