Å andra sidan, vad skulle säljaren vinna på att ge dig ett papper?

Jag som säljare skulle nog svara "jag trro det" eller "vet ej" på 99% av frågorna som köparen har. Jag själv kan ju inte veta om elektrikerna gjorde ett gott jobb.

Men det är väl det som är grejen. Säljaren vinner ingenting på detta. Men det är jag som köpare som krävde detta papper när jag lade mitt bud.

Nu är det faktiskt säljaren själv som har gjort jobbet så han bör ju veta vad han själv har gjort kan man tycka.

Du krävde när du la budet, men ändå har du betalt handpenning och skall flytta in om ett par veckor. Varför skulle säljaren skriva ett papper nu?

För att det står så i vårt köpekontrakt?

"Säljaren ska ta fram samtliga handlingar som är av betydelse för köparen".

Ett intyg på att våtrummen är korrekt utförda är en sån handling. Det står också i kontraktet att dessa ska överlämnas senast tillträdesdatumet som är om ett par veckor.

Om det inte finns en sådan handling, så kan ju inte säljaren ta fram den? Det där syftar till de kartor och ritningar han har, att de skall överlämnas. Inte att det skall fixas intyg som inte finns.

Vad gör ni om ni inte får pappret ni vill ha?

-MH- skrev:
Om det inte finns en sådan handling, så kan ju inte säljaren ta fram den? Det där syftar till de kartor och ritningar han har, att de skall överlämnas. Inte att det skall fixas intyg som inte finns.

Vad gör ni om ni inte får pappret ni vill ha?
Vi tänkte undanhålla en del av den slutgiltiga betalningen på tillträdesdatum fram tills det att handlingen har hittats? Han påstår nämligen att han har dokument på detta men att hans dator har kraschat. Säljaren har hela tiden påpekat och sagt att "det är inga problem". Får vi istället ett papper på att han intygar att allt är som det ska så kan vi släppa detta. Sen om han skiter ut det själv eller hittar ett sådant intyg bryr vi oss inte om. Bara att vi får en kopia på det.

Oj, då kanske ni inte får tillträde till huset och köpet går inte igenom. Säljanre kan stämma er för kontraktsbrott. Det blir ju lite jobbigt.

Det är väl snarare de som inte uppfyller sina villkor i kontraktet så varför ska de då ha hela köpesumman.

Du låter som en förbannat jobbig person att ha att göra med MH. Hoppas aldrig jag får affärer med dig.

Kan ingen juridiskt mer kunnig person ge mig vägledning i frågan?

Kontraktsvillkoret "Säljaren ska ta fram samtliga handlingar som är av betydelse för köparen" är alldelese för luddigt för att du skal kunna kräva att säljaren UTFÄRDAR ett våtrumsintyg på det han gjort. Du är bunden av det kontrakt du skrev på, säljaren är EJ bunden av muntliga avtalade överenskommelser.

Lycka till att hitta någon som ger dig det svar du vill ha! :)

Jag ringde precis mäklaren. Han skulle ordna en underskrift på det intyget jag begärde. Jag skickade själv intyget till säljarna och begärde bara en underskrift.

Han har själv hört säljarena muntligen lova detta så han skulle få det fixat.

tack MH för din hjälpsamhet.

Ranger skrev:
Du låter som en förbannat jobbig person att ha att göra med MH. Hoppas aldrig jag får affärer med dig.

Kan ingen juridiskt mer kunnig person ge mig vägledning i frågan?
Du har väl fått en hel del råd i denna tråd, bland annat av -MH-. Tyvärr får jag dock känslan att du helst lyssnar på råd som passar ihop med det du redan tycker och avfärdar de råd du inte tycker om.

Alfredo skrev:
Du har väl fått en hel del råd i denna tråd, bland annat av -MH-. Tyvärr får jag dock känslan att du helst lyssnar på råd som passar ihop med det du redan tycker och avfärdar de råd du inte tycker om.
Visst, så är det väl alltid. Man söker de svaren man vill höra. :)

Sen min "pik" till MH är att han är en jobbig person kan han ju också se som en komplimang. Det är bra att vara "jobbig" i affärer. Men efter mitt samtal med mäklare, som troligen är lite mer juridiskt kunnig, så fick jag ju det svaret jag "ville" höra. Har säljarna lovat något muntligen och man har vittnen på det så är det juridiskt bindande. Skulle inte de uppfylla kontraktet så kan jag stämma dem för kontraktsbrott.

Då kan jag ju knappast se MHs råd som särskilt trevliga, men trots detta så tackade jag ju faktiskt för hans hjälpsamhet.

Men den stora hjälpen i denna tråden fick jag av MIKSIL och ANDERS07. Tack som fasen! :)

Nu är det ju inte mäklaren som skall skriva på, så vad han/hon säger spelar inte så stor roll. Visst, kanske säljanre skriver på. Men om han/hon inte gör det, så är mitt råd till dig att INTE bryta köpekontraktet.

Ranger skrev:
Men efter mitt samtal med mäklare, som troligen är lite mer juridiskt kunnig, så fick jag ju det svaret jag "ville" höra. Har säljarna lovat något muntligen och man har vittnen på det så är det juridiskt bindande. Skulle inte de uppfylla kontraktet så kan jag stämma dem för kontraktsbrott.
Fast det muntliga är inte med i kontraktet. Och vid fastighetsköp så är muntliga överenskommleser väldigt lite värda.

Men lita du på säljarens representant, det blir säkert bra! :)

Ranger skrev:
Men efter mitt samtal med mäklare, som troligen är lite mer juridiskt kunnig,
Vad baserar du detta antagande på? Nu vet jag inga detaljer om -MH-s juridiska kunskaper, men utifrån den juridiska kompetens som jag stött på hos vissa mäklare så finner jag det inte otroligt att -MH- ligger långt över i jurudikkompetens.

Sen finns det väl en del som skulle hävda att en gråsten har bättre juridikkompetens än den genomsnittlige mäklaren men så långt vill jag inte gå. ;)

Gör inte misstaget att tro att mäklaren är en opartisk förmedlare. Mäklaren har ett uppdrag av säljaren och ska fullgöra säljarens önskan så långt lag, branschregler och moral tillåter. Moral kan variera rätt mycket inom mäklarkåren och alla följer inte ens lag eller branschregler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.