Vi har köpt några nya stekpannor men dom fungerar dåligt på vår spis med induktionshäll.
Vi har en gammal emaljerad gryta som fungerar utmärkt så jag tror inte att det är något fel på hällen.

Vänliga hälsningar
Jörgen

På vilket sätt fungerar de dåligt? Grunden är att det måste vara magnetiskt material. Sedan är det i vanlig ordning en fördel om det är tjock botten. Jag tror det blir svårt att gradera funktionen utan att prova.

K Krassegrand skrev:
Vi har köpt några nya stekpannor men dom fungerar dåligt på vår spis med induktionshäll.
Vi har en gammal emaljerad gryta som fungerar utmärkt så jag tror inte att det är något fel på hällen.

Vänliga hälsningar
Jörgen
Symbol för induktion med texten "INDUCTION" under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ denna symbol eller bara texten "Induktion" under om det är pannor typ teflon eller liknande. Bäst är gjutjärn eller en bra stålpanna. Men vissa kärl är ändå värdelösa.

Symbolen för induktion finns på de nya stekpannorna.
Botten på pannorna slår sig, ibland gungar och snurrar den på andra buktar botten upp så att bara kanten rör hällen.
Jag tror helt enkelt att kvalitén på dessa pannor är för dålig.

Tack för hjälpen.
Jörgen

@
K Krassegrand skrev:
Botten på pannorna slår sig, ibland gungar och snurrar den på andra buktar botten upp så att bara kanten rör hällen.

Tack för hjälpen.
Jörgen
Du värmer sannolikt upp stekpannorna för snabbt. Börja på en lägre temperatur och öka. Använd aldrig "bostläget"...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Krassegrand skrev:

Tack för hjälpen.
Jörgen
Dels tunn botten, dels för snabb uppvärmning.

Botten på ett kallt kärl ska vara lite konkav.

Även en tjock gjutjärnspanna ska värmas på max medelvärme tills hela pannan är varm, då går det att höja värmen lite. Att värma en gjutjärnspanna tar ca 5 minuter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.