Hej! Jag håller på att bygga ett vinterisolerat uterum nu, pulpettak. Takåsarna är 270x56 cc120. Min tanke var att fästa 195x45 reglar som jag har till övers längst med åsarna och därefter isolera sen ångspärr och glespanel. Det blir ca 415mm isolering när jag räknar med luftspalt. Problemet blir då att jag inte bryter köldbryggan från takåsarna.

Alternativ 2 är att fästa 195-reglarna på tvären cc60 för att bryta köldbryggan, sen ångspärr och glespanel. Det innebär en del mer jobb och mer virke. Men fördel att bryta köldbryggan och lättare att isolera.

Vilket alternativ hade ni kört på? Hur stor skillnad gör det att bryta köldbryggan, är det värt extrajobbet och nån tusenlapp på virke?

• IMG_5125.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hänger inte riktigt med på hur luftspalten ska konstrueras så att det blir fritt blås över isoleringen. Ser nu ut som det är stopp vid de tvärgående kortlingarna i taket Semesterhjärna fortfarande på så ber om ursäkt i så fall😃

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Haha ne du har helt rätt! Min semesterhjärna var i full gång när jag satte upp kortlingarna, insåg problemet först dagen efter, så har tänkt lösa det genom att borra upp öppningar högst uppe på kortlingarna för luften att åka igenom.

A Arkitrosen skrev:
Haha ne du har helt rätt! Min semesterhjärna var i full gång när jag satte upp kortlingarna, insåg problemet först dagen efter, så har tänkt lösa det genom att borra upp öppningar högst uppe på kortlingarna för luften att åka igenom.
Det bästa är nog att skaffa lägre kortlingar så det blir avstånd upp till taket. Sedan måste luften kunna passera mellan takspont och isoleringen via spalter och jag ser inte hur det kan lösas på bortre sidan där pulpettaket ligger an mot husets tak

Det där ser ut att bli en konstruktionsom blir väldigt svår att lufta korrekt. Är inte optimalt att isolera så tjockt utan en plan då för hur eventuellt fukt ska ta sig ut…

Detta känns mer som en utbyggnad än ett uterum, kommer rummet vara fullt uppvärmt hela vintern?

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det bästa är nog att skaffa lägre kortlingar så det blir avstånd upp till taket. Sedan måste luften kunna passera mellan takspont och isoleringen via spalter och jag ser inte hur det kan lösas på bortre sidan där pulpettaket ligger an mot husets tak
Ja antingen får jag ta bort kortlingarna och fästa dit lägre, eller så lyckas jag såga/borra bort den övre delen, vi får se. Det är uppsågat en öppning i varje ficka in till befintliga husets vind som luftas, så luftning kommer ske under råsponten till befintliga husets vind. Uppskattar omtanken men jag känner mig rätt trygg på dedär med luftningen, inga tankar angående köldbryggan?

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det där ser ut att bli en konstruktionsom blir väldigt svår att lufta korrekt. Är inte optimalt att isolera så tjockt utan en plan då för hur eventuellt fukt ska ta sig ut…

Detta känns mer som en utbyggnad än ett uterum, kommer rummet vara fullt uppvärmt hela vintern?
Ja, det är nog mer korrekt att kalla det utbyggnad! Det blir uppvärmt året om.

Det är öppet högst upp till befintliga husets vind så det kommer luftas på det sättet. Några tankar angående köldbryggan? :)

A Arkitrosen skrev:
Ja, det är nog mer korrekt att kalla det utbyggnad! Det blir uppvärmt året om.

Det är öppet högst upp till befintliga husets vind så det kommer luftas på det sättet. Några tankar angående köldbryggan? :)
Jag skulle se köldbryggan som ett mindre problem. Man kommer kunna se det med en värmekamera en kall vinterdag men i praktiken så kommer det vara alla glasytor som är rummets svaga länk. Köldbryggan uppnår kanske ett par % av takets yta men har fortfarande ett bättre isolervärde än fönstren.

Jag har byggt hus med 380m2 vägg där jag har 3 lagersvägg men på den ytan i fjällmiljö blir det faktiska pengar.

• Gilla
Arkitrosen och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Har sökt runt och också fått till mig att den skillnaden det kommer göra att bryta den köldbryggan i min situation inte är många kronor på ett år i värmekostnader, blir nog att jag förlänger takåsarna med 195-reglar längs med :)

Du kommer väl ha glespanel och gips i taket så viss isolering av köldbryggan blir det ju. Sen isolerar ju också trä. Det finns ju timmerhus...

• Gilla
Arkitrosen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.