2 191 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hus -64 med svajigt bjälklag!
Hej
Vi har köpt ett enplanshus från -64 med torpargrund, siporexblock. Huset visade sig vid besiktingen ha "mögel" i träreglar etc och vi lyckades få avdrag på priset för att åtgärda detta. Nu har hantverkarna precis börjat att riva upp golv, reglar och isolering etc. Idag ringde de och sade att den svajighet i golvet de trodde berodde på att träreglarna inte låg dikt an betongbjälklaget inte beror på detta utan snarare på att det finns glipor (ca 20 mm) mellan betongplattorna i betongbjälklaget. Min första tanke var PANIK. Vad innebär detta - jag såg framför mig hur vi skulle tvingas riva hela huset.
Nu har jag lugnat mig en aning och vill be om råd - vem känner igen detta problem? Hur har ni löst detta? Vid besiktningen sades inget om betongbjälklaget - enbart att det var i gott skick underifrån, ingen korrision etc. Jag antar att jag undrar om detta är en bärighetsfråga eller en skönhetsfråga - kan huset rasa ihop eller handlar det om huruvida golvet kommer att fortsätta att svaja.
Såvitt jag förstår kan man tex regla upp långa "störar" längs med huset underifrån och staga upp blocken - eller lägga ut flytspackel med ett nät som binder ihop klabbet.
Era erfarenheter?!
Tack!! En lätt panikslagen ny husägare.
Vi har köpt ett enplanshus från -64 med torpargrund, siporexblock. Huset visade sig vid besiktingen ha "mögel" i träreglar etc och vi lyckades få avdrag på priset för att åtgärda detta. Nu har hantverkarna precis börjat att riva upp golv, reglar och isolering etc. Idag ringde de och sade att den svajighet i golvet de trodde berodde på att träreglarna inte låg dikt an betongbjälklaget inte beror på detta utan snarare på att det finns glipor (ca 20 mm) mellan betongplattorna i betongbjälklaget. Min första tanke var PANIK. Vad innebär detta - jag såg framför mig hur vi skulle tvingas riva hela huset.
Nu har jag lugnat mig en aning och vill be om råd - vem känner igen detta problem? Hur har ni löst detta? Vid besiktningen sades inget om betongbjälklaget - enbart att det var i gott skick underifrån, ingen korrision etc. Jag antar att jag undrar om detta är en bärighetsfråga eller en skönhetsfråga - kan huset rasa ihop eller handlar det om huruvida golvet kommer att fortsätta att svaja.
Såvitt jag förstår kan man tex regla upp långa "störar" längs med huset underifrån och staga upp blocken - eller lägga ut flytspackel med ett nät som binder ihop klabbet.
Era erfarenheter?!
Tack!! En lätt panikslagen ny husägare.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Förstår inte riktigt problembeskrivningen.
Består grunden av flera betongplattor på mark?
Består grunden av flera betongplattor på mark?
Hej
Så där, nu har vi haft vår besiktningsman där. Det rör sig om att väggarna "hänger" i luften sas. Det finns en glipa mellan golvbetongen och väggarna. Betongblocken rör sig och sviktar.
De föreslår att vi stagar upp grunden underifrån med en 14 meter lång balk som sedan stötas upp. Därpå läggs ett lager flytspackel ut... I sak är vi så klart glada att detta upptäcktes nu - men det tarvar ju en kostnad. Om vi inte gör något kommer golvet att svikta när vi går på det och på sikt lär delar av golvet "dippa" ner och lämna en glipa vid socklarna etc.
En fråga blir ju huruvida detta ska ses som dolt fel. Vi fick som sagt avdrag för fuktproblemet med en friskrivningsklausul kring detta. Men, det här är ju något helt annat.. Frågan är - hur gör man? Kan vi fortsätta att åtgärda problemet och sedan ta upp ersättningsfrågan eller behöver vi göra upp om ansvar innan åtgärder görs? Vid det senare fallet kommer rimligen hela renoveringen att stanna upp...
Råd, tips, åsikter på ovan?
Tack!
Så där, nu har vi haft vår besiktningsman där. Det rör sig om att väggarna "hänger" i luften sas. Det finns en glipa mellan golvbetongen och väggarna. Betongblocken rör sig och sviktar.
De föreslår att vi stagar upp grunden underifrån med en 14 meter lång balk som sedan stötas upp. Därpå läggs ett lager flytspackel ut... I sak är vi så klart glada att detta upptäcktes nu - men det tarvar ju en kostnad. Om vi inte gör något kommer golvet att svikta när vi går på det och på sikt lär delar av golvet "dippa" ner och lämna en glipa vid socklarna etc.
En fråga blir ju huruvida detta ska ses som dolt fel. Vi fick som sagt avdrag för fuktproblemet med en friskrivningsklausul kring detta. Men, det här är ju något helt annat.. Frågan är - hur gör man? Kan vi fortsätta att åtgärda problemet och sedan ta upp ersättningsfrågan eller behöver vi göra upp om ansvar innan åtgärder görs? Vid det senare fallet kommer rimligen hela renoveringen att stanna upp...
Råd, tips, åsikter på ovan?
Tack!
Eftersom inte ens hantverkarna som skulle åtgärda svajet förstog orsaken till det utan trodde det berodde på att reglarna låg fel borde det vara på gränsen till ett dolt fel tycker jag. Hur skulle man som köpare kunna göra den bedömningen om inte proffsen kan?
Frågan är inte om att förstå felet, när det gäller dolt fel. Utan om du kan upptäcka det, misstänka att det inte står rätt till och göra utökad kontroll eller att det pga av husets ålder, är normalt "slitage".
Eftersom det var misstänkt fukt, så bör du ha gjort en utökad undersökning och verifiera exakt vad som behöver bytas osv. Om denna undersökning skulle upptäckt detta felet, så kan tyvärr detta inte räknas som dolt fel. Då du inte utfört din utersökningsplikt.
/N
Eftersom det var misstänkt fukt, så bör du ha gjort en utökad undersökning och verifiera exakt vad som behöver bytas osv. Om denna undersökning skulle upptäckt detta felet, så kan tyvärr detta inte räknas som dolt fel. Då du inte utfört din utersökningsplikt.
/N
Klicka här för att svara
