[QOUTE] Då sa hon att gamla inmätningsr äldre än 2 år inte gick att använda då de är i ett gammalt koordinatsystem

Det är inga som helst problem att omvandla koordinater från ett standard koordinatsystem från 2008.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det regleras av PBL och kommunen får inte utöka kraven för en bygglovsprövning med ett grannemedgivande.

(Jag tror du rör ihop det med att grannarna hörs i vissa bygglovsärenden. Men det handlar inte om ett medgivande utan endast om att samla in sakuppgifter i ärendet. Du bestämmer s a s inte vad din granne kan få bygglov till. Det gör kommunen utifrån PBL.)
Nej jag rör inte ihop det, ligger ser närmre grannes tomt än 4.5m är det krav i vår kommun mfl. TS fasad ligger uppenbarligen närmre grannen än så

Claes Sörmland
T Säbylund2 skrev:
Nej jag rör inte ihop det, ligger ser närmre grannes tomt än 4.5m är det krav i vår kommun mfl. TS fasad ligger uppenbarligen närmre grannen än så
Det krävs inget grannemedgivande ens i din kommun vid bygglov. Men granne hörs i bygglovsärenden för att samla in information om det rör sig om ett bygglov där en mindre avvikelse från detaljplan krävs. T ex en gammal byggnadsplans 4,5 m byggnadsförbud från gränsen.

Grannemedgivande gäller bara vissa bygglovsbefriade åtgärder, t ex friggebodar, attefallsåtgärder eller vissa plank vid uteplats.

Om du inte tror på mig så läs Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/

• Gilla
Emoyenis och 5 till
  • Laddar…
Det krävs inget grannemedgivande ens i din kommun vid bygglov. Men granne hörs i bygglovsärenden för att samla in information om det rör sig om ett bygglov där en mindre avvikelse från detaljplan krävs. T ex en gammal byggnadsplans 4,5 m byggnadsförbud från gränsen.

Grannemedgivande gäller bara vissa bygglovsbefriade åtgärder, t ex friggebodar, attefallsåtgärder eller vissa plank vid uteplats.

Om du inte tror på mig så läs Boverket:
[länk]
Vid inlämnad av bygglovsansökan där bygglovet berör att man inkräktar på på de 4.5m närmst granne, så skall ett grannmedgivande bifogad som bilaga i vår kommun.

Men det är intressant att du vet hur det fungerar i min kommun.

Oavsett det jag menar är att konflikten med grannen och situationen man nu står i kunde ha föregåtts om man vid bygglovsansökan hade gjort en förfrågan om grannmedgivande.

Skönt att höra att du har koll på hur det

Claes Sörmland
T Säbylund2 skrev:
Men det är intressant att du vet hur det fungerar i min kommun.
Din kommun lyder under samma lagstiftning, PBL, som alla andra kommuner. Din kommun kan således inte ändra på lagstiftningen till att inkludera ett särskilt kommunspecifikt grannemedgivande för bygglov.

T Säbylund2 skrev:
Oavsett det jag menar är att konflikten med grannen och situationen man nu står i kunde ha föregåtts om man vid bygglovsansökan hade gjort en förfrågan om grannmedgivande.
Om grannen och TS hade kommunicerat bättre så hade det ju underlättat situationen. Vi är överens. T o m TS är överens. Grannen vill dock inte kommunicera.

T Säbylund2 skrev:
Skönt att höra att du har koll på hur det
Du behöver inte tro på mig, läs Boverkets hemsida.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
T Trälupop skrev:
så skall ett grannmedgivande bifogad som bilaga i vår kommun.
Din kommun kan således inte ändra på lagstiftningen till att inkludera ett särskilt kommunspecifikt grannemedgivande för bygglov.
Kommunen kan naturligtvis inte ändra lagstiftningen men vi kan inte utesluta att de bryter mot den genom egna hittepåkrav. Konstigare saker har skett...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kommunen kan naturligtvis inte ändra lagstiftningen men vi kan inte utesluta att de bryter mot den genom egna hittepåkrav. Konstigare saker har skett...
T ex att Säbylund2 blir Trälupop mitt i ett meningsutbyte...

Skämt åt sido, håller med om att det kan finnas någon liten bygglovsavdelning i nån kommun som bryter mot PBL.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…

Skämt åt sido, håller med om att det kan finnas någon liten bygglovsavdelning i nån kommun som bryter mot PBL.
Var aningen trött på en rövhatt från Sörmland som vet exakt hur det går tillväga i min kommun, likväl så läste PBL , står inte i klartext det du påstår. Sen även det jag säger är att hade man vid inlämnan av ansökan tagit med en grannmedgivan hade man sluppit mycket av kommande problematik.
Men vill man missförstå och vara förstå sig påare så visst.

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
Det där tog en stund att fatta... Admin måste jobba övertid... Släpp tangentbordet nu @Per Eskilsson och titta på schlager som alla andra, eller kanske Let's dance... ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Det där tog en stund att fatta... Admin måste jobba övertid... Släpp tangentbordet nu @Per Eskilsson och titta på schlager som alla andra, eller kanske Let's dance... ;)
Off topic: jag gillar Rumäniens låt bäst så här långt.

• Haha
  • Älska
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Sorry för OT men du kan ändra ditt nick själv en gång. Tyvärr.

• Gilla
rolflidvall och 2 till
  • Laddar…
Måste vara trist att titta på den fula fasaden. Varför planterar hon inte en häck precis intill husväggen. Bara vattna med droppslang och rikligt med gödning så växer den upp snabbt.
Om man ändå ska jävlas lixom.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Trälupop skrev:
Var aningen trött på en rövhatt från Sörmland som vet exakt hur det går tillväga i min kommun, likväl så läste PBL , står inte i klartext det du påstår.
Rövhatt eller ej, Boverket är mycket tydliga i frågan:

Utdrag ur protokoll som beskriver att byggnadsnämnden inte ska ge sken av att alla grannar måste höras för att godkänna åtgärder.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/

T Trälupop skrev:
Sen även det jag säger är att hade man vid inlämnan av ansökan tagit med en grannmedgivan hade man sluppit mycket av kommande problematik.
Ja det kan man tycka, ett politiskt förslag att driva för ändring av PBL.

T Trälupop skrev:
Men vill man missförstå och vara förstå sig påare så visst.
Vad har missförståtts?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
En normalt funtad granne hade prata med mig och så hade vi kommit överens om hur återställandet skulle ske men denne granne är inte normalt funtad helt enkelt, en normal granne hade öppnat dörren och pratat med mig.
Du drar helt felaktiga slutsatser.
Den enda slutsats jag egentligen drar är att du försöker lägga över dina fel och tillkortakommanden på grannen.

Ja, hon hade säkert kunnat vara smidigare och hjälpt dig att lösa dina problem. Men nu är hon uppenbarligen inte det. Och problemen är alltjämt dina.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det är de här sakerna jag skulle vilja diskutera inte förhållandet med grannen
Ja det kanske du vill, men detta är ett öppet forum och då kommer folk att skriva vad dom vill, så länge det håller sej inom reglerna.

Sen tycker jag förvisso det är märkligt att du inte vill isolera på insidan för att det inkräktar på DITT utrymme, och istället vill du inkräkta på någon annans utrymme ?

Jag tror vidare det är kört att få bygga på grannens tomt (vilket du ju gör), och gör du det ändå kan grannen i slutändan få till en rivning av det som inkräktar på hennes tomt.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.