Våran vattenutkastare läcker när vattnet är på, den är tät när jag stänger av den.
Jag kan tyvärr inte hitta vad den heter, tänkte om det kanske gick att köpa reservdel.
Så vet någon märke och eventuellt vad jag skulle behöva köpa för reservdel så hade det varit guld 😊

• Läckande vattenutkastare ansluten till en slang med orange koppling monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenutkastare fäst vid en vägg med slangen kopplad, läckaget inte synligt.
    Skapa konto
  • Vattenutkastare monterad på vägg med ansluten trädgårdsslang, synliga droppar tyder på läckage.
    Skapa konto
Redigerat:
F
Var någonstans på utkastaren läcker det?

F fredrik.johansson skrev:
Var någonstans på utkastaren läcker det?

• Utomhuskran med påkopplad slananslutning och vita pilmarkeringar som pekar på en del av anslutningen.
    Skapa konto
Rickard.
Det sitter nog en eller kanske två o-ring runt spindeln där som inte tätar längre.

VA = Vatette

Rickard. Rickard. skrev:
Det sitter nog en eller kanske två o-ring runt spindeln där som inte tätar längre.

VA = Vatette
Såg en liknande tråd och där stod det precis samma på hans blandare "VA" och där skrev folk att det var en Gustavsberg blandare 🤔

Rickard.
M Mjoha skrev:
Såg en liknande tråd och där stod det precis samma på hans blandare "VA" och där skrev folk att det var en Gustavsberg blandare 🤔
Det är samma 😉

från början stod va för vårgårda armatur sen gick de ihop med gustavsberg

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
T tergo skrev:
från början stod va för vårgårda armatur sen gick de ihop med gustavsberg
Och när vi ändå är inne på ämnet är ju detta ändå lite kul svensk industri historia.

*Lanseras en blandarserie med förenklade funktioner. Namnet blir en ordlek med VA (Vårgårda Armaturfabrik) och lätt = Valette. En termostat som säkerställer rätt temperatur får namnet Varette. När den nya täta kopplingen ska namnges blir det självklart att den ska heta Vatette.*

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag har en likadan som läcker ut en bunt vatten ner på fasaden när man stänger av den. Droppar även när man har på den. Jag tror det är för att den är självdränerande. Men känns så dumt att vattnet dumpas inåt istället för utåt

F
Stäng av vattnet och skruva loss den yttre delen och se om du kan byta o-ringarna. På min möjligen ännu äldre satt som på bilderna.

Annars finns nog reservdel här: https://www.byggahus.se/forum/threa...tkastare-maerke-reservdel.379923/post-3742465

En helt ny vattenutkastare är inte heller speciellt dyr.

Närbild på en vattenutkastares inre med fokus på tätning och o-ringar.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en avskruvad yttre del av en vattenutkastare med synliga o-ringar inuti.
Skapa konto
Hand håller en demonterad del av en vattenutkastare framför en uppskruvad husvägganslutning.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en demonterad äldre vattenutkastares del med o-ringar, bakgrunden visar kopplad slang och utkastare.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en demonterad äldre vattenutkastares del med o-ringar, bakgrunden visar kopplad slang och utkastare.
Skapa konto

Tack för snabba svar 👍🏻

Hoppar in här med denna.
Trög utomhuskran med vridreglage kopplad till en grön slang mot en röd vägg.
Skapa konto

Den är väldigt trög att skruva upp. Fick den och öppna en gång men nästa vända så vågar jag inte ta i tillräckligt. Kan man skruva isär och kalka av eller byta nån packning, även på min modell?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.