Som rubriken säger, byggt 1957 och jag vill inte bevara den tidsepoken utan föra byggnaden in i 2000-talet. Men hur gör jag? och vad gör jag. Budget, ja så lite pengar som möjligt helst. Fasad söder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entréplan.jpg
Skapa konto
Övre plan.jpg
Skapa konto
Källarplan.jpg
Skapa konto

Så här långt kom jag i mina tankar.:)
Att byta ut köket mot ett modernt istället för det gamla som är mer än 50 år gammalt är rätt självklart. Men funktionella kök kan se väldigt olika ut. Matrummet i anslutning till köket verkar lite konstigt, Men ett modernt kök så kan jag lika bra sitta i köket. Alltså så kan ytan införlivas i vardagsrummet. Väggen mellan hallen och vardagsrummet uppfattar jag som överflödig. Den öppna spisen vill jag byta ut mot en Spartherm eller Supra spisinsats som dessutom roteras 90 grader och på sätt blir tillgänglig för hela rummet.

I anslutning till entén skulle jag vilja ha en terass, en eller två trappsteg under entréplanet och som sträcker sig under fönstret. Där taket är uppdraget så tänker jag mig en spaljé som fortsättning på taket och ut ca 1,5 meter förbi nuvarande tak över entrén. Denna spaljé fungerar då som markis och tak och skärmar av solen. Fönstret till vardagsrummet är stort och ligger i rakt söderläge, blir nog varmt om sommaren. Spaljen måste antagligen vila på ett upplag av en balk och två trästolpar, liknande den som redan finns vid entrén.

Garaget är för litet för moderna bilar av idag. Garagenedfarten är brant och går i en kurva , svår att hantera. Vad göra med detta?
Huset har fjärrvärme så ingen värmepanna finns eller oljetank.:D Källaren har stora utrymmen att använda.
På övervåningen så är det inte så mycket som jag kommer på mer än att badrummet kan behöva utökas lite.

Fler ideér någon?

Jag vet för lite om tomten och omgivningarna för att vara tvärsäker. Men du vinner mycket på att ersätta källargaraget med någon sorts carport eller fristående garage i markplan. En nackdel huset har är den bristande kommunikationen med trädgården. Jag är inte helt övertygad av din spaljé, men kanske blir det när jag ser helheten.

Mina förslag:
1. Behåll spisen och hallväggarna mot kök och vardagsrum.
2. Rensa bort den lilla gästtoan så att sovrummet på bottenvåningen blir lite större
3. Riv ner matrummets väggar mot såväl matrum som kök
4. Avgränsa nytt hygienrum med dusch, toa och klädvård där köket nu ligger
5. Bygg nytt kök på nuvarande matplatsen
6. Avgränsa garagets yttersta del och fyll ut både golvet där plus garagenedfarten utanför till marknivå. Med räcke av glas, en liten halvvåningstrappa och ett högt fönsterparti från golv till tak kommer att bilda trevlig övergång mellan uteplats och husets sällskapsytor.

• jlossint02.jpg
    Skapa konto
Hej!

Grattis till köp av ett charmigt 1957-hus! Det ser ut att vara ett riktigt skolboksexempel med perspektivfönster, "keps" över entréen, barkök och charmig (?) öppen spis. En sk tjänstemannavilla.

Vi bor i ett hus från 1956, dock mindre än ditt och ser ut att vara från 1940-tal. (Snarare egnahemshus.) Vi brottas liksom du med tankar kring om- och tillbyggnad, vad blir funktionellt, snyggt, miljövettigt och "billigt" (inget är billigt, bara olika dyrt)...? Nog vill man att det ska synas vad som är nytt, samtidigt finns det en charm i att det syns hur huset var tänkt från början.

Några tips kring detta med äldre, "retro" hus är:
- lär dig mer om just din hustyp. Tips är "Så byggdes villan" av Björk och Nordling.
http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/stilutveckling-1940-och-50-tal/

-bo in dig och tänk efter, flera gånger, vad behöver du egentligen? Rivet är rivet och kommer inte igen...

-ett sätt att spara pengar är väl att undvika att flytta vatten och avlopp i onödan. Det kan ju vara en spännande utmaning att få till det bra ändå utan att använda storsläggan. På loppis och återbruksmarknaden finns 50-talsmöbler med nätta dimensioner som passar bra i mindre rum.

Ett tillägg:
Ursäkta om jag försöker pracka på dig en retro 50-talsstil när du tydligt talat om att du vill ha mer modernt.
Jag menar att man ska tänka efter minst 2 gånger innan man gör radikala förändringar och att ett gammalt hus ofta har en känsla att vara rädd om.
Vårt hus hade en öppen spis i vardagsrummet som någon kring 1970 resolut tog bort. Det sörjer jag.

Jag kan bara instämma: Man ska vara mycket försiktig när man handskas med en karaktärsfast villa av denna sort. Och de förslag jag lämnat syftar till minimalast möjliga ändringar av fasaden för att ändå bygga bort villans mindre olägenheter (dålig kontakt med trädgård, svåranvänt garage och pytteliten gästtoa).

Man ska absolut rädda så mycket som möjligt av befintliga snickerier, och genomföra ombygget med samma formspråk som när huset byggdes.

Är väl bara att slänga ut all teak, snygga bakelithandtag på innerdörrarna, byta ut garbondörrarna mot vitfolierat och sätta in ett ett kök i högglanslaminat.

Ursäkta ironin, men jag hade bara jobbat med inre ytskick som tapeter och färg som kan återställas. Ett 2010 pimpat hus kommer aldrig bli mer än ett pimpat hus. Var rädd om orginaltänket ovarsam "renovering" blir ett helvete att rätta till

• Gilla
anthill och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.