138 380 läst ·
483 svar
138k läst
483 svar
Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut
Till TS…
Tipps: Eniro brukar uppdatera sina eftersom..
Om du har kvar ”tomtgränser” som du fick av mäklaren när ni köpte fastigheten, jämför den med:
Eniro kartor —> tomter..—> skriv in din adress, i vita fältet
Här är länken:
https://kartor.eniro.se/
(Ingen skillnad var det på min tomt tom. hösten 2019 // sedan 2020 var den flyttad på Eniro.) syns tydligt för mig, (även lyktstolpen vägledde, men det är lite överkurs)
/skulle vara trevligt veta om du fick någon hjälp av det, skriv gärna o berätta
)
Om du har kvar ”tomtgränser” som du fick av mäklaren när ni köpte fastigheten, jämför den med:
Här är länken:
https://kartor.eniro.se/
(Ingen skillnad var det på min tomt tom. hösten 2019 // sedan 2020 var den flyttad på Eniro.) syns tydligt för mig, (även lyktstolpen vägledde, men det är lite överkurs)
/skulle vara trevligt veta om du fick någon hjälp av det, skriv gärna o berätta
Den digitalisering du talar om är ju den digitala registerkartan. Det är genomfört och har ingen juridisk verkan. Det har inte ändrat några fastighetsgränser. Det kanske har ändrat någons uppfattning om gränsen men det har absolut inte ändrat några fastighetsgränser.G Granatäpple skrev:Till TS…
Här är länken:
[länk]
/skulle vara trevligt veta om du fick någon hjälp av det, skriv gärna o berätta)
1. Ta reda på exakt vart tomtgränsen ligger. om ingen vet exakt vart gränsrören står eller har stått så bör nog det redas ut först kanske har du x eller xx antal cm att vara på redan och hela problemet är då egentligen löst.
utsättning av tomtgränser och spänn snöre mellan och ni vet ganska väl vilka cm tomt som är vems och kanske har du redan plats till din nya isolering och fasad..
2 Beroende på vart exakt tomtgräns ligger har du jäkla tur kanske den till och med ligger i utkant tak och plötsligt så kan du ju stå där och jobba utan att vara på grannens tomt och kan be grannen dra till valfri plats och fortsätta med din fasadrenovering. idag verkar det ju mest vara gissningar och antaganden vart gränsen då går och skulle man bli anmäld att man står på grannens mark så lär man ju kunna börja med att bevisa med tomtrör vart gränsen är istället för att anta att den är husväggen. även ev olaga intrång / hemfridsbrott hänger ju på exakt vart gränsen är plus att du har ju ett viss mått av där att göra då du renoverar din fasad,,, tror inte nån vettig domstol dömmer dig för hemfridsbrott eller olaga intrång för en halv fot på grannens mark och med osäker tomtgräns så skulle nog dom flesta lägga ner fallet innan kvinnan ens hunnit lagt på luren..
Både olaga intrång och ev hemfridsbrott så har det ju betydelse varför du är där.. att din fasad ligger nära tomtgräns och osäkert om det ens går att dömma dig för det om du renoverar fasad på din sida gränsen. Folk verkar tro att dessa lagstiftningar liknar nån amerikansk film där dom skjuter alla som står på fel sida gränsen.. i sverige för att dömmas för dessa brott så lär man ju göra jäkelskap eller inte ha nått vettigt där att göra. Att åtala eller polisanmäla nån är enkelt men att vinna den rättsligt är ju betydligt svårare. Ja man blir dömd om man är och springer nånstans utan vettig orsak eller där det är tydligt för att bara ställa till bråk.. Men jag har hitils inte hittat nån dömd under liknande förutsättningar. varken med staket eller fasader i tomtgräns så är det ont om dömda som stått på fel sida utan tillåtelse och även fall där man stått på fel sida och tagit ner häcken som man trodde var sin är det få dömda om man är lite smart i sina svar..
utsättning av tomtgränser och spänn snöre mellan och ni vet ganska väl vilka cm tomt som är vems och kanske har du redan plats till din nya isolering och fasad..
2 Beroende på vart exakt tomtgräns ligger har du jäkla tur kanske den till och med ligger i utkant tak och plötsligt så kan du ju stå där och jobba utan att vara på grannens tomt och kan be grannen dra till valfri plats och fortsätta med din fasadrenovering. idag verkar det ju mest vara gissningar och antaganden vart gränsen då går och skulle man bli anmäld att man står på grannens mark så lär man ju kunna börja med att bevisa med tomtrör vart gränsen är istället för att anta att den är husväggen. även ev olaga intrång / hemfridsbrott hänger ju på exakt vart gränsen är plus att du har ju ett viss mått av där att göra då du renoverar din fasad,,, tror inte nån vettig domstol dömmer dig för hemfridsbrott eller olaga intrång för en halv fot på grannens mark och med osäker tomtgräns så skulle nog dom flesta lägga ner fallet innan kvinnan ens hunnit lagt på luren..
Både olaga intrång och ev hemfridsbrott så har det ju betydelse varför du är där.. att din fasad ligger nära tomtgräns och osäkert om det ens går att dömma dig för det om du renoverar fasad på din sida gränsen. Folk verkar tro att dessa lagstiftningar liknar nån amerikansk film där dom skjuter alla som står på fel sida gränsen.. i sverige för att dömmas för dessa brott så lär man ju göra jäkelskap eller inte ha nått vettigt där att göra. Att åtala eller polisanmäla nån är enkelt men att vinna den rättsligt är ju betydligt svårare. Ja man blir dömd om man är och springer nånstans utan vettig orsak eller där det är tydligt för att bara ställa till bråk.. Men jag har hitils inte hittat nån dömd under liknande förutsättningar. varken med staket eller fasader i tomtgräns så är det ont om dömda som stått på fel sida utan tillåtelse och även fall där man stått på fel sida och tagit ner häcken som man trodde var sin är det få dömda om man är lite smart i sina svar..
Sen hade jag nog kört en rövare i ett sånt här fall..
Några kompisar i varselkläder med lite grejer som spelar lite teater och sätter
upp träkäppar så du får "gränsen" snöret i takfot,
Helst när tanten inte är hemma men bra om några grannar ser och sen när tanten ifrågasätter dig så klargör man din sida min sida men säg inget om tomgräns.. särskillt inte om hon spelar in eller har vittne.. här vill man bara ha ord mot ord sen.. Hon tror det är en korrekt utsatt tomtgräns och godtar det eller begär en egen utsättning för att bevisa att tomtgränsen är nån annanstans.. ni får troligen en korrekt uppmätt tomtgräns med en jäkla fart ...
upp med en pressening ner från hängrännan för att det inte ska damma in till grannen och för att skydda grannens egendom från spill och kladd är den officella förklaringen men verkligheten så är det för att hon inte ska se när du är där och inte. Renovera fasaden med en jäkla fart tills hon fått korrekt tomtgräns utsatt ska du helst vara klar. Riv ev bort pinnen i var ända vid "tomtgräns" och snöret för att mindre bevis står kvar och undvika att bevisa fake utsättningen av fallet från regnvatten och snö som ni ju mätte in... Du har aldrig kallat det för nån tomtgräns inte , det måste hon ha missförstått helt...
poängen är ju att skapa osäkerhet för henne vart gränsen är och kommer polisen så vet ingen vart gränsen är exakt och det blir väldigt svårt att driva vidare även som polis med 2 helt olika uppfattningar om vart tomtgränsen egentligen ligger .i fasad eller jäms takets utkant..
Vad jag läst hitills i tråden så verkar ju ingen egentligen veta exakt vart tomtgränsen är mer än nå gamla gissningar av nån mäklare och ingen hittar tomtrör där det var nå buskar.
Att bli dömd för den typen av olaga intrång i samband med fasadrenovering med osäker tomtgräns och självklart tror man att gränsen är takfot och att då är jag ju på min egen tomt så kommer det bli mycket svårt att skapa trovärdig bevisning då hon inte vet exakt när du varit där och inte kan filma det utan stor svårighet. Självklart ska presseningen dras in i ändarna så hon inte kan filma in bakom utan att klättra in till dig och då blir det en polisanmälan tillbaka på hemfridsbrott. löjligt javist men det är bra med anmälningar även åt andra hållet så det är tydligt att det är osämja och inte en buse och en skötsam i ev rättegång OM det nånsin kommer så långt.. att om hon kommer in och träter på din tomt och bråkar så filma grannen med mobiltelefon är ju också lovligt särskillt nu med uppsatt pressening som ju skärmar av så du inte stör henne..
Om hon låter presseningen hänga som hon ju bör göra då den sittter i din kåk så har man ju skapat möjlighet att fortsätta fasadrenoveringen och skapa lite mer oreda för tanten i osäkerhet vad som händer bakom presseningen och att det kan bita henne i röven att bråka med folk. och med rätt liten risk för dig att det ska hända så mycket mer än en polisanmälan som lär bli nedlagd fort och kanske en sönderklippt eller stulen eller nedplockad pressening.
Just nu har ju tanten "vunnit" då din fasadrenovering står still så lite röra om i leken känns ju bra så länge man egentligen inte riskerar nåt..framförallt om man efter uppmaning att man stör henne eller inkräktar går tillbaka till sig om hon kommer ut och ser till att polis och grannar inte ser dig på fel ställe så är det ju väldigt mycket ord mot ord om det drivs vidare. man vill inte att tanten har videobevis på upprepade ev övertramp med upprepade tillsägelser då det är till hennes fördel om det ev dras vidare. så syftet att få upp presseningen är ju att fäst den så långt in på ditt tak att hon inte kan få ner den och se vad hon tar sig till..
Några kompisar i varselkläder med lite grejer som spelar lite teater och sätter
upp träkäppar så du får "gränsen" snöret i takfot,
Helst när tanten inte är hemma men bra om några grannar ser och sen när tanten ifrågasätter dig så klargör man din sida min sida men säg inget om tomgräns.. särskillt inte om hon spelar in eller har vittne.. här vill man bara ha ord mot ord sen.. Hon tror det är en korrekt utsatt tomtgräns och godtar det eller begär en egen utsättning för att bevisa att tomtgränsen är nån annanstans.. ni får troligen en korrekt uppmätt tomtgräns med en jäkla fart ...
Vad jag läst hitills i tråden så verkar ju ingen egentligen veta exakt vart tomtgränsen är mer än nå gamla gissningar av nån mäklare och ingen hittar tomtrör där det var nå buskar.
Att bli dömd för den typen av olaga intrång i samband med fasadrenovering med osäker tomtgräns och självklart tror man att gränsen är takfot och att då är jag ju på min egen tomt så kommer det bli mycket svårt att skapa trovärdig bevisning då hon inte vet exakt när du varit där och inte kan filma det utan stor svårighet. Självklart ska presseningen dras in i ändarna så hon inte kan filma in bakom utan att klättra in till dig och då blir det en polisanmälan tillbaka på hemfridsbrott. löjligt javist men det är bra med anmälningar även åt andra hållet så det är tydligt att det är osämja och inte en buse och en skötsam i ev rättegång OM det nånsin kommer så långt.. att om hon kommer in och träter på din tomt och bråkar så filma grannen med mobiltelefon är ju också lovligt särskillt nu med uppsatt pressening som ju skärmar av så du inte stör henne..
Om hon låter presseningen hänga som hon ju bör göra då den sittter i din kåk så har man ju skapat möjlighet att fortsätta fasadrenoveringen och skapa lite mer oreda för tanten i osäkerhet vad som händer bakom presseningen och att det kan bita henne i röven att bråka med folk. och med rätt liten risk för dig att det ska hända så mycket mer än en polisanmälan som lär bli nedlagd fort och kanske en sönderklippt eller stulen eller nedplockad pressening.
Just nu har ju tanten "vunnit" då din fasadrenovering står still så lite röra om i leken känns ju bra så länge man egentligen inte riskerar nåt..framförallt om man efter uppmaning att man stör henne eller inkräktar går tillbaka till sig om hon kommer ut och ser till att polis och grannar inte ser dig på fel ställe så är det ju väldigt mycket ord mot ord om det drivs vidare. man vill inte att tanten har videobevis på upprepade ev övertramp med upprepade tillsägelser då det är till hennes fördel om det ev dras vidare. så syftet att få upp presseningen är ju att fäst den så långt in på ditt tak att hon inte kan få ner den och se vad hon tar sig till..
Kan ju vara så att grannen blev lite sur redan då? Sprätter rätt duktigt om man tvättar betongpannor med högtryck (gjorde själv det på garaget för ett antal år sedan).E Mats Lindfors 2 skrev:Ja, jag använde högtryckstvätten, men det finns andra metoder med kemiska medel också.
Använde sen SIKA Betongimpregnering men det finns andra impregneringsmetoder också liksom målning istället för att byta pannor som kan hålla i många år ytterligare. Många byter tak i förtid av utseendeskäl och för att de skräms upp av takrenoveringsfirmor.
Jag la pengarna på en solcellsanläggning på 18,2 kW istället som i dagsläget har producerat 66.600 kWh sedan 2017 motsvarande 26 ton sparade koldioxidutsläpp motsvarande 780 planterade träd....
Jag tror att detta är nyckeln. Hemfridsbrott/olaga intrång bygger ju inte på en absolut gräns som aldrig får passeras. Det är t ex inte hemfridsbrott när jag får en leverans, någon knackar på dörren, Jehovas vittnen vill frälsa mig o s v. De har ärende till fastigheten. Jag tror således knappast att grannen kan få TS dömd för hemfridsbrott eller olaga intrång om denne håller sig i närhet till sin fasad vid en reparation och dessutom meddelar grannen med ett brev att detta kommer att ske i förväg. Till TS fördel är ju dessutom att gränsen är osäker.P polaris78 skrev:Både olaga intrång och ev hemfridsbrott så har det ju betydelse varför du är där.. att din fasad ligger nära tomtgräns och osäkert om det ens går att dömma dig för det om du renoverar fasad på din sida gränsen. Folk verkar tro att dessa lagstiftningar liknar nån amerikansk film där dom skjuter alla som står på fel sida gränsen.. i sverige för att dömmas för dessa brott så lär man ju göra jäkelskap eller inte ha nått vettigt där att göra. Att åtala eller polisanmäla nån är enkelt men att vinna den rättsligt är ju betydligt svårare. Ja man blir dömd om man är och springer nånstans utan vettig orsak eller där det är tydligt för att bara ställa till bråk.. Men jag har hitils inte hittat nån dömd under liknande förutsättningar. varken med staket eller fasader i tomtgräns så är det ont om dömda som stått på fel sida utan tillåtelse och även fall där man stått på fel sida och tagit ner häcken som man trodde var sin är det få dömda om man är lite smart i sina svar..
Nej, jag försöker inte driva igenom nånting längre.Emma242 skrev:
Läs vad jag skriver Emma!
Jag har lagt ned det där.
Hon får stirra in i en asfaboardfasad tills hon tröttnar, nu skiter jag i det.
Punkt!
Tråden var överklagande av kostnader för förrättningen vilket oerhört många har svårt att hålla sig till inklusive dig Emma
Informationen från Byggahus,.se är: Håll er till ämnet!
Vi köpte inte huset av någon Mäklare utan på en liten radannons i VLT av dåvarande ägaren och skrev på avtalet på banken.G Granatäpple skrev:Till TS…
Här är länken:
[länk]
/skulle vara trevligt veta om du fick någon hjälp av det, skriv gärna o berätta)
Någon säljbroschyr fanns inte och för övrigt så struntar Lantmäteriet fullständigt i både säljbroschyrer, Eniro och andra kartor som går att hitta på nätet. För de är det tomtrör och egna inmätningar som gäller, men i först hand tomtrör och det står i fastighetsbildningslagen, och det är den de följer.
Har för övrigt tomtgränser på en karta men eftersom tomtrören är borta är det svårt att veta var gränserna är, men egentligen är det snarare en akademisk fråga eftersom det i praktiken blir en liten påbyggnad (under mitt egna tak) och avståndet blir en smula krympt mellan våra hus.
Högst marginellt och det har ingen som helst praktisk betydelse för grannen men hon motsätter sig i alla fall, av helt andra skäl...
Och jag är ju inte ensam härute att ha en byggnad precis i tomtgräns, det har i princip alla härute, men alla har inte en granne som jag.....
men som sagt, jag har lagt ned arbetet på den gaveln nu, den får se ut så där till hon antingen tröttnar, flyttar eller lämnar in.Jag kommer göra i ordning resten av huset och där stannar jag. Gaveln får vara så där....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Nej, om det du bygger är på din egen fastighet eller på grannens är inte en akademisk fråga.E Mats Lindfors 2 skrev:Har för övrigt tomtgränser på en karta men eftersom tomtrören är borta är det svårt att veta var gränserna är, men egentligen är det snarare en akademisk fråga eftersom det i praktiken blir en liten påbyggnad (under mitt egna tak) och avståndet blir en smula krympt mellan våra hus.
Högst marginellt och det har ingen som helst praktisk betydelse för grannen men hon motsätter sig i alla fall, av helt andra skäl...
Hur stort det du bygger är eller grannens tomtanvändning (den faktiska eller någons åsikter om den) är helt irrelevant i sammanhanget.
Det är grannen som bestämmer vad som ska byggas på hennes tomt och det är inget som hon på något sätt behöver motivera sig om eller ens ha rationella skäl för. Det är en rättighet som tillfaller fastighetsägaren.
Det som har relevans är var gränsen går, vilket eventuellt kan ge dig lite mer spelrum ifall den vid en utvisning eller bestämning skulle visa sig ligga längre ut än ni tror nu.
Och ifall det är möjligt att uppfylla kraven för att myndighetsvägen få saken reglerad genom ett servitut, men det tycks ju vara något som du avstått från att LM ska avgöra. '
Så då gäller fortsatt det enkla faktumet att byggande får ske på din sida om gränsen. Hur mycket du än vill få det till att framstå som en oviktig petitess så är det ett ovedersägligt faktum.
Tack för informationen Roger_Gustavsso! Det var länge sedan jag tog kurser i Geodesi (gynmasiet och på högskolan). Allt är väll annorlunda nu. Det var Lantmäteriet i Västerås som höll kurserna och på den tiden (1993-1994), var man riktigt bra och hjälpsamma.R Roger_Gustavsson skrev:Det vanligaste i dag är en etablering av Totaltstation med hjälp av Nätverks-RTK, en form av GPS med noggrannhet ner mot 1 cm i de flesta fall. Den noggranheten är i princip högre än de tekniker som tidigare användes (3 mm som du nämner med gamla metoder stämmer inte). Totalstationen används utifrån de fiktiva punkter som ges av GPS-mätningen genom Nätverks-RTK. Det som mäts in (eller stakas ut) håller därefter inbördes en nogrannhet inom några millimeter i bästa fall. I praktiken tillkommer bl.a.lodningsfel. Den absoluta positionen på jordytan kan i slutändan vara inom 1-3 cm. Det är bättre än vad Lantmäterimyndigheten kräver vid gränsbestämning. Vid gränsbestämningar krävs överbestämning, alltså flera mätningar av samma gränspunkter. Om det saknas koordinatsatta gränspunkter blir det komplicerat. Är det ett äldre koordinatsystem kan man använda sig av transformation om det finns ett känt samband till de koordinatsystem som används idag. Om inte, blir det dyrt...
.
Frågan är om du överhuvud taget behöver ta mer yta i anspråk. Om du använder PIR-isolering så kommer du troligen klara med samma tjocklek.E Mats Lindfors 2 skrev:Det är ett minimalt intrång och skulle inte påverka grannens användning. Den delen av grannens tomt används enbart för in- och uttransport av sonens båt och dessutom står en stor Rhododrenbuske i vägen. Här stod tidigare både äppelträd (lite längre in) och andra buskar men de har grannen själv tagit bort för att kunna köra in och ut med båten.
Vad ska grannen ha här ?
Mera planteringar/buskar?
Det går bra även med en tilläggsisolering på 12 cm det hindrar inte mera planteringar, men frågan är om de överlever då taket hindrar regn att nå dit, inte ens gräs växer närmast fasaden, det är för torrt där..
[bild]
Jo det gör det, jag måste bli klar till nästa år men om gaveln då är kvar att göra får jag ta ställning då hur jag ska agera.Jonatan79 skrev: