Hej har borrat i betong och får inte ut bitsen från borrmaskinen trots att den är öppnad, vad ska jag göra?

• Borrmaskin med fastkilad borr i chucken efter borrning i betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka på den från sidan eller använd en polygrip

• Gilla
apelsinapa
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Knacka på den från sidan eller använd en polygrip
Har testat båda men händer inget, det går att rubba lite med hammare men sitter fortfarande fast

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
K
Skruvstäd?

Problemet löst fick använda mig av rejält med våld och en hammare så lossnade den till slut 😊

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
A Axellc skrev:
Hej har borrat i betong och får inte ut bitsen från borrmaskinen trots att den är öppnad, vad ska jag göra?
Ser ut som en borr,inte bits.

• Gilla
Fdmäklarn och 2 till
  • Laddar…
TS har kanske använt Google Translate?
Det heter ju Drill Bit på engelska och AI är ju inte så träffsäkert på svenska.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
V Växbo skrev:
Ser ut som en borr,inte bits.
Det heter ett borr🤓

• Gilla
Hep
  • Laddar…
J John_lansing skrev:
Det heter ett borr🤓
Välkommen till byggahus forum!

Borr är ett av de ord som har vacklande genus, både en och ett är ok att använda. Men även om det bor en språkpolis även i mig är det oftast onödigt att anmärka på andras språkbruk så länge det går att förstå innehållet. Att korrigera någons språkbruk när en inte har superkoll på vad som är korrekt blir än mer onödigt..

• Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
D
NyKarin NyKarin skrev:
Välkommen till byggahus forum!

Borr är ett av de ord som har vacklande genus, både en och ett är ok att använda. Men även om det bor en språkpolis även i mig är det oftast onödigt att anmärka på andras språkbruk så länge det går att förstå innehållet. Att korrigera någons språkbruk när en inte har superkoll på vad som är korrekt blir än mer onödigt..
Genus vacklar inte här väl, det är olika saker:

Borren är ett verktyg som man sätter fast borret i.

D datja skrev:
Genus vacklar inte här väl, det är olika saker:

Borren är ett verktyg som man sätter fast borret i.
Snabb googling då jag blev osäker, det är ett tag sedan jag läste svensk grammatik. Men jo.

Skärmdump av en språkrådsdiskussion om användningen av "en borr" och "ett borr" i svenska språket, med fackspråksexempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gärki
  • Laddar…
D
NyKarin NyKarin skrev:
Snabb googling då jag blev osäker, det är ett tag sedan jag läste svensk grammatik. Men jo.

[bild]
Texten sa samma som jag.

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
D datja skrev:
Texten sa samma som jag.
"i allmänspråket används en borr generellt" till skillnad från fackspråk "vacklande genus"

• Gilla
Pierre Z
  • Laddar…
I en tråd på ett byggforum om problem med ett borr i en borrmaskin, är det väl rimligare att prata om fackspråk än vad som gäller allmänspråkligt. Fast jag håller med om att det inte för diskussionen framåt att märka ord.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Rätt ord på grejen eller inte, TS vill ha ut skiten från chucken och är knappast intresserad av något annat. Kanske TS kan ta en kraftig tång runt "grejen" och slå den ut. Hetta brukar också lossa de flesta fastnade "grejer"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.