138 380 läst ·
483 svar
138k läst
483 svar
Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut
Nej jag rör inte ihop det, ligger ser närmre grannes tomt än 4.5m är det krav i vår kommun mfl. TS fasad ligger uppenbarligen närmre grannen än såClaes Sörmland skrev:
Nej, det regleras av PBL och kommunen får inte utöka kraven för en bygglovsprövning med ett grannemedgivande.
(Jag tror du rör ihop det med att grannarna hörs i vissa bygglovsärenden. Men det handlar inte om ett medgivande utan endast om att samla in sakuppgifter i ärendet. Du bestämmer s a s inte vad din granne kan få bygglov till. Det gör kommunen utifrån PBL.)
Det krävs inget grannemedgivande ens i din kommun vid bygglov. Men granne hörs i bygglovsärenden för att samla in information om det rör sig om ett bygglov där en mindre avvikelse från detaljplan krävs. T ex en gammal byggnadsplans 4,5 m byggnadsförbud från gränsen.T Säbylund2 skrev:
Grannemedgivande gäller bara vissa bygglovsbefriade åtgärder, t ex friggebodar, attefallsåtgärder eller vissa plank vid uteplats.
Om du inte tror på mig så läs Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
Vid inlämnad av bygglovsansökan där bygglovet berör att man inkräktar på på de 4.5m närmst granne, så skall ett grannmedgivande bifogad som bilaga i vår kommun.Claes Sörmland skrev:
Det krävs inget grannemedgivande ens i din kommun vid bygglov. Men granne hörs i bygglovsärenden för att samla in information om det rör sig om ett bygglov där en mindre avvikelse från detaljplan krävs. T ex en gammal byggnadsplans 4,5 m byggnadsförbud från gränsen.
Grannemedgivande gäller bara vissa bygglovsbefriade åtgärder, t ex friggebodar, attefallsåtgärder eller vissa plank vid uteplats.
Om du inte tror på mig så läs Boverket:
[länk]
Men det är intressant att du vet hur det fungerar i min kommun.
Oavsett det jag menar är att konflikten med grannen och situationen man nu står i kunde ha föregåtts om man vid bygglovsansökan hade gjort en förfrågan om grannmedgivande.
Skönt att höra att du har koll på hur detClaes Sörmland skrev:
Det krävs inget grannemedgivande ens i din kommun vid bygglov. Men granne hörs i bygglovsärenden för att samla in information om det rör sig om ett bygglov där en mindre avvikelse från detaljplan krävs. T ex en gammal byggnadsplans 4,5 m byggnadsförbud från gränsen.
Din kommun lyder under samma lagstiftning, PBL, som alla andra kommuner. Din kommun kan således inte ändra på lagstiftningen till att inkludera ett särskilt kommunspecifikt grannemedgivande för bygglov.T Säbylund2 skrev:
Om grannen och TS hade kommunicerat bättre så hade det ju underlättat situationen. Vi är överens. T o m TS är överens. Grannen vill dock inte kommunicera.T Säbylund2 skrev:
Du behöver inte tro på mig, läs Boverkets hemsida.T Säbylund2 skrev:
T Trälupop skrev:
Kommunen kan naturligtvis inte ändra lagstiftningen men vi kan inte utesluta att de bryter mot den genom egna hittepåkrav. Konstigare saker har skett...Claes Sörmland skrev:
T ex att Säbylund2 blir Trälupop mitt i ett meningsutbyte...Alfredo skrev:
Skämt åt sido, håller med om att det kan finnas någon liten bygglovsavdelning i nån kommun som bryter mot PBL.
Var aningen trött på en rövhatt från Sörmland som vet exakt hur det går tillväga i min kommun, likväl så läste PBL , står inte i klartext det du påstår. Sen även det jag säger är att hade man vid inlämnan av ansökan tagit med en grannmedgivan hade man sluppit mycket av kommande problematik.Claes Sörmland skrev:
Men vill man missförstå och vara förstå sig påare så visst.
Det där tog en stund att fatta... Admin måste jobba övertid... Släpp tangentbordet nu @Per Eskilsson och titta på schlager som alla andra, eller kanske Let's dance...Claes Sörmland skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 700 inlägg
Måste vara trist att titta på den fula fasaden. Varför planterar hon inte en häck precis intill husväggen. Bara vattna med droppslang och rikligt med gödning så växer den upp snabbt.
Om man ändå ska jävlas lixom.
Om man ändå ska jävlas lixom.
Rövhatt eller ej, Boverket är mycket tydliga i frågan:T Trälupop skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
Ja det kan man tycka, ett politiskt förslag att driva för ändring av PBL.T Trälupop skrev:
Vad har missförståtts?T Trälupop skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 921 inlägg
Den enda slutsats jag egentligen drar är att du försöker lägga över dina fel och tillkortakommanden på grannen.E Mats Lindfors 2 skrev:
Ja, hon hade säkert kunnat vara smidigare och hjälpt dig att lösa dina problem. Men nu är hon uppenbarligen inte det. Och problemen är alltjämt dina.
Ja det kanske du vill, men detta är ett öppet forum och då kommer folk att skriva vad dom vill, så länge det håller sej inom reglerna.E Mats Lindfors 2 skrev:
Sen tycker jag förvisso det är märkligt att du inte vill isolera på insidan för att det inkräktar på DITT utrymme, och istället vill du inkräkta på någon annans utrymme ?
Jag tror vidare det är kört att få bygga på grannens tomt (vilket du ju gör), och gör du det ändå kan grannen i slutändan få till en rivning av det som inkräktar på hennes tomt.